Hoe controleer ik welke cartridges niet goed werken?

Door , zondag 21 februari 2021 om 10:35 - Tutorials

Foutmeldingen van printers zijn vaak erg weinigzeggend. Stel je hebt net alle cartridges vervangen, maar nu geeft de printer een nietszeggende foutmelding als “probleem met de inktcartridges”. Het is dan van belang om te achterhalen welke cartridge een fout geeft. Om dit te achterhalen kan je de cartridges één voor één installeren — zo leer je vaak meer over de foutmelding en is deze beter te verhelpen.

controleer foutmeldingen
Een vage foutmelding die uw printer kan geven.

1) Haal alle cartridges uit de printer

Het is belangrijk dat alle inktcartridges die momenteel in de printer zitten er (tijdelijk) uitgehaald worden.

2) Installeer cartridges waarvan je weet dat deze werken

Om eventuele problemen met de printer en/of bekabeling uit te sluiten moeten andere inktcartridges geplaatst worden waarvaan je weet dat die werken. Het liefst volle inktcartridges maar het tijdelijk installeren van lege inktcartridges is niet erg (zorg er wel voor dat je geen printopdracht uitvoer met lege cartridges).

3) De printer geeft nu geen foutmeldingen meer

Omdat er nu werkende cartridges geïnstalleerd zijn geeft de printer geen melding meer. In het geval dat je lege cartridges hebt geïnstalleerd wordt er uiteraard wel aangegeven dat er cartridges leeg of bijna op zijn.

4) Installeer één nieuwe inktcartridge

Nu vervang je één werkende cartridge (bijvoorbeeld de zwart) met een vermoedelijk probleem cartridge uit stap 1.

5) Wat geeft de printer nu aan?

Nu is het testen wat de printer doet. Is dit precies hetzelfde als in stap 3? Geen foutmelding of een melding dat de inkt leeg/op is? Ga dan door naar de volgende stap. Geeft de printer weer dezelfde foutmelding als eerst? Vervang de cartridge dan weer met een werkende en ga terug naar stap 4 maar vervang nu een andere inktcartridge.

6) Herhaal stap 3 en 4

Als de zojuist vervangen cartridge geen problemen geeft dan is het tijd om de volgende cartridge te vervangen. Herhaal stap 4 en stap 5 maar nu met een andere inktcartridge.

Conclusie

Op deze manier vervang je alle inktcartridges één voor één. Zo is het eenvoudiger om het probleem uit te sluiten tot één cartridge.

Krijg je met alle inktcartridges een foutmelding? Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand (verkeerd product, incompatible printer, etc). Is slechts één cartridge het probleem? Dan betreft dit waarschijnlijk een defect product (afhankelijk van de foutmelding).

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

4 reacties

  1. E de Rooij schreef:

    Goedemorgen.
    Bij de bestelling 0001900374 werkt de kleuren cardridges niet juist. De printer geeft evenwel geen fout aan maar de “diagnose afdrukkwaliteit” laat zien dat Cyaan en Licht ciaan ontbreken. Uitlijnen, schoonmaken en cardridges reinigen helpen niet de fout op te lossen. Uw voorgestelde cardridge uitsluiting bracht ook geen soelaas. De printer is de HP ENVY 5540. Graag u oplossing. M.v.g van heer E de Rooij.

    • Goedemorgen, in dit geval raadt ik u aan om even contact op te nemen met de klantenservice. Het is namelijk vreemd dat de kleurencartridges dit probleem wel hebben, maar de zwarte inkt niet. Wij kunnen namelijk niet veel doen voor u vanuit onze blog.

  2. F.H. Aerts schreef:

    deze instructies hebben vooralsnog gewerkt.

  3. C.Groot schreef:

    Na een tel. gesprek met u stuurde u mij een mailtje hoe foute inktpatronen kunnen worden gevonden.
    Dit werkte prima.
    probleem opgelost.
    Bedankt