5 tips om jouw (thuis)kantoorruimte schoon te houden

Door , vrijdag 27 augustus 2021 om 10:09 - Algemeen

Een schoon bedrijfspand bevordert de nette, professionele uitstraling die jij voor je bedrijf wilt creëren om zo de beste kant van jouw organisatie te laten zien – vooral als je regelmatig klanten over de vloer krijgt. Een fatsoenlijk uitziende kantoorruimte is namelijk het eerste wat bezoekers op valt.

Daarnaast moeten jij en je collega’s ook nog ordelijk kunnen werken in deze omgeving. Het helpt het met het zetten van de sfeer. Een chaotische werkruimte kan zorgen voor stress, dus je wilt er natuurlijk alles om doen om deze werkplek zo netjes mogelijk te houden. Zeker wanneer je met meerdere medewerkers in dezelfde ruimte werkt – voor hen is het juist prettig als zij kunnen werken in een schone en goed onderhouden werkomgeving. Toch is dit simpeler gezegd dan gedaan.

Hoe zorg je er nu voor om je kantoorruimte netjes op orde te houden? We geven je graag een paar handige tips om je goed op weg te helpen zodat jouw werkplek schoon blijft.

Een bureau die schoon gemaakt wordt.

Start een ‘clean desk policy’

Een Clean Desk Policy betekent simpel gezegd dat er zo min mogelijk op je bureau ligt. Spullen zoals notitieblokken, brieven, contracten, etc. zijn netjes opgeborgen en slingeren niet overal rond. Dit is een handige manier om het direct opbergen of weggooien van papieren zoveel mogelijk te motiveren.

Natuurlijk moet je medewerkers wel de mogelijkheid geven om dit te doen door bijvoorbeeld extra ladekasten of prullenbakken op kantoor aan te schaffen.

Zorg voor opbergmogelijkheden

Voldoende mogelijkheden om items op te bergen is van groot belang om je kantoorruimte ordelijk te houden. Grote kasten met genoeg ruimte, mappen en binders waar losse papieren in samengevoegd kunnen worden en planken waar je deze mappen en binders op kunt etaleren.

Hoe meer opbergmogelijkheden je hebt, hoe minder rommel je op je kantoor tegen zult komen. Op deze manier blijft het kantoor netjes opgeruimd en zorg je ook nog eens voor een representatieve uitstraling naar bezoekers en potentiële klanten.

Schaf voldoende vuilnisbakken aan

Het is belangrijk om voldoende vuilnisbakken of papierbakken rondom je kantoor te hebben om de vloeren schoon te houden. Hoe meer vuilnisbakken je hebt, hoe kleiner de kans dat medewerkers hun prullen rond laten slingeren in plaats van direct in de prullenbak te gooien.

Daarnaast is het ook erg handig als deze prullenbakken voldoende verspreid over de werkvloer staan zodat iedereen er bij kan en net dichtbij genoeg zodat niemand ver hoeft te lopen.

Niet eten bij je bureau

Je bureau is niet echt de properste plek om te lunchen. Het zorgt alleen maar voor meer problemen, zowel voor de schoonmaak als voor de hygiëne in het algemeen.

Bovendien interfereert het met hoe functioneel je kantoorruimte zou moeten zijn. Niemand wilt kruimels, wikkels en andere voedsel resten in zijn werkruimte vinden. Het hebben van een ruimte bedoeld als kantine om te eten is een goede manier om dit probleem op te lossen.

Plan weggooidagen in

Plan zogenaamde ‘weggooidagen’ in aan het einde van een werkdag, het liefst aan het einde van elke maand. Het zal je verbazen hoeveel spullen er niet of nauwelijks worden gebruikt. Zijn het spullen die je niet opnieuw kunt gebruiken? Zo ja, gooi ze weg. Zo niet, geef ze weg aan een ander.

Als dat geen optie is kun je de spullen natuurlijk ook te koop zetten. Gooi troep onmiddellijk weg. Door dit maandelijks te doen behoud je een opgeruimd kantoor en blijft je werkplek overzichtelijk.

We hopen dat we je met dit artikel goed op weg hebben geholpen naar een schonere, georganiseerdere werkruimte. Heb jij nog tips? Laat het ons weten in de reacties onder het artikel.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*