Vervalt mijn garantie bij het gebruik van niet-originele cartridges?

Door , vrijdag 27 november 2020 om 11:38 - Tutorials

Wij horen vaak dat klanten denken dat bij het gebruik van niet-originele cartridges en toners de garantie(termijn) van je printer kan vervallen. Deze veronderstelling is ook niet raar, veel fabrikanten hinten hiernaar op hun website, software of tijdens het installeren van cartridges. Hoe zit dit precies? Vervalt je garantie bij het gebruik van huismerk producten?

Vervalt mijn garantie?

Gelijk even de feiten: Je garantie vervalt niet door het gebruik van huismerk (compatible & remanufactured) cartridges en toners. Je garantie kan vervallen door het gevolg van een defect van een niet-origineel product. Dit is een belangrijk verschil! Dit heeft te maken met de nature van het defect. Als jij met huismerk cartridges print, en de papiertoevoer van je printer gaat stuk, mag de fabrikant dit niet weigeren. Dit defect is dan niet veroorzaakt door een product van een derde partij. Maar als een huismerk cartridge of toner gaat lekken waardoor de hele printer kapot gaat, is het niet de schuld van de fabrikant omdat zij de cartridge niet hebben geleverd. Ze mogen je garantie daarom dus weigeren.

Dit zeggen de fabrikanten zelf ook:

“…Brother raadt daarom aan alleen originele Brother-cartridges te gebruiken in dit apparaat en de cartridges niet bij te vullen met inkt van een ander merk. Als de printkop of andere onderdelen van het apparaat schade oplopen door het gebruik van niet-compatibele producten in dit apparaat, loopt u het risico dat de daaruit voortvloeiende reparaties niet onder de garantie vallen.”

– Brother.com

“The use of non-HP print cartridges does not affect either the warranty or any maintenance contract purchased from Hewlett-Packard. However, if an HP LaserJet printer failure or printer damage is found to be directly attributed to the use of any non-HP product, the repair will not be covered under the warranty or HP maintenance contract. In such cases, standard time and materials charges will be applied to repair the printer.”

– HP.com

Hoe zit dat met de producten van Inktweb.nl?

Zoals bij alle soorten producten is er een verschil in kwaliteit. Bij inkt cartridges is dit ook zo. Wij worden dagelijks gebeld en gemaild door huismerk fabrikanten die hun “goedkope cartridges” proberen aan te smeren. Deze zijn misschien wel voordeliger dan onze huidige fabrikant, maar van inferieure kwaliteit. Wij als leverancier kiezen ervoor om meer te betalen voor de optimale kwaliteit, en dat merk je.

Wij willen de drempel voor gebruik van compatible en remanufactured producten zo laag mogelijk houden. Alle producten worden onder strenge ISO-kwaliteitsnormen geproduceerd en grondig getest. Mocht een product toch niet werken, dan heeft de klant volledige garantie. Ook als er schade aan de printer ontstaat door het gebruik van onze producten. De printer kan vergoed of vervangen worden.

Meer weten over ons huismerk? Klik hier.

Conclusie

In de bovenstaande quotes van fabrikanten is ook te lezen dat garantie niet vervalt door het gebruik van niet-originele producten. Een belangrijk verschil tussen “gebruik” en “defect door”. Er dient een duidelijk bewijs te zijn dat een defect is ontstaan door het gebruik van niet-originele cartridges voordat de garantie vervalt. Dit bewijs dient de fabrikant te leveren en een “defect door” is erg lastig aan te tonen. Word er toch (telefonisch) aangegeven dat een reparatie niet onder garantie valt? Vraag dan om een schriftelijke verklaring voor de weigering.

FLWR geld besparen inkt

About Youp

Youp is via zijn marketing & communicatie opleiding bij Inktweb.nl terecht gekomen als stagiair, en werkt hedendaags full-time als content manager, grafisch designer en marketeer.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*