Vervalt mijn garantie bij het gebruik van niet-originele cartridges?

Door , Donderdag 18 juli 2013 om 13:28 - Tutorials

garantie
Wij horen vaak dat klanten denken dat bij het gebruik van niet-originele cartridges de garantie(termijn) van je printer kan vervallen. Deze veronderstelling is ook niet raar, veel fabrikanten hinten hiernaar op hun website, software of tijdens het installeren van cartridges. Hoe zit dit precies? Vervalt je garantie bij het gebruik van “nep” producten?

Vervalt mijn garantie?

Je garantie vervalt niet door het gebruik van compatibel of remanufactured cartridges. Je garantie kan vervallen door een defect van niet originele producten. Dit is een belangrijk verschil. Als jij met huismerk cartridges print en je papiertoevoer gaat defect dan mag de fabrikant dit niet weigeren omdat er geen originele cartridges zijn gebruikt. Logisch, toch? Garantie kan wel vervallen door een defect van de producten. Een cartridge die gaat lekken in de printer waardoor alles kapot gaat? Dat is natuurlijk niet de schuld van de fabrikant.

Dit zeggen de fabrikanten zelf ook:

“…Brother raadt daarom aan alleen originele Brother-cartridges te gebruiken in dit apparaat en de cartridges niet bij te vullen met inkt van een ander merk. Als de printkop of andere onderdelen van het apparaat schade oplopen door het gebruik van niet-compatibele producten in dit apparaat, loopt u het risico dat de daaruit voortvloeiende reparaties niet onder de garantie vallen.” – Brother.com

“The use of non-HP print cartridges does not affect either the warranty or any maintenance contract purchased from Hewlett-Packard. However, if an HP LaserJet printer failure or printer damage is found to be directly attributed to the use of any non-HP product, the repair will not be covered under the warranty or HP maintenance contract. In such cases, standard time and materials charges will be applied to repair the printer.” – HP.com

Hoe zit dat met de producten van Inktweb.nl?

Zoals bij alle soorten producten is er een verschil in kwaliteit. Bij inkt cartridges is dit ook zo. Wij worden dagelijks gebeld en gemaild door huismerk fabrikanten die hun “goedkope cartridges” proberen aan te smeren. Deze zijn misschien wel voordeliger dan onze huidige fabrikant, maar van inferieure kwaliteit. Wij als leverancier kiezen ervoor om meer te betalen voor de optimale kwaliteit.

Wij willen de drempel voor gebruik van compatibel en remanufactured producten zo laag mogelijk houden. Alle producten worden onder strenge ISO kwaliteitsnormen geproduceerd. Mocht een product toch niet werken, dan heeft de klant volledige garantie. Ook als er schade aan de printer ontstaat door het gebruik van onze producten. De printer kan vergoed of vervangen worden.

Conclusie

In de bovenstaande quotes van fabrikanten is ook te lezen dat garantie niet vervalt door het gebruik van niet-originele producten. Een belangrijk verschil tussen “gebruik” en “defect door”. Er dient een duidelijk bewijs te zijn dat een defect is ontstaan door het gebruik van niet-originele cartridges voordat de garantie vervalt. Dit bewijs dient de fabrikant te leveren en een “defect door” is erg lastig aan te tonen. Word er toch (telefonisch) aangegeven dat een reparatie niet onder garantie valt? Vraag dan om een schriftelijke verklaring voor de weigering.

About Martijn Oud

Marketing manager en liefhebber van merchandise. Kan al je vragen beantwoorden over papier. Email: martijn@inktweb.nl.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*