Canon remanufactured cartridge wordt niet herkend!

Door , dinsdag 13 september 2022 om 12:14 - Tutorials

Omdat printerinkt al duur genoeg is, kies je voor remanufactured (huismerk) cartridges. Deze zijn tenslotte van vergelijkbare kwaliteit als originele cartridge (zoals die van canon) maar een stuk voordeliger. Je maakt de verpakking open, opent de cartridges en installeert deze in je printer. Je wil direct je werk afmaken dus je begint je printopdracht alleen om vervolgens begroet te worden door een error op je printer. Je cartridge is leeg volgens je printer, maar je weet zeker dat je er net nieuwe volle cartridges in hebt gedaan! Hoe krijg je deze printer nu gewoon aan het printen?

De beruchte Canon Reset knop
De beruchte Canon Stop/Reset knop

Waarom denkt de printer dat de cartridge leeg is?

Dit kan voor komen bij huismerk cartridges voor Canon printers met een printkop op de cartridge zelf (lees ook: Heeft mijn cartridge een printkop?) Er zijn methodes om dit op te lossen. Je kan bijvoorbeeld 5 seconden de Reset knop ingedrukt blijven houden waardoor de printer gaat (proberen te) printen ook al is de inkt op.

Canon printer en Huismerk cartridges – Inkt op melding

Deze error berichten variëren per printer maar meestal lijkt het op:

canon-reset-button

De volgende inkt cartridge is leeg;
Black PG-40/PG-50
Colour/Color CL-41/CL-51

Het nadeel van deze error is dat het niet goed aangeeft welke cartridge nou leeg is. Is dit de zwart, kleur of allebei? Test voor de zekerheid de cartridges één voor één los van elkaar met bijvoorbeeld een oude originele cartridge.

Hoe los ik dit probleem op?

Zodra je zeker weet dat al je huismerk cartridges vol zitten en dat de errorcode onterecht is van de printer, kun je de volgende methode toepassen om de printer te resetten. Na een reset zullen de cartridges opnieuw gedetecteerd worden en veelal geaccepteerd worden door de printer zelf. Helaas is deze methode voor elke printer anders. We kunnen je een voorbeeld geven, maar als je de methode wil weten van jouw specifieke printer dan moet je deze even zelf opzoeken.

Een voorbeeld is de reset methode van de Canon Pixma MP140 tot en met MP 160.

  1. Plaats de huismerk inktcartridges in de printer
  2. Geef een print-opdracht
  3. Je printer zal zeggen dat de cartridge leeg is
  4. Druk nu 10 tot 15 seconden op de rode reset knop
  5. Na 15 seconden laat je de knop los en druk je direct op de groene knop naast de reset knop
  6. Druk  nogmaals op de reset knop en hou deze opnieuw 15 seconden ingedrukt
  7. Laat de reset knop na 15 seconden los en druk op de grijze knop links naast groene knop
  8. De printer moet nu gaan werken en de printopdracht verder uitvoeren

Zoals je ziet is dit een enorm omslachtige methode (om te voorkomen dat de printer “per ongeluk” gerest wordt) en deze is voor elke printer anders. Dit zorgt er wel voor dat de huismerk cartridges gewoon herkend worden door de printer, en deze zal blijven printen tot het moment dat de cartridges weer vervangen worden.

Mocht er na deze methode rook uit uw printer komen, gaat deze tikkende geluiden maken of gaat er een klok aftellen op het LCD scherm, probeer dan de stekker even uit het stopcontact te halen om te zorgen dat de printer volledig gereset wordt. Hierna kun je de code gewoon opnieuw proberen in te voeren!

Bekijk hier de Canon cartridges van inktweb.nl

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

35 reacties

  1. Clemens Busch schreef:

    Goedendag,
    Ik heb in september 2021 een nieuwe printer bij Canon zelf gekocht, de TS 5151.
    Sinds dien problemen met huismerk zwarte cartridges. Deze komen vaag of blanco uit de printer.
    Ik heb de zwarte huismerk cartr’s van div leveranciers geprobeerd, maar steeds hetzelfde resultaat. De huismerk kleuren cartridges werken prima.
    Als de printer wordt opgestart, werkt de zwarte cartridge niet of niet goed, maar haal ik de cartr er even uit en herplaats hem, dan werkt hij en kan ik eindeloos doorprinten tot hij weer wordt uitgezet. Dan moet ik na aanzetten, weer dezelfde goocheltruc herhalen.
    Dit gemeld bij Canon. Kostte wel wat moeite om ze uiteindelijk te ontlokken dat wat ik omschreef,
    toch wel op een defect wees. Dus maar opzenden naar TechRepair.
    Inmiddels teruggekregen (intussen tijd zelf zitten modderen en nog een tijd in buitenland gezeten) en na navraag een reparatierapport ontvangen.

    Het verhaal is dat de door mij meegezonden huismerk zwart-cartridge een defecte printkop had.
    Is kletspraat, want zoals ik al meldde heb ik diverse zwarte cartr’s geprobeerd met steeds hetzelfde resultaat.

    Wat is uw mening over dit geval?

    Bij voorbaat dank voor reactie.

    • Youp schreef:

      Goedendag Clemens, dat is inderdaad een hele vage uitleg van het repareercentrum. Als u verschillende cartridges heeft geprobeerd en ze allemaal hetzelfde resultaat geven, kunnen we zo goed als uitsluiten dat het aan de cartridges ligt. Daarentegen is het wel verstandig om bij reparatiepunten, vooral die officieel zijn gecertificeerd door Canon (of andere fabrikanten), om originele cartridges te plaatsen voordat u de printer bij hen afgeeft. Als zij zien dat de cartridges van een huismerk zijn, zullen zij vaak hier de schuld aan geven. Mijn advies zal dus zijn, probeer een print te maken met een setje originele patronen. Mocht dit ook niet baten, dan kunt u terugkeren naar het repareercentrum en eisen dat ze nogmaals een kijkje nemen.

      • Clemens Busch schreef:

        Bedankt Youp,

        Het probleem betrof juist die huismerk cartridges; de originele van Canon gaven geen probleem.
        (huismerk werkte wel als ie er even uitgehaald werd en teruggeplaatst, maar elke keer als de printer weer aangezet was deed zich weer hetzelfde probleem voor).
        Daarom een huismerk cartr meegezonden naar het serv.center van Canon. Commentaar was:
        ‘hij doet het toch echt met een orig cartridge’, maar zo ver was ik zelf ook al.
        Ten bewijze van het feit dat de meegezonden cartr defect was, kreeg ik een foto waarop een
        goede en een cartr met een defecte printkop was te zien. Die ‘defecte’ (kennelijk niet die van mij) zag er idd vies en besmeurd uit, terwijl mijn huismerk cartr er net zo netjes uit zag als de als ‘goede’ getoonde op de foto.
        Ergo: ondanks dat Canon zegt dat huismerk cartridges ook moeten werken, komt het er op neer dat ik originele inkt zal moeten kopen voor een hogere prijs. Dus Canon trekt aan het langste eind.

  2. Frederik Londema schreef:

    Ik heb een nieuwe Canon MB5150 en daarin de cartridges geplaatst. Nu krijg ik weliswaar geen foutmelding, maar zowel vanaf de ADF als de glasplaat wordt er een blanco A4-tje geprint/kopie gemaakt. Als ik vervolgens via de Canon Utilty kijk wordt daar geen geel aangegeven en staat er een “?” . Het lukt niet om de cartridge uit de printer te halen. Heb geen idee hoe dit probleem met m,ij absoluut ontbrekende “technische kennis” op te lossen.

  3. Lia Willems schreef:

    Heb een canon IP 8750. Maar het lichtje van een inktcardright brand t niet meer en dan werkt de printer niet meer endrukt die ook niet af terwijl het n nieuwe is.
    Wat kan ik daar aan doen.

  4. Remco de Hooge schreef:

    Top! Gelukt!

  5. Sophie19877 schreef:

    Hoe een inktpatroon vervangen dat leeg is, maar volgens de printer niet als leeg wordt aangegeven? Ik kan geen rood en geel printen, maar kan ook geen inktpatroon vervangen blijkbaar? De inktlade komt niet in het midden te staan als ik de klep open..

  6. A.J.Wullings schreef:

    Ik heb een Canon MP220 All in one printer. Ik heb zowel de black als kleur cardridge vervangen door een vervangende van 1-2-3 inkt en volgens de gegevens geschikt voor de Canon MP220 printer, maar de printer krijg ik niet meer aan de praat, ook niet volgens de gegeven reset instructies. Wat zou ik nog meer kunnen doen?

  7. Jan Jansen schreef:

    hoe doe ik met de cartridge die ik zelf heb gevuld, er zit genoeg inkt in hij geeft nog steeds geen inkt ondanks dat ik het paar keer gereset heb er veranderd niets het zijn orginele canon cartridges het is een Canon mx 320 printer heb je enig idee dat het word gelezen als vol of dat hij alsnog werkt ?

  8. Rahim schreef:

    Ook de MG2250 werkt niet met andere cardridges. Krijg een foutcode (geen inkt leegmelding) en kan alleen het afdrukken annuleren. resetten werkt niet en dat is dus flink balen.

  9. Dirk Rebel schreef:

    Ik heb een canon iP 4950. Geeft bij alle cartridges aan dat er voldoende inkt in zit. Echter met alle kleuren ( de smalle cartridge) klan ik printen, terwijl de brede zwarte cartridge (525) geen enkel teken van leven geeft bij het printen. Na wel 20 keer reinigen bleef de testafdruk alleen de kleuren weergeven. Wie weet wat hier aan de hand is.

  10. Joop Luining schreef:

    HALLO ,
    Vanmorgen bij de Hema gekocht C54 cartridge en C55.Vervangers van Canon MG3500.Gewoon alles volgens de regels vervangen .Maar krijg steeds melding inkt is bijna op,er komt dan een melding met vragen ; naam van Uw product,informatie taal en inkt,besturingssysteem,type software,software versie,versie handleiding,informatie handleiding en navigatie —als U accoord gaat aanklikken.Hij doet niets ..Graag hulp ,groetjes Joop Luining

  11. Marianne van Dalen schreef:

    Dank voor deze goede tip. Mijn printer bleef aangeven dat mijn kleuren cartridge leeg weg. Kon niets printen. Deze (reset) tip is goud waard want ik kan nu de formulieren printen.

    Dank u wel

  12. Tiny Verhoeven schreef:

    Hoi Bart,
    Ik heb de methode van reset knop indrukken gevolgd door 15 sec.in te drukken.
    Met goed resultaat , want de printer werk weer.

    Hartelijk dank voor de tip !!!!

  13. Ingrid Meerwijk schreef:

    Bedankt nog voor de goede uitleg.

  14. Ingrid Meerwijk schreef:

    Het is me gelukt om een HEMA cardridge voor Canon MG 4250 op deze manier te resetten en toch te gebruiken.
    Ik doe het alleen nooit meer.

  15. Sanne Hamstra schreef:

    Hans van Dijk zei in 2014: ‘op mijn canon mp160 blijft error E5 knipperen, al die tips van 15 sec op knop 3 en dan knop 2 en weer 15 sec knop 3 3n dan knop 1 werken bij mij niet,. En dat met canon inktpatronen. jammer’

    Ik heb precies hetzelfde probleem als Hans van Dijk, alleen dan mijn mijn printer MP150 van Canon. Ik ben benieuwd of Hans van Dijk ook een oplossing heeft gevonden, of iemand anders een oplossing weet.

  16. A. Steenbergen schreef:

    Ook ik had Hema cartridges gekocht die niet werkten, maar na de instructies van Bart gevolgd te hebben
    ging het goed. Bedankt!
    Anne

  17. Lizette schreef:

    Dank je wel Bart, ik had een Hema cartridge gekocht voor mijn Canon MG4250. Na één dag gaf de printer al weer aan: inkt op. Dank zij jouw tip, reset knop inhouden, kan ik nu weer volop printen. Groet Lizette

  18. Elisabeth schreef:

    Plaats de huismerk inktcartridges in de printer
    Geef een print-opdracht
    Je printer zal zeggen dat de cartridge leeg is
    Druk nu 10 tot 15 seconden op de rode reset knop
    Na 15 seconden laat je de knop los en druk je direct op de groene knop naast de reset knop
    Druk nogmaals op de reset knop en hou deze opnieuw 15 seconden ingedrukt
    Laat de reset knop na 15 seconden los en druk op de grijze knop links naast groene knop
    De printer moet nu gaan werken en de printopdracht verder uitvoeren

  19. Elisabeth schreef:

    Ik heb een Canon MG5250. Ik heb 1 lege cartrige die ik moet vervangen maar dat lukt niet ik krijg deze melding:Er is een printerfout opgetreden. Schakel de printer uit en in. Blijft de fout zich voordoen raadpleeg de handleiding dat heb ik gedaan maar geen resultaat.
    Onderstaand heb ik al 5x geprobeerd.
    Wie kan mij helpen?

  20. Sarah schreef:

    Super tip! Dankjewel! :)

  21. zadora schreef:

    Groot probleem , ik koop al lange tijd intktpartronen van Hema vr mijn Canon MP 550 printer , nooit problemen gehad , nu herkend printer inkttanken niet ?? Fout UO43 , al vanalles geprobeerd , hoe kan dit nu ? Kost me toch nog 25 euro , hopelijk kan iemand mij raad geven !

    Dank u ;-)

  22. Jos Wannet schreef:

    Weet iemand een oplossing voor een canon mp640, die niet zwart print ?

  23. bonny schreef:

    hoi,

    ik heb een canon MP510 alle inktpatronen vervangen kleuren huismerk zwart origineel. maar nu print de printer geen zwart meer. heb echt alles al geprobeerd maar zonder succes.

  24. Dirck van Swieten schreef:

    Werkt perfect ook bij mijn Canon mx535!

  25. Hans van Dijk schreef:

    op mijn canon mp160 blijft error E5 knipperen, al die tips van 15 sec op knop 3 en dan knop 2 en weer 15 sec knop 3 3n dan knop 1 werken bij mij niet,. En dat met canon inktpatronen. jammer

  26. Tonny schreef:

    Heb een oudje van Canon ( BJC 2100 ); nooit problemen, doet het werkelijk altijd. Gisteren ineens de melding “de gebruikte inkttank is vol”, dus die sponsjes vandaag uit het apparaat gehaald, en onder stromend, lauw water helemaal gereinigd, maar…:
    Ik was zo blij, dat dit gelukt was…, maar nu blijft de printer bovenstaande melding op het beeldscherm tonen, en het apparaat doet helemaal niets… Is er een truc, om het ding weer aan de gang te krijgen ?? Er zit overigens maar één knopje op, een reset-, verder niets.

  27. Fanny schreef:

    Hoi Bart,
    Ik heb een Canon Pixma MG 3150 nu heb ik een huismerk inktcartridge gekocht en de printer ziet niet dat ik er die volle huismerk inktcartridge in heb gedaan. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ie wel een volle cartridge ziet? Ik kan geen resetcode vinden via google voor dit model.

    ik hoop dat je me kunt helpen….
    Groetjes Fanny

    • Patrick schreef:

      Beste Fanny,

      Het klopt dat een remanufactured huismerk niet meer als “vol” wordt aangezien. Het simpelweg ingedrukt houden van de reset knop (volg de aanwijzingen op het scherm) schakelt deze melding uit.

      Hierdoor wordt niet meer gekeken naar het inktniveau, maar je kunt wel gewoon blijven printen.

      Vr.gr. Patrick

    • Patrick schreef:

      En als je een normale pagina afdrukt, is deze wel gevuld?

  28. Dok Kaan schreef:

    Hallo Bart,

    Canon heeft zijn obstructies kennelijk verfijnd. Terwijl de Canon Pixma MG3100 nog wel een geheel gave testpagina afdrukt, Laat een geel lampje weten dat de zwarte patroon leeg is. Resetting de machine wordt heel ingewikkeld, want hij begint gewoon aan z’n afdruktaak. Het papier wordt doorgevoerd alsof het geprint wordt, maar het blijft blanco.
    Op die manier wordt het uitvoeren van de door jou voorgestelde reset procedure heel lastig. Heb je nog een andere oplossing?

    Alvast bedankt.

    Dok Kaan

  29. Jaap Heemstra schreef:

    Gelukkig is het vandaag wel gelukt,dank zij jullie advies;heel hartelijk dank dus voor deze perfecte, snelle hulp!