HP blokkeert huismerk cartridges

Door , vrijdag 16 september 2016 om 16:46 - Algemeen

Het is intussen uitgebreid in het nieuws geweest. HP heeft onlangs een update gepusht waarbij enkele onderdelen in de software van bepaalde printers aangepakt werd. Bij de update werd “per ongeluk” de werking van alle huismerk cartridges geblokkeerd.

Als eerst even een fabeltje de wereld uit helpen: De update is niet op alle printers van HP van toepassing. Als u géén HP Officejet Pro 8600 / 8610 / 8620 heeft, hoeft u zich geen zorgen te maken en kunt u rustig huismerk cartridges blijven gebruiken. Daarnaast mág HP wettelijk gezien geen blokkade opleggen wanneer de printer uw eigendom is – want u mag zelf weten wat u met uw eigendom doet!

Er zijn intussen medewerkers van de HP klantenservice die het probleem erkend hebben en daarbij aangeven dat er “iets gruwelijk fout gegaan” is. Ook zou deze update teruggedraaid worden, waardoor de huismerk cartridges weer gaan werken. HP zelf heeft echter (nog) geen officieel statement gegeven via één van de woordvoerders.

Vaak zijn medewerkers binnen een bedrijf beter ingelicht dan de consumenten – er word echter vaak (door onzorgvuldigheid, of bewust) soms informatie prijsgegeven waarvan het bedrijf dat liever niet heeft. Doordat HP zich over de officiële kanalen vooral stilhoud (tot moment van schrijven in elk geval) over deze kwestie doet dat vraagtekens oproepen. Er doen zich verhalen de ronde dat dit een soort “proof-of-concept” is, simpelweg om te bewijzen dat HP dit kán als ze het willen. Het is ook mogelijk dat HP simpelweg heeft besloten de knuppel in het hoenderhok te gooien en wereldwijd voor korte tijd alle gebruik van huismerk cartridges (voor de genoemde printers) te blokkeren. Als 100.000 mensen hier last van hebben en 1% daarvan besluit hierdoor geen huismerk meer te kopen, zijn dat 1.000 klanten die weer voor terugkerende inkomsten zorgen. Zij kopen de originele cartridges weer in plaats van huismerk. Gezien de wereldwijde activiteit van HP zal dat aantal veel hoger liggen dan 100.000 en 1.000 maar dit was een mooi getal, ter illustratie.

Al met al voor Officejet Pro gebruikers een tumultueuze periode. We benadrukken nogmaals dat voor gebruikers van printers die niet de Officejet Pro 8600 / 8610 / 8620 zijn, de blokkade ook niet van toepassing is. Voor de gebruikers die deze printers wel hebben, zal zo snel mogelijk een oplossing gevonden worden.

-Update:

Wij hebben uit verschillende bronnen (klanten / leveranciers) vernomen dat het gaat om nagenoeg elke printer die gebruik maakt van de cartridges:
– 934/935
– 950/951
– 970/971

 

Bekijk hier de HP cartridges van inktweb.nl

 

About Gijs Tamis

Gijs is verantwoordelijk voor de Inktweb.nl klantenservice, houdt van techniek, videogames, amerikaanse auto's en rijdt graag motor.

9 reacties

  1. gijs vorstermans schreef:

    Ikzelf heb sinds 2 dagen een vervangende inktpatronenen weigerende officejet 6830 pro. Heel vervelend. Het is wel niet een van de genoemde types maar ik vermoed het ergste.
    Groet Gijs

  2. Titus schreef:

    De wijziging lijkt al in een eerdere firmwareupdate gedaan te zijn, maar pas 13 september actief te zijn geworden. Een soort tijdbommetje dus. Dit lijkt de conclusie van onderzoek door 123inkt. Die hebben er veel last van natuurlijk, en hebben ook een printer zonder de firmwareupdate getest, en ook daar treedt het probleem op.

  3. thvanbaarsen schreef:

    ik heb een HP Printer 8610 ,IK heb nu twee zetjes 950/951cartridges van u liggen die dus niet werken, ik verzoek u mij zo spoedig als mogelijk is deze cartridges bruikbaar te maken.. Andere optie is ruil deze om voor mijn printer HP: B010a cartridges 364 Xl zwart + kleur. Als u garandeert dat deze het wel doen in deze printer. Doe eens een leuk voorstel?? groet Th .van Baarsen

  4. Thijs schreef:

    De HP6830 werkt ook niet meer… De softwareupdate is van maart 2016 en deze functie werd pas op 13 september actief…

  5. Jan D. schreef:

    Mijn HP Officejet Pro 8615 werkt ook niet meer.
    Het telefoonnummer van HP is 020 7219041 dus bellen allemaal

  6. Piet Beentjes schreef:

    Mijn leverancier had mij moeten adviseren bij de instellingen in te vullen dat ik nooit een update wil.

  7. Piet schreef:

    Vandaag is mij door een medewerker van HP beloofd dat er binnen 4 weken een nieuwe update komt die deblokkert.

  8. gijs vorstermans schreef:

    Hoe staat het met de HP reparatiebactie? Is er al iets geupdate of is de storm gaan liggen en overgewaaid en doen ze nu waar ze zin in hebben?
    Groet.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*