Stap voor stap
Omdat niet iedereen zich dagelijks bezighoudt met het nalopen van printerfouten zullen we hieronder de stappen één voor één doorlopen.
1. Inktniveau controleren
Zijn de cartridges leeg of zo goed als leeg? Dit kan de inktsysteemfout veroorzaken. Je hoeft nu alleen de inktcartridges te vervangen.
Lost dit uw foutmelding niet op? Ga dan naar stap 2.
2. Printer resetten
- Zet de printer aan en wacht tot hij stilstaat.
- Koppel de stekker los, wacht 60 seconden en sluit de stroom weer aan. Let op! Zet de printer niet met de knop uit.
- Zet de printer weer aan.
De printer is nu gereset. Heeft u nog altijd de foutmelding inktsysteemfout? Ga dan verder naar de volgende stap.
3. Contactpunten van de inktcartridge en ventilatieopeningen reinigen
Vanaf stap drie is het iets arbeidsintensiever om de inktsysteemfout te verhelpen, namelijk het schoonmaken van de cartridge en de ventilatieopeningen.
- Haal de cartridge uit de printer en leg op een vel papier met de opening omhoog. Als er een oranje lipje op de cartridge zit dien je deze eerst te verwijderen.
- Check meteen de ventilatie opening.
- Zie je overtollige inktresten? Maak deze dan schoon met een licht vochtige en pluisvrije doek.
- Plaats de cartridges terug in de printer.
Is de inktsysteemfout verdwenen? Gebruik dan het automatische hulpprogramma om de printkop te reinigen.
Is de inktsysteemfout nog altijd aanwezig? Ga dan naar stap 5, het handmatig reinigen van de printkop.
4. Printkop handmatig reinigen
De printkop is een gevoelig stukje technologie in de printer. Probeer daarom altijd eerst met het hulpprogramma de printkop te reinigen.
- Verwijder de cartridges.
- Til de vergrendeling op en haal de printkop uit de printer.
- Controleer de printer op overtollige inkt.
- Maak schoon met een licht vochtige pluisvrije doek en gebruik de bevuilde oppervlakten niet nogmaals.
- Plaats de printkop weer terug, vergrendel en zet de cartridges er weer in.
6. Printkop vervangen, of printer terugsturen of laten repareren
Zie je de inktsysteemfout nog steeds? Dan kun je de printkop vervangen of de printer naar de monteur sturen. Als je hem wilt vervangen kan je hem natuurlijk bij Inktweb.nl kopen, zodat je hem een dag later binnen hebt.
Inktsysteemfout verholpen?
Hopelijk is de foutmelding nu verholpen. Is dit niet het geval? Stel dan hieronder je vraag.
In Photosmart B110a printer een nieuwe zwarte cartridge origineel HP geplaatst, dan komt melding: geïnstalleerde printkop is niet geschikt voor deze printer, raadpleeg documentatie. Maar ik kan daarover niets vinden. Melding blijf staan ook als andere zwarte cartridge wordt geplaatst! Printer geblokkeerd. Kan dit probleem opgelost worden?
Hoi Wim,
Is het mogelijk dat je printer misschien een update heeft en dat je cartridge daarom niet wilt werken met de printer zelf? Ik zou even kijken of dit het geval is en anders
zou ik even contact opnemen met het bedrijf waar je de cartridges hebt gekocht.
Met vriendelijke groet,
Joël van der Hurk
heb alles op gevolt maar blijf steet melding geven van fout oxc18a106
wat moet ik nu doen
Bedankt voor uw reactie. Om de foutmelding van uw printer op te lossen kunt u het best uw printer resetten.
1) Ontkoppel uw USB-kabel.
2) Zet de printer uit.
3) Houd deze vier knoppen tegelijkertijd ingedrukt:
OK, Annuleren, Zwart, Kleur.
4) Terwijl u deze knoppen nog steeds ingedrukt houdt, drukt u eenmaal op de aan / uitknop.
5) Het knopje zal knipperen. Druk vervolgens nogmaals op de aan / uitknop.
6. Hou de knop ingedrukt totdat je een bericht op het scherm krijgt.
7. Laat de printer een systeem reset doen voordat je het apparaat weer aanzet.
Heb alle bovenstaande oplossingen geprobeerd maar niets help ben misschien te voorzichtig geweest met het schoonmaken van de cartridges houder en heb alleen de printstrookjes 1x zwart en 1x kleuren schoon geveegd met pluisvrije vochtige doek maar hij blijft de foutmelding geven.
De foutmelding is (inktsysteemfout. ; Oxc19aoo27) ook nadat ik de stekker eruit getrokken heb en zeker 1 min gewacht heb. Had hem ook van nieuwe cartridges voorzien.
Ben bang dat ik hem naar monteur moet sturen want ik kan deze foutmelding nergens gevonden krijgen of jullie wel misschien, laat ik het hopen.
BVD mijn dank
MVV Ad
Als u de printer al gereset heeft en zelfs de cartridges heeft vervangen denk ik dat het probleem toch dieper ligt. Ik denk dat de beste optie is om de printer dan toch naar een monteur te sturen, of even contact op te nemen met HP met betrekking tot garantie.
Beste,
mijn HP Photosmart geeft als ik m aanzet opeens en steeds de foutmelding:
FOUT IN INKTSYSTEEM Oxc19a0023
Zet printer uit en vervolgens weer aan.
Helaas helpt dit niet en kan ik alweer m’n werk niet doen, nu weet ik dat t n oudje is,maar zéér weinig gebruikt!
Graag uw reactie….
vriendelijk groetend,
Bert
Deze foutmelding komt voort uit een fout in het printsysteem. Daarmee wordt bedoelt dat de printkop niet goed werkt of zelfs defect is, of de inktcartridges niet goed werken.
Om dit op te lossen kunt u proberen de printkop te resetten. Dat doet u als volgt:
Koppel het netsnoer van uw printer los, zodat u beweging van de wagen kunt voorkomen.
Open vervolgens de cartridgetoegangsklep en wacht voordat u verdergaat met de volgende stap totdat de wagen inactief en stil wordt.
Til nu de wagenhendel op en til de printkop iets uit de wagen.
Verwijder de printerkop niet volledig.
Plaats de printerkop voorzichtig terug.
Zorg ervoor dat de printerkop goed in de wagen is geplaatst door de printkop voorzichtig van links naar rechts te bewegen.
Laat nu de wagenhendel zakken en sluit de toegangsklep van de inktcartridges.
Sluit de stroomkabel aan op de printer en zet hem AAN.
Wacht nu tot de printer inactief en stil wordt.
Als de fout nog steeds niet is verholpen, plaatst u de printkop maximaal drie keer opnieuw.
We horen graag van u terug of deze methode resultaat geeft geboden
Mag ik vriendelijk vragen ,ik heb origineel cartrige ingestoken ,gereinigd en toch wil de printer niet aansluiten ,wat moet ik doen ,gr
Bedankt voor uw reactie. Vreemd dat de printer de cartridge niet herkend! Gelukkig hebben we hier een handig stappenplan voor die u hier kan teruglezen: https://www.inktweb.nl/blog/printer-herkent-cartridge-niet-volg-dit-stappenplan/
Ik hoop dat dit uw probleem oplost!
We zien u graag terug bij http://www.inktweb.nl
4 nieuwe hp cartridges gekocht. Printerkop schoongemaakt maar probleem blijft.
Alle handelingen verricht, fout 0xc19003 blijft verschijnen.
Wat te doen?
Goede Middag, De Printer geeft aan Inktsysteemfout.
Oxc19a0003, de orginele HP Inktpatronen zitten erin net nieuwe. 364 wat kan de oorzaak zijn, alles al geprobeerd.
Misschien kunt U mij helpen
Vriendelijke Groeten.
Heer,
Heb uw probleem gelezen en ik vraag me af. Is het probleen verholpen ?. Ik heb namelijk het zelfde, nieuwe printkop geplaatst, en nieuwe inktcartridge geplaatst. De fout melding van de printer is niet veranderd.
HP printer 276 – heb de cartridge vervangen door HP casrtridges en nu doet ie het weer na melding fout inktsysteem. Wordt ik in de maling genomen door HP?
Ik heb eeb HP Officejet Pro 8600. Van de één op het andere moment kreeg ik een foutmelding: Inktsysteemfout. Er is een probleem met de printer of het inktsysteem. Schakel de printer uit en weer in. Neem contact op met HP als het probleem aanhoudt.
Al uw mogelijke oplossingen uitgevoerd echter de melding blijft. Met het scherm is ook niets te doen. De melding blijft staan. Ook OK indrukken helpt niets alles blijft staan.
Dezelfde foutmelding als van Kees van Duijn
na instructies nauwgezet te hebben gevolgd te hebben geeft het apparaat HP PHotosmart wireless B109 nog steeds de aanduiding ÖXC19a0020 wat nu? svp antwoord Mvr.gr. Leo van Zandwijk
Beste,
Na het volgen van deze stappen is er nog altijd een fout in het inksysteem. De patronen zijn ook. van HP met nr 364 op. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Mvg,
Nicolas