Printer herkent cartridge niet? Volg dit stappenplan!

Door , woensdag 29 april 2020 om 10:47 - Tutorials

Dit stappenplan is voor wanneer u problemen heeft met het installeren van de cartridges. Foutmeldingen als “Incompatibel cartridge” of “Cartridge ontbreekt” zijn op te lossen met de volgende handleiding. Problemen met de afdrukkwaliteit behandelen we in een volgend artikel.

(Als u een wat technischer persoon bent, heeft u waarschijnlijk enkele van onderstaande stappen al geprobeerd. Voor de volledigheid adviseren wij elke stap te volgen. Het kan wat vervelend/saai zijn, maar dit is de enige manier om alle problemen uit te sluiten.)

Stappenplan voor inkt cartridges

1) Is het daadwerkelijk de cartridge die geleverd/besteld is?

Controleer of u de inktcartridges heeft ontvangen die u besteld heeft. Vergelijk het artikelnummer van het product met het nummer op de pakbon of in uw emailbevestiging.

2) Is de cartridge geschikt voor deze printer?

Staat uw printer op het doosje? Of staat uw printer onder “Geschikte printers” op onze website? Het kan voor komen dat er verkeerd besteld of geleverd is.

3) Zijn alle stickers verwijderd van de cartridge?

Voorbeeld hoe HP sticker/tape verwijderen
HP sticker/tape verwijderen

Bij veel cartridges moet een sticker en soms ook een plastic beschermschel verwijderd worden. Voor de zekerheid adviseren wij om alle stickers van de cartridge te verwijderen. Zie onderstaande video voor meer uitleg.

4) Is de cartridge op de juiste plek geïnstalleerd?

Het is belangrijk dat de cartridge wordt geïnstalleerd op de juiste plek in de printer. Een zwarte cartridge kan enkel geplaatst worden op de plek voor zwarte cartridges en cyaan enkel op cyaan. Veel printers hebben een sticker op de printer staan met welke cartridge waar moet. Bij twijfel kunt u de website van de fabrikant raadplegen.

5) Controleer of de printkop contact maakt met de printer.

Als uw cartridge een printkop bevat, controleer dan of de koperen contactpunten contact maken met de printer. Controleer ook direct of er vuil op deze contactpunten zitten en maak dit, indien nodig, voorzichtig schoon met een droog doekje.

6) Maak de contactpunten van de cartridge schoon

De contactpunten schoonmaken.
1) De koperen contactpunten
2) Spuitmondje

Maak met een licht vochtig wattenstaafje (of lintvrij doekje) de koperen contactpunten (1) of de chip van de cartridge schoon. Maak ook het koperen spuitmondje van de cartridge schoon (2). Er is ook kans dat er een laagje oxidatie op de cartridge zit. Dit kan verwijderd worden met de gum uit de verpakking van de cartridge. Zie de onderstaande video voor uitleg.

Het is belangrijk dat de cartridge droog is voordat je deze opnieuw installeert. Laat deze dan ook minimaal 10 minuten drogen.

7) Moeten andere cartridges vervangen worden?

Het kan voor komen dat andere (lege) cartridges problemen geven. Zijn alle andere cartridges herkend en vol? Zo niet, vervang dit waar nodig.

8) Chip van de cartridge schoonmaken

Het kan voorkomen dat de chip een beetje vies is. Dit is zeker niet moeilijk om op te lossen. U hoeft alleen een paar keer uw vinger over de chip te halen. Zie onderstaande video voor uitleg.

9) Alles geprobeerd? Probeer dit!

Het zal u verbazen hoeveel problemen zijn op te lossen door de cartridges (nogmaals) opnieuw te installeren. Hoewel het overbodig klinkt, volg deze stappen volledig!

  1. Haal uw cartridge uit de printer
  2. Sluit uw PC af
  3. Koppel de printer los van de PC
  4. Verwijder de netspanningskabel van de printer
  5. Verwijder de USB-kabel

Na enkele tellen gewacht te hebben, kunt u alles weer aansluiten en de cartridge opnieuw installeren. Controleer of de cartridge goed vast zit (u moet een “klik” horen). Indien uw printer een reset functie heeft, is dit ook het juiste moment om dit uit te voeren.

Stappenplan voor toner cartridges

1) Zijn alle stickers verwijderd?

Net als bij inkt cartridges, zorg ervoor dat de sticker/tape volledig verwijderd is van de toner.

2) Weet de printer dat de toner vervangen is?

Bij veel laser printers is het nodig om via de software op de computer aan te geven dat de toner cartridge vervangen is. Wanneer de sticker verwijderd wordt is het mogelijk voor de toner om overgezet te worden naar het papier tijdens het printen.

Bij tonercartridges kan weinig verkeerd gaan. Als je nog steeds problemen ondervindt met het installeren en herkennen van de toner, dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de chip.

Wees niet gealarmeerd als uw printer een melding geeft dat er “niet originele” of “compatible” cartridges zijn geïnstalleerd. Deze melding is op de computer vaak weg te klikken.

Meer informatie

About Youp

Youp is via zijn marketing & communicatie opleiding bij Inktweb.nl terecht gekomen als stagiair, en werkt hedendaags part-time bij Inktweb.nl. Hij doet onder andere content-management werkzaamheden en andere marketing-gerelateerde opdrachten.

95 reacties

  1. kaki schreef:

    ik heb een alternatieve toner besteld (mlt-d111s) die zou moeten passen op de printer samsung Xpress M2070FW
    Als de toner niet herkend zou worden, moest ik de printer drie seconden uitdoen en dan weer aan.
    Maar….na een aantal keer dit gedaan te hebben, krijg ik nog steeds de melding dat hij niet compatible is???
    wie kan me helpen?

  2. Wieza BosmansWieza Bosmans schreef:

    Ik heb gisteren een inktpatroon bij de Hema gekocht Hema gisteren De inktpatroon is een gerecyclede cartridge ik heb een reinigingscyclus uitgevoerd maar hij werkt niet en al wel een stuk of 10 bladen afgeprint de inkt blijft licht grijs zoals bij lege inktpatroon.

  3. wessels schreef:

    ik he een brother dcp-j140w en heb vorig
    jaar een alternatie cartriges ge instaleerd
    en het werkte perfect.nu is was de zwarte cartrige leeg en hep eerst een alternatie die
    werkte niet en toe een originele geprobeert
    en doet het niet bij leverancier gewwest en
    nieuwe originele cartriges van alle kleuren
    geprobeerd en doet niks HOE KAN DAT

  4. Andy schreef:

    officiele cartridge kopen

    • Ilona van Galen schreef:

      Ik heb een originele cartridge!! Maar hij blijft in dat scherm hangen! Met een melding Originele HP cartridges geplaatst! Ja duh! Kostte me 33 euro, dus waarom doet ie het dan niet??

  5. Andy schreef:

    van het printer merk i.p.v. een huismerk

  6. ria schreef:

    Heb nieuwe inktpatronen gestoken, maar krijg een eror melding voor de kleuren, geel en blauwe. Die vindt hij niet, krijg melding dat er origineel inktpatronen in moeten. Maar de zwarte en roze kleur vindt hij wel. Wat kan ik hier aan doen?

  7. Hans Houtman schreef:

    AL VEEL GEPLOETERD, DAARNA VOLGENS DEZE SITE
    GEVULDE CARTIDGE ERUIT,
    KABELS LOS,
    10 SEC WACHTEN
    KABELS ERAAN
    CARTIDGE ERIN
    VEEL VRAGEN VAN PRINTERPROGRAMMA BEANTWOORDEN
    EN HIJ DEED HET WEER HOERA

  8. bianca schreef:

    Mijn printer blijft aangeven dat de cartrigdes leeg zijn maar zijn vol en originele wat kan ik doen

  9. Annemie schreef:

    Ik heb een epson stylus DX 8450 printer. Geen originele cartriges maar in het verleden (eergisteren) werkte deze prima. Bovenstaande stappen uitgevoerd maar de printer werk niet. Blijft aangeven dat hij cartrige niet herkent. Ze zijn niet leeg. Ik kan nu ook geen andere knoppen op de printer beheren zoals onderhoudsknop.
    Vriendelijke groeten
    Annemie van de Ven

  10. Ledent Gaby schreef:

    ik heb mijn printer 3 jaar niet gebruikt vandaag nieuwe inkt gestoken en toch blijft het lichtje branden dat er geen inkt aanwezig is hoe los ik dit op ????

  11. ad schreef:

    Heb Hema cardridges H12 ipv HP338 gekocht maar bij installatie blijft ook na reset enz rood lampje op printer branden . zodra ik de orginele lege er weer in doe is alles OK
    hoe kan ik dit verhelpen

  12. cor van huis schreef:

    bij mij werkt het niet stekkers er uit 10 60 sec wachten jammer

  13. Maris schreef:

    Bij de cartridges die geleverd waren zat er geen “chipje” op de achterkant, toen heb ik die van mijn oude cartridge afgehaald en op de nieuwe gedaan, en tadaaa hij doet het weer!

    Mijn tip: Pak je oude cartridge die het wel deed erbij en kijk wat er verschillend aan is

    hoop dat ik nog iemand heb kunnen helpen hiemee

  14. Han Bresser schreef:

    Het reseten volgens uw aanwijzing , alles uitschakelen en opnieuw starten, heeft geen resultaat. De printer accepteerd de cartridge niet. Dit is mij bij een andere printer ook overkomen, ben daarom overgestapt naar allen een orginele cardrige. Verzoek u mij dus een orginele set toe te zenden waarna ik de andere set zal retouneren.
    met vr.groet,
    Han Bresser

  15. benny vereecken schreef:

    die heeft op de site update staan die ja moet doen en het helpt echt neem alles aan nu geen fout melddingen meer

  16. Truus schreef:

    Krijg de niuwe zwarte er niet in gepplaatst?

  17. Nico schreef:

    Ik heb een HP3600n, altijd prima gedaan maar print niet goed de kleuren sinds ik huismerk cartridge gebruik. Gele cartridge lijkt niet mee te doen. Inmiddels krijg ik waarschijnlijk de tweede vervanger echter vandaag ineens de melding “cartridge niet goed geinstalleerd… ik krijg het niet opgelost, wat zou er aan de hand zijn? Printer defect?

  18. Luc schreef:

    Epson Stylus SX420W, herkent zelfs de originele cardridges niet meer. Alle contactpunten nagekeken, een nieuw set originele cardridges geprobeerd, niets helpt. Via hulpprogramma kan ik niet bij de status 3 geraken om deze uit te schakelen. Wat kan ik nog meer doen, vooraleer een nieuwe printer te kopen?

  19. monique schreef:

    bij mij stond er dat mijn nieuwe alternatieve cartridge beschadigd was of ontbrak.

    bij mij hielp het om:
    – ga naar word
    – ga naar afdrukken
    – druk op printereigenschappen
    – open het tabblad eigenschappen
    – klik op printerservices
    – klik op: reinig de printerkoppen
    hoera hij doet het weer!

  20. Henk Vos schreef:

    Alle 4 cartridges vervangen, stroom er af en weer opgezet gezet maar geen herkenning.

  21. Henk Vos schreef:

    Gebruik brother LC 223
    Groet.

  22. Henk Vos schreef:

    Gebruik brother LC 223 DCP J5620DW
    Groet.
    Sommige cartridges 2 keer verwisseld.
    Had ik nog op vooraad. en nog niks.

  23. cristine schreef:

    Epson Printer 2,5 jaar oud. Altijd originele navullingen gebruikt. Herkent inktcartrigde niet. 2 x nieuwe cartigde gekocht (kassa) en alle bovenstaande stappen uitgeprobeerd (en alle tips en adviezen die op internet te vinden zijn) Wat nu… printer weggooien en alle nieuwe inktcartigdes ook ?

  24. Eelke schreef:

    Printers zijn over het algemeen niet echt duur. Ik heb het idee dat fabrikanten de winst terugpakken met de veel duurdere merk cartridges door er voor te zorgen dat de printer de alternatieve goedkopere inkt cartridges niet accepteerd.

  25. Bennie Smoes schreef:

    Alle stappen uit gevoerd werkt voor geen meter
    Een nieuwe originele Hp in de printer gedaan en die werk prima dus mijn conclusie is dat het aan de inkt cartridge licht hier toch graag een nieuwe voor het gaat hier om een H-302XL COLOR
    VRG B SMOES

  26. Hier zelfde probleem, en ik heb een drastische oplossing. Weg met de inktjet en heb mij vandaag een laserprinter b&w van Brother gekocht 109 Euro. Nu tevreden.

  27. rudi schreef:

    de link naar “HP: ‘Een probleem met de cartridge’, ‘Incompatibele cartridge’ of ‘Cartridge ontbreekt of is beschadigd’’ werkt niet

  28. A.J. Tol schreef:

    Goedemiddag meneer Oud,

    De suggesties van u opgevolgd en ik krijg steeds weer de cartridges zijn niet bestemd voor de huidige printerconfiguratie. Deze suggestie heb ik enkele maken herhaald en krijg ik het zelfde weer.
    Nadien heb ik de oude cartridges er weer ingedaan ,het zelfde en weer schoongemaakt, geen verandering.
    Er is gen informatie over het inktniveau.
    Hoe kunt je zien of de contactpunten elkaar raken.
    De printer geeft steeds Error aan en bij het inktniveau brandt het rode lampje.
    Wat kan ik nog verder ondernemen om de printer weer aan de praat te krijgen.
    met vr.gr.
    A.J.Tol

  29. Beste.

    Ik heb alles geprobeerd maar blijft het zelfde.

    Met vriendelijke groeten.

  30. M.H.S. Dijxhoorn schreef:

    krijg op de display van mijn HP 5540 alsmaar verwijder cartridge. Stekker eruit geweest, verschillende malen cartridges opnieuw geinstalleerd. nwe cartridge – wat nu?

  31. wibo roorda schreef:

    Ik heb met U gebeld,en volgens stappenplan,was ik vergeten alle stickers te verwijderen.Na dit gedaan te hebben,werkt het weer perfect.
    Dank voor Uw moeite,hopelijk blijft het nu goed te werken.
    Met vriendelijke groet Wibo Roorda

  32. M. van der Stelt schreef:

    Ondanks alle adviezen werkt de inktcartridge huismerk 301XL niet. En nu?

  33. Ernst Elling schreef:

    L.S.
    Hedenmorgen gebeld met medewerker Gijs en gemeld dat mijn gekochte inkt-cartridges H-302XL zwart niet wordt geaccepteerd door onze printer HP ENVY 4526.
    Het hele stappenplan doorgenomen, maar de printer geeft continu aan: Probleem met cartridges. Verwijder de aangegeven inktcartridge en installeer deze opnieuw. Zorg dat deze goed is geïnstalleerd. Het type nr. van de niet funtionerende cartridge is TC 18L. Ik wil de scan v.d. cartridge bijvoegen maar er wordt niet vermeld hoe dat moet gebeuren.
    Ook heb ik nog een kleurencartridge H-302XL kleur welke ik nog niet heb geïnstalleerd.
    Groet, Ernst Elling

  34. Joyce schreef:

    Ik heb een hp envy printer. Heb originele hp 303 cartridges, echter , omdat ik géén inkt abonnement hebt, weigert mijn printer, zonder aanmelding van mijn cartridges, te printer.
    Ik word hier heel boos over. Heb diverse malen geprobeerd de netwerkservices uit te schakelen, zonder resultaat.

    Wat in hemelsnaam moet ik doen om mijn printer te laten afdrukken??

  35. Holtewes schreef:

    Ik heb originele HP cartridge geplaats, nieuwe, printer meld leeg. Met een balpen gaat het beter. ;-)

  36. Jan Landman schreef:

    Mijn HP printer HP Office 7612 heb ik vervangen door een andere printer HP Office 7612 (Exact dezelfde. DE Oude printer wad stuk. En de nieuwe printer accepteert de originele cartridges die in de oude printer niet. Moet dezelfde types zijn van HP (933XL en 932XL) Geeft melding: Beschermde HP cartridges geïnstalleerd, vervang de cartridges.
    Hoe los ik dit op?

  37. geenen jan schreef:

    kan ik een inktpatroon vervangen of moet het telkens beiden zwart en kleur. ik gebruik nooit kleur en toch print hij niet ?

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*