Printer herkent cartridge niet? Volg dit stappenplan!

Door , woensdag 29 april 2020 om 10:47 - Tutorials

Dit stappenplan is voor wanneer u problemen heeft met het installeren van de cartridges. Foutmeldingen als “Incompatibel cartridge” of “Cartridge ontbreekt” zijn op te lossen met de volgende handleiding. Problemen met de afdrukkwaliteit behandelen we in een volgend artikel.

(Als u een wat technischer persoon bent, heeft u waarschijnlijk enkele van onderstaande stappen al geprobeerd. Voor de volledigheid adviseren wij elke stap te volgen. Het kan wat vervelend/saai zijn, maar dit is de enige manier om alle problemen uit te sluiten.)

Stappenplan voor inkt cartridges

1) Is het daadwerkelijk de cartridge die geleverd/besteld is?

Controleer of u de inktcartridges heeft ontvangen die u besteld heeft. Vergelijk het artikelnummer van het product met het nummer op de pakbon of in uw emailbevestiging.

2) Is de cartridge geschikt voor deze printer?

Staat uw printer op het doosje? Of staat uw printer onder “Geschikte printers” op onze website? Het kan voor komen dat er verkeerd besteld of geleverd is.

3) Zijn alle stickers verwijderd van de cartridge?

Voorbeeld hoe HP sticker/tape verwijderen
HP sticker/tape verwijderen

Bij veel inktpatronen moet een sticker en soms ook een plastic beschermschel verwijderd worden. Voor de zekerheid adviseren wij om alle stickers van de cartridge te verwijderen. Zie onderstaande video voor meer uitleg.

4) Is de cartridge op de juiste plek geïnstalleerd?

Het is belangrijk dat de cartridge wordt geïnstalleerd op de juiste plek in de printer. Een zwarte cartridge kan enkel geplaatst worden op de plek voor zwarte cartridges en cyaan enkel op cyaan. Veel printers hebben een sticker op de printer staan met welke cartridge waar moet. Bij twijfel kunt u de website van de fabrikant raadplegen.

5) Controleer of de printkop contact maakt met de printer.

Als uw cartridge een printkop bevat, controleer dan of de koperen contactpunten contact maken met de printer. Controleer ook direct of er vuil op deze contactpunten zitten en maak dit, indien nodig, voorzichtig schoon met een droog doekje.

6) Maak de contactpunten van de cartridge schoon

De contactpunten schoonmaken.
(1) De koperen contactpunten
(2) Spuitmondje

Maak met een licht vochtig wattenstaafje (of lintvrij doekje) de koperen contactpunten (1) of de chip van de cartridge schoon. Maak ook het koperen spuitmondje van het inktpatroon schoon (2). Er is ook kans dat er een laagje oxidatie op de cartridge zit. Dit kan verwijderd worden met de gum uit de verpakking van de cartridge. Zie de onderstaande video voor uitleg.

Het is belangrijk dat de cartridge droog is voordat je deze opnieuw installeert. Laat deze dan ook minimaal 10 minuten drogen.

7) Moeten andere cartridges vervangen worden?

Het kan voor komen dat andere (lege) cartridges problemen geven. Zijn alle andere cartridges herkend en vol? Zo niet, vervang dit waar nodig.

8) Chip van de cartridge schoonmaken

Het kan voorkomen dat de chip een beetje vies is. Dit is zeker niet moeilijk om op te lossen. U hoeft alleen een paar keer uw vinger over de chip te halen. Zie onderstaande video voor uitleg.

9) Alles geprobeerd? Probeer dit!

Het zal u verbazen hoeveel problemen zijn op te lossen door de cartridges (nogmaals) opnieuw te installeren. Hoewel het overbodig klinkt, volg deze stappen volledig!

  1. Haal uw cartridge uit de printer
  2. Sluit uw PC af
  3. Koppel de printer los van de PC
  4. Verwijder de netspanningskabel van de printer
  5. Verwijder de USB-kabel

Na enkele tellen gewacht te hebben, kunt u alles weer aansluiten en de cartridge opnieuw installeren. Controleer of de cartridge goed vast zit (u moet een “klik” horen). Indien uw printer een reset functie heeft, is dit ook het juiste moment om dit uit te voeren.

Stappenplan voor toner cartridges

1) Zijn alle stickers verwijderd?

Net als bij inkt cartridges, zorg ervoor dat de sticker/tape volledig verwijderd is van de toner.

2) Weet de printer dat de toner vervangen is?

Bij veel laser printers is het nodig om via de software op de computer aan te geven dat de toner cartridge vervangen is. Wanneer de sticker verwijderd wordt is het mogelijk voor de toner om overgezet te worden naar het papier tijdens het printen.

Bij tonercartridges kan weinig verkeerd gaan. Als je nog steeds problemen ondervindt met het installeren en herkennen van de toner, dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de chip.

Wees niet gealarmeerd als uw printer een melding geeft dat er “niet originele” of “compatible” cartridges zijn geïnstalleerd. Deze melding is op de computer vaak weg te klikken.

Meer informatie

About Youp

Youp is via zijn marketing & communicatie opleiding bij Inktweb.nl terecht gekomen als stagiair, en werkt hedendaags full-time als content manager, grafisch designer en marketeer.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

129 reacties

  1. W.O.Buys schreef:

    Ik heb een HP OfficeJet Pro 7730 printer; de Mangaan cartridge geeft de kleur niet goed weer/vaag of helemaal niet; wat kan ik eraan doen?

  2. Marcel Segboer schreef:

    Gisteren de nieuwe cartridges geplaats (gekocht bij Bol.com).

    Helaas werkt het niet. Een nieuwe cardridge (de rode) wordt meteen als leeg aangegeven.
    Ook lekken er twee van de vijf.

    Mvg

    M Segboer

    • Youp | Inktweb.nl schreef:

      Dag Marcel, als u de stappen in dit stappenplan heeft ondernomen en deze geen resultaat mochten bieden, raden wij aan dat u contact opneemt met de verkopende partij. Lekkende cartridges is bij ons altijd direct een rode vlag, dus nog meer reden om de cartridges te retourneren!