Epson printer accepteert cartridges niet

Door , woensdag 28 september 2022 om 17:21 - Doe-het-zelf | Tutorials

We hebben verschillende artikelen geschreven met wat je kan doen als bepaalde Canon printers de huismerk cartridges niet herkent. Ook hebben we al eens wat artikels geschreven over HP cartridges, maar de Epson eigenaars zitten soms nog wel eens met hun handen in het haar over de cartridge problemen die deze printers kunnen ondervinden. Deze problemen zijn ook niet eens zo makkelijk op te lossen. Vandaar dat we ons deze keer verdiepen in de software van een Epson printer om zo huismerk/compatible cartridge problemen op te kunnen lossen.

Heb je net de cartridges vervangen in je Epson printer, maar worden deze niet herkend? Als je bijvoorbeeld voor het eerst gebruik maak van huismerk/compatible cartridges in je printer kan het voorkomen dat dit niet direct werkt. Gelukkig is dit gemakkelijk op te lossen, in drie simpele stappen.

Stap 1) Zijn de cartridges geschikt/correct geleverd?

Het is altijd verstandig eerst te controleren of de cartridges correct zijn geleverd en of deze geschikt zijn. Controleer met behulp van je pakbon of factuur of je ontvangen hebt wat je besteld hebt. Via de website kan je zien of de producten geschikt zijn voor je printer.

Stap 2) Epson Status Monitor uitzetten

Om informatie te bekijken over de cartridges en de printer hebben veel Epson printers de EPSON Status Monitor 3. Hiermee kan je onder andere zien of de printer gereed is voor printen en hoe vol de cartridges zijn. Deze functie is uit te schakelen.

Epson printer accepteert cartridges niet
  • Navigeer naar Apparaten en printers
    • (indien u dit niet weet te vinden kunt u onderstaande stappen volgen)
    • Op uw toetsenbord druk tegelijkertijd op de Windows + R knoppen
    • Er komt een scherm naar boven met de titel Uitvoeren. Typ hier in vervolgens control printers
  • Klik met de rechtermuisknop op je printer en kies de optie Voorkeurinstellingen Printer
  • Klik op het tabblad Hulpprogramma’s
  • Onderaan de pagina, klik op de knop Snelheid & Voortgang…
  • In dit menu vink het EPSON Status Monitor 3 uitschakelen vakje AAN
  • Druk op OK

Stap 3) Start de printer en PC opnieuw op

Nadat de status monitor is uitgeschakeld moet de printer en de aangesloten PC opnieuw opgestart worden. Dit doen we door alle kabels uit de printer en de PC opnieuw op te starten.

  • Schakel de PC uit
  • Koppel de printer los van de PC
    • Verwijder de USB kabel van de printer naar de PC
    • Verwijder de netspanningskabel uit de printer
  • Start nu de PC opnieuw op
  • Wacht tot de PC compleet is opgestart
  • Sluit de printer opnieuw aan (USB kabel in de printer, stroomkabel in de printer)

Nadat deze 3 stappen zijn uitgevoerd worden de cartridges hopelijk wel herkend! Zoals je ziet zit de Status Monitor niet op de meest logische plek in de software. Hopelijk heb je alles kunnen vinden, als er nog vragen zijn dan horen we dat graag.

Printen hoeft niet duur te zijn! Bespaar tot wel 70% op Epson cartridges door te profiteren van de grote vulling en vriendelijke prijs van FLWR compatible cartridges! Bekijk de onderstaande vergelijking hieronder en begin vandaag met besparen!

Bekijk het voordelige assortiment printer cartridges op Inktweb.nl >>

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

90 reacties

  1. Hans de jong schreef:

    Mijn epson xp 3200 printer geeft op de computer bij voorkeursinstellingen geen hulpprogramma aan. Graag advies

    • Youp | Inktweb.nl schreef:

      Dag Hans, u moet even de drivers voor uw printer installeren via de website van Epson. Wanneer u de software gedownload heeft, krijgt u de mogelijkheid om instellingen op uw printer aan te passen.
      Laat even weten of het gelukt is!

  2. Serge schreef:

    Mijn printer herkent ze wel als “niet Epson cardrige”, maar na enkele pagina’s beweert ze (ook de printer, zonder de genoemde software) dat de inktpatronen al leeg zijn en houd de printer ermee op tot je nieuwe patronen aansluit. Ik loop werkelijk, bijna wekelijks naar de winkel voor weer maar eens nieuwe patronen. XP-2150 model.

  3. Frans Rijnders schreef:

    Ik heb uw advies zoals hierboven omschreven gevolgd. Echter mij printer wordt aangestuurd via mijn modem. Bluetooth?
    Ik heb alle kabels als genoemd en de data kabel uit de computer er uit getrokken, echter de melding blijft.
    Wat doe ik niet goed.
    BVD
    Frans Rijnders

  4. Hans Nijhof schreef:

    De Epson Inktjet Printer Expression HP-5100 heeft altijd problemen met de Epson compatible 502 inktcartridges van een ander merk. Meerdere keren is mij dat overkomen. De HP-5100 print dan gewoon niet meer. Hij blijft gewoon hangen en je kunt niet meer printen. Als ik de zeer dure Epson 502 inktcartridges erin plaatst, print ie wel weer. Ik doe dus deze Epson Expression HP-5100 dan ook zo snel mogelijk weg.
    Dat de Epson printer fabrikant de gebruikers belemmert om te printen (ook daarna nog!) met geen Epson inktcartridges, gaat mij veel te ver.

  5. Mijn Hp officejet 6500 A plus zegt bij vervanging ‘geen echte hp inktcartridge geïnstalleerd

  6. Trudy schreef:

    Goedemorgen,

    Nadat ik een update van de driver software vd Epson xp600 printer heb geïnstalleerd, kan ik geen ander merk cartridges meer gebruiken.
    Jullie stappen heb ik al uitgevoerd (statusmonitor uitzetten) en dat werkt niet.
    Heel graag jullie advies, hartelijk dank!

  7. Frans Rijnders schreef:

    Ik heb uw instructie betreffende het uitzetten van de status monitor gelezen en begrepen.
    Mijn printer is aangesloten op de WIFI.
    Hoe werkt het uitzetten van de status monitor in dit geval?

    • Youp | Inktweb.nl schreef:

      Dag Frans, ook bij Epson printers die via de Wi-Fi zijn aangesloten werken met de Status Monitor. De stappen zijn dus hetzelfde voor zowel bedrade als draadloze Epson printers.

  8. Jos schreef:

    Epson XP-255.expressio home. stap 2 IN Hulpprogramma ipv Epson status monitor 3 uitschakelen,( Programma deel is er niet
    In Extra instellingen Vinkje voor Epson status 3 inschakelen weg gehaald.
    Kleuren werken niet

  9. Peter Algoet schreef:

    Ik heb bovenstaande procedure gevolgd maar vind geen ‘Status monitor 3’. Ik denk dat mijn Epson Expression Premium XP 510 al wat te oud is… Wel dus ook problemen met het geweigerd zien van cartridges: een set van WeCare wordt niet aanvaard… Wat te doen?

  10. Peter schreef:

    Ik heb een Epson XP-6000 deze geeft constant aan papier is vastgelopen binnenin de printer ! Ik heb de printer wel 20 keer nagelopen maar er is geen papier achtergebleven in de printer ! Maar hij blijft deze storing aangeven. Wat kan ik doen !

    • Youp schreef:

      Heeft u al geprobeert de printer compleet te resetten? Dat doet u zo:

      1) Open het Homescherm op de printer. Dat doet u door de home-knop aan te klikken.
      2) Gebruik de linker en rechter navigeerknoppen om het Setup menu te openen. Klik op OK.
      3) Met de navigatieknoppen selecteert u de knop “Herstel fabrieksinstellingen” o.i.d. Klik op OK.
      4) Start de printer opnieuw op.

      Laat even weten of deze stappen resultaat geven!

      • Peter schreef:

        Vriendelijk bedankt voor uw reactie, helaas de printer blijft in storing staan bij het drukken op de home knop gebeurd er niks daar door kan ik niet het menu openen, hij reageert alleen op de OK knop en de navigeerknoppen links en rechts. Mvg. Peter.

  11. Karin de Koff schreef:

    Ik heb een Epson xp-6100 en hij geeft aan dat mijn grote cartridge van zwart leeg is terwijl ik die net vervangen heb. Hij blijft dit aangeven ook nadat ik alle boven genoemde stappen heb gevolgd. Is er nog iets dat ik kan proberen?

    • Youp schreef:

      Goedendag mvr. de Koff,

      Vervelend dat uw Epson printer zo koppig doet. Heeft u al geprobeerd de contactpuntjes op de cartridge goed schoon te maken? Hoe u dat doet leest u in stap 6 van dit artikel: https://www.inktweb.nl/blog/printer-herkent-cartridge-niet-volg-dit-stappenplan/
      Let op dat u de contactpuntjes niet beschadigd. Maak eventueel ook het contactpunt in het cartridgeslot binnen de printer schoon met het droog doekje, zoals een brillendoek. Kijk goed of er geen stof of andere troep achterblijft en probeer het opnieuw. Mocht dit niet baten dan denk ik dat uw cartridge (inktniveaumeter) helaas defect is.

      Ik hoop dat ik u hiermee genoeg geïnformeerd heb.
      Met vriendelijke groet,
      Youp – Inktweb.nl

  12. A.Lutgerink schreef:

    LS,
    Weet U toevallig waar ik moet zijn om de juiste cartridges te bestellen,want ik heb de verkeerde opgegeven die nu retour moet.
    Ik heb ze nl rechtstreeks bij Epson besteld.
    Hopelijk kunt U mij verder helpen ,want ik zie geen telefoonnr.
    .

    • Marc schreef:

      Wij zouden u natuurlijk adviseren al uw cartridges, toners, papier en andere kantoorgerelateerde artikelen te bestellen via http://www.inktweb.nl. U kunt ons ook altijd even bellen op 072-5675055 dan helpen wij u telefonisch gewoon aan de juiste producten voor uw printer.

  13. henry schreef:

    mijn epson xp 245 doet niks nadat ik deze stappen heb uitgevoert wat nu ?

  14. WtH schreef:

    Originele patronen erin, geven aan dat zij vol zijn, doch printkwaliteit is hopeloos. halverwege papier wordt de zwarte inkt ineens lichtgrijs en vlekkerig.
    Waar zit deze oorzaak?
    mvg
    WtH

  15. Ton Mes schreef:

    ik heb een Epson 860.
    nadat inkt op was een nieuwe inktcartridge (zwart) gekocht serie 860 en goed geplaatst.
    printer geeft steeds aan dat hij de nieuwe inkt cartridge niet herkent.
    wanhopig dus…maar vooral wat te doen om weer te kunnen printen??????

  16. Bude Wim schreef:

    Na lang zoeken heb ik deze methode geprobeerd en werkt de EPSON printer ook met Epson inktpatroon van de HEMA EN ZELFS DIE VAN ANDERE WINKELS OOK GROETJES

  17. Ans schreef:

    In het bezit van een Epson XP-332, bij het vervangen van de inktcartridges geeft hij de melding Inktcartridges niet herkend. Wat te doen?

  18. mikail topac schreef:

    ik heb de epson 420W. Ik heb epson T1281.2.3.4 gebruikt zijn de juiste cartridges maar geeft na aantal pagina’s de fout w-11 cartridges niet herkend. Bovenste stappen doorlopen maar zonder resultaat.. ?

  19. Els schreef:

    De xp 235 serie heeft geen hulpprogramma waar ik de monitor 3 uit kan zetten hoe gaat het dan verder?

  20. Hubert schreef:

    Goede website met overzichtelijke info. Handig. Ik heb leen een probleem. Zelf heb ik een epson xp-332, en ik kan op mijn computer niet dat mooie programmaatje epson state monitor vinden…. Jammer genoeg…

  21. hubert schreef:

    Kan ik de inkt van de cardridg die het niet doet overhevelen naar een epson cardridge?

  22. Peter schreef:

    Ik heb een Epson BX600FW en vandaag schrok want op het display kwam het gevreesde “printer herkent de cartridge T712 niet” te staan. Na veel onderzoek en proberen bleek idd de cartridge niet juist te passen waardoor dit probleem was ontstaan terwijl ik toch al wat printjes uit had gedraaid. Pak van mijn hart, nieuwe cartridge er in en draait zonder problemen!

  23. anpu schreef:

    Hoi.. ik heb cardridge vervangen telkes geeft ie bij epson xp-830 aan dat ie cardride niet herkend wat moet ik doen??