Succesfactoren voor de beste flyer (Deel 2)

Door , vrijdag 16 september 2016 om 15:40 - Algemeen

In onze vorige blog kon je lezen welke opties er zijn om zelf flyers te maken. Nu gaan we echt aan de slag met concrete handvaten die ervoor zorgen dat ook jij de beste flyer kunt maken. In dit tweede artikel over het zelf maken van flyers zullen wij daarom een beknopt stappenplan uiteenzetten, ingaan op de verschillende succesfactoren en vertellen hoe je de flyers het beste kunt printen.

Stappenplan voor de beste flyer

  • Doelstelling: bedenk wat je wilt bereiken met de flyer, wat is het doel, wie is je doelgroep en waar/hoe kun je die het beste bereiken?
  • Boodschap: wat moet er gecommuniceerd worden om het doel te bereiken?
  • Schrijven: bedenk een titel en schrijf de tekst. Beperk de tekst wel tot een minimum en schrijf niet hele lappen tekst. Let goed op de leesbaarheid en het niveau van de doelgroep..
  • Vormgeving: selecteer één of meer afbeeldingen en bijvoorbeeld een visualisatie. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn waar de flyer over gaat. Less is more!
  • Spelling en gramatica: wanneer het ontwerp en de tekst klaar zijn, is het belangrijk om de flyer na te kijken, een dagje weg te leggen en nogmaals na te kijken. Achteraf nog een fout ontdekken is slordig en onnodig.
  • Printen: voor je gaat printen kies je het papier met de juiste uitstraling. Denk bijvoorbeeld aan glossy hoogglans of juist papier met een biologische look&feel.

Communicatiemodellen die toepasbaar zijn op een flyer

Bij het maken van de flyer is het belangrijk om naast de tekst ook goed na te denken wat je wilt uitstralen, overbrengen en bereiken. Er zijn diverse communicatiemodellen die hierbij kunnen helpen, onder andere;

  • Schaartste: door op de beste flyer te vermelden dat er slechts een beperkte voorraad is zorg je voor schaarste en zal de urgentie van potentiële klanten (om over te gaan tot aanschaf) toenemen.
  • Associatie: inspelen op de wil om altijd de beste keuze te maken zonder daar veel tijd in te steken. Onderbewust kan een groene verpakking bijvoorbeeld direct een verantwoorde biologische associatie teweeg brengen.
  • Reciprociteit: het leven bestaat uit geven en nemen en dat is reciprociteit. Door iets gratis weg te geven is het mogelijk om meer gunning te krijgen en zo de kans op een wederdienst (de afname van jouw product of dienst) te vergroten.
  • Autoriteit: het is mogelijk om als een expert binnen jouw vakgebied gezien te worden. Door bijvoorbeeld het aantal tevreden klanten of het gemiddelde cijfer van reviews te weergeven ben je een autoriteit en ook nog eens betrouwbaar.

Het printen van de Flyer

Het printen van de flyer hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. Zo is het mogelijk om met huismerk cartridges te gebruiken. Dat bespaart aanzienlijk veel printkosten. Voor je gaat printen is het belangrijk om het formaat van het papier af te stemmen op het formaat van de flyer. Heb je een A4 printer en is de flyer A6? Dan moet de flyer per 4 geprint worden.

De keuze van het papier is sterk afhankelijk van de toepassing en verspreiding. Het is mogelijk om te kiezen uit verschillende diktes en papiersoorten. Denk hierbij aan standaard papier, (semi) gloss fotopapier of (semi) mat papier.

Tot slot

Het is een illusie om te geloven dat je als beginnend bedrijf vanzelf klanten krijgt. Misschien zul je in eerste instantie vanuit je netwerk wel werk ontvangen en later via mond op mond, maar uiteindelijk is het noodzakelijk om zelf de producten of diensten te promoten. P.T. Barnum zei het al:

“Without promotion, something terrible happens.. Nothing!”

Succes bij het maken van de beste flyer!

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*