De pandemie heeft voor ons allemaal grote levensveranderingen gezorgd, inclusief aanpassing aan nieuwe manieren van werken. Terwijl sommigen van ons zijn teruggekeerd naar onze normale werkplek, werken velen nog steeds vanuit huis of maken ze in de loop van tijd een terugkeer naar het kantoor. In dit artikel geven wij jou een aantal tips om jouw ervaring in thuiswerken zo prettig mogelijk te maken.
Thuiswerken heeft voordelen waar de meeste mensen van genieten, maar voor velen betekenen veranderingen als deze ook een uitdaging.
De beste manier om werk te combineren met je vrije tijd is namelijk best lastig te bepalen. Aangezien je geen vaste tijd hebt om te stoppen met werken als je thuis werkt vervagen de lijnen tussen kantoortijd en vrije tijd enigszins.
Deze eenvoudige thuiswerk tips kunnen je helpen om je productiever en gemotiveerder te voelen.

Inhoudsopgave
Hou je vaste werkuren aan
Een van de eerste tips die je kunt gebruiken om de meeste voordelen van thuiswerken te creëren, is flexibiliteit (als je werk dit toelaat). Soms moet je je dag verlengen om de deadline van bepaalde taak of project te halen. Je hebt misschien de indruk dat thuiswerken zorgt voor meer controle over de tijd die je in je werk steekt, maar wees voorzichtig met dat idee. Thuiswerken kan leiden tot tunnelvisie. Je kunt zo opgaan in je activiteiten, in een ontspannen omgeving, dat je de tijd volledig uit het oog verliest.
Stel een schema op en houd je daar aan. Zet je schema anders op een Post-it note en plak deze op je beeldscherm. Het hebben van duidelijke richtlijnen voor wanneer je moet werken en wanneer je moet stoppen helpt veel thuiswerkers om de balans tussen werk en privé leven te behouden.
Als je fulltime (of regelmatig) gaat thuiswerken, is het heel gemakkelijk om je werkleven in je persoonlijke leven te laten overvloeien.
Zet een alarm voor het einde van de dag om aan te geven dat je normale werkdag ten einde loopt. Je hoeft niet precies op dat tijdstip te stoppen, maar als je weet dat de werkdag technisch gezien voorbij is, kun je beginnen met het opslaan van je werk en het stoppen voor de avond.
Maak een ochtendroutine
Beslissen dat je aan je bureau gaat zitten en op een bepaald tijdstip aan het werk gaat, is één ding. Het creëren van een routine die je naar de stoel leidt, is een ander.
Een routine kan krachtiger zijn dan een klok om je elke dag op weg te helpen. Maar precies wat in je ochtendroutine geeft aan dat je op het punt staat te gaan werken? Misschien is het een kopje koffie zetten voordat je aan je to-do-lijstje gaat. Het kan zijn dat je gaat joggen vóór het werken, of misschien wel de hond uit laat voor dat je begint met je werkdag.
Zoek naar een bestaande gewoonte die je hebt, zoals tandenpoetsen of binnenkomen van een wandeling, om als signaal te dienen. Op die manier kun je de nieuwe gewoonte om je werkdag af te trappen aan te pakken.
Plan genoeg pauzes in
Als je in een bedrijf werkt, ken je het beleid wel dat je pauzes moet nemen. Als je zelfstandig werkt, geef jezelf dan voldoende tijd door de dag heen om weg te lopen van het computerscherm en de telefoon. Een lunchpauze en twee pauzes van 15 minuten lijken de standaard te zijn voor fulltime werknemers. Voor computer gebaseerd werk en ander zittend werk is het belangrijk om af en toe op te staan en te bewegen, ten minste een keer per uur. Het helpt ook om je ogen regelmatig van het scherm te halen, ook al is het een micropauze van 10 tot 20 seconden om een propje papier in de papierbak weg te werpen.
Kies een speciale werkruimte
Omdat je niet op een kantoor werkt betekent het nog niet dat je geen kantoor kunt hebben. In plaats van jezelf op te sluiten in ruimtes die verband houden met vrije tijd, zoals je kamer of op de bank in de woonkamer, kies je een specifieke kamer of oppervlak in je huis aan om vanuit te werken op afstand.
Zorg voor een deel van het huis om te werken en zorg dat je alle benodigdheden hebt om er echt je werkplek van te maken, zoals een aantal kantoorartikelen om je thuiswerk makkelijker uit te voeren.
Geef aan wat je nodig hebt
Wanneer je werkt voor een bedrijf of organisatie die je thuiswerk-configuratie goed vindt, vraag dan de spullen aan die je nodig hebt zodra je vanuit huis gaat werken, of binnen een paar dagen nadat je je realiseert dat je iets nieuws nodig hebt.
Misschien heb je een nietmachine nodig om belangrijke papieren aan elkaar te nieten vóórdat je ze gaat sorteren in brievenbakjes.
Het is belangrijk om vroeg aan te geven dat je vraagt wat je nodig hebt om je werk comfortabel te doen.
Als je voor een kortere periode vanuit huis werkt en er wordt verwacht dat je naar kantoor terugkeert wanneer het veilig is, vraag dan om wat je nodig hebt, maar wees bereid om ook zelf artikelen aan te schaffen. Het bestellen van een nieuwe bureaustoel en bureau is misschien te veel gevraagd. In plaats daarvan gaan een muis en een toetsenbord een lange weg en bij elkaar hoeven ze niet veel te kosten. Er zijn genoeg andere goedkope en gemakkelijke manieren om jouw thuiskantoor te verbeteren.

Leestip:
5 tips om jouw (thuis)kantoorruimte schoon te houden
Een schonere werkplek betekent een rustgevende werkomgeving. Inktweb.nl geeft jou 5 tips om je kantoorruimte schoon te houden. Lees meer >>
Nawoord
Ben je op zoek bent naar voordelige kantoorartikelen? Dan ben je bij Inktweb.nl op het juiste adres! Wij hebben een groot assortiment aan kantoorbenodigdheden zoals papier, schriften, schrijfwaren maar ook computeraccessoires zoals muizen, externe hard schijven, kabels en nog veel meer.
Bekijk ons assortiment kantoorartikelen >>
Heb je nog meer tips om het thuiswerken makkelijker te maken? Laat het ons weten in de reacties.
About Inktweb.nl
- Web |
- More Posts(90)