De Canon B200 error code. Hoe los ik deze op?

Door , donderdag 30 april 2020 om 12:57 - Tutorials

Zoals met veel apparatuur tegenwoordig krijg je weinig tot geen feedback over de status van het apparaat. Je telefoon gaat aan of uit zonder reden, Windows geeft een “Onverwachte fout” of “Fatal Error” zonder extra informatie en je Game Console heeft een knipperend geel of groen lampje. Met printers is dit precies hetzelfde, een simpele foutcode verschijnt op het scherm zonder informatie over hoe je dit kan oplossen. Daarom geven wij jou in dit artikel de informatie om de beruchte B200 foutcode van de Canon printers mogelijk op te lossen. Deze code wordt veroorzaakt door een probleem met de printkop; deze is mogelijk defect of wordt momenteel niet herkent door de printer.

De beruchte B200 foutmelding.

Hoe kan ik zo snel mogelijk weer printen?

“Een paar stappen kunnen ervoor zorgen dat je niet een nieuwe printer hoeft te kopen”

Er zijn vele vormen van error codes die je kunnen irriteren als je snel iets wil printen, maar de meest voorkomende is de B200 errorcode. De oplossing van dit probleem, volgens Canon zelf, is de printer even uit zetten of anders een nieuwe printer kopen. Voordat je dit doet kun je misschien beter de volgende paar stappen ondernemen:

  • Schakel de printer uit, maar haal de printer niet van de stroom af.
  • Open de printer, zoals je normaal doet met het vervangen van je inkt cartridges.
  • Schakel de printer aan zodat de printwagen tevoorschijn schuift.
  • De printwagen zal van rechts naar links schuiven. Zodra hij bezig is met dit proces, doe je de klep weer dicht.
  • Laat de printer aan staan en wacht tot deze volledig tot stilstand is gekomen.

Er bestaat een goede kans dat je nu weer kan printen. Zo simpel kan het zijn! Soms moet je de stappen twee of drie keer uitvoeren voordat het werkt, en dan garandeert dit nog steeds niet of het echt permanent het probleem oplost. Echter het is een goede stap om te ondernemen voordat je de printer wegdoet.

Alternatieve oplossingen

Mocht dit niet werken, dan kun je de volgende paar stappen proberen:

  • Reinig de printkop. Dit hebben wij hier in detail uitgelegd. Een printkop die niet goed communiceert met de printer kan elke willekeurige fout doorgeven.

De volgende methode is iets anders dan de eerste, maar kan er ook voor zorgen dat je printer net het duwtje in de rug krijgt dat het nodig heeft:

  • Schakel de printer uit, en haal deze van de stroom af.
  • Open de printer, zoals je normaal doet met het vervangen van je inkt cartridges.
  • Trek de printwagen zelf naar voren, je mag best een beetje kracht zetten.
  • Zodra je de printwagen naar het midden van de printer hebt verplaatst zet je de printer weer aan de stroom.
  • Schakel de printer weer aan, de printwagen gaat nu naar de linkerkant van de printer bewegen.
  • Zodra de printwagen beweegt sluit je de klep.
De Canon printwagen aan de binnenkant van de printer
Deze printwagen schuift over de metalen staaf van rechts naar links.

Tot slot

Wij hopen dat deze methodes je geholpen hebben om de B200 error code weg te werken. Dit betekent niet dat je printer volledig gerepareerd is, er is daadwerkelijk iets mis met de printer en de kans dat de code weer terugkomt is aanwezig. Deze oplossingen helpen je de printer weer werkend te krijgen maar het kan ook best voorkomen dat na een paar keer deze oplossingen ook niet meer werken. Als je niet in staat bent direct een nieuwe printer aan te schaffen dan zijn dit perfecte stappen om eerst te ondernemen.

Bespaar geld met FLWR huismerk cartridges
Bespaar geld met FLWR huismerk cartridges

Bekijk hier de scherp geprijsde Canon cartridges van Inktweb.nl

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

264 reacties

  1. L.van Tilborg schreef:

    UO52 foutmeldig Wat kan ik hier aan doen..
    Alles al geprobeert maar niets helpt.
    Weet u een oplossing voor mij.MVG.Lies

  2. Sjaak schreef:

    Gisteren had ik een nieuwe printer in de winkelmand liggen. Maar omdat die winkel geen cartridges voor die printer had, heb ik hem er weer uitgehaald en was van plan ergens anders een printer te kopen. Vandaag zocht ik de foutmelding nog eens op en volgde het advies: resultaat: ik kan weer scannen. Heb nog niet geprint, maar dat is een zorg voor later. Geweldig, bedankt!

  3. Jolanda schreef:

    Geweldig deed het gelijk weer…top bedankt.

  4. JanEls van Kuijk schreef:

    Hallo, wat een goede tip zeg!! Printerkop eruit gehaald, lekker spoelen ( minstens een half uurtje) afdrogen, weer terug plaatsen en jawel hoor, hij werkt weer als een zonnetje.
    Zeer bedankt voor het advies.
    H. Groet
    Jan

  5. Lammetje schreef:

    Ik begon al te zweten bij de foutmelding…. maar dacht: Internet! Vast wel iemand die er meer verstand van heeft.
    En dan deze site: Perfect! De eerste methode en ook in 1x, super. Bedankt.

  6. Hans schreef:

    Na 1e keer deze handeling uit te voeren deed de printer het weer! Super bedankt

  7. Hans Krol schreef:

    geweldige goede tip.
    Bart bedankt.

  8. Marco schreef:

    Prachtig en zo eenvoudig! Dank je.

  9. Nelleke schreef:

    Had mijn Canon MP550 al bijna weggedaan, maar dank zij dit advies doet hij het weer prima! Af en toe geeft hij nog wel eens de B200 error, maar één of twee keer de printwagen naar het midden brengen en hij loopt weer als een zonnetje.

  10. Jeroen schreef:

    Geweldig! Zo simpel! En het werkt!
    Thanx voor het delen van je wijsheid ;-)

  11. jokoho schreef:

    Voor ons gaf de tweede methode resultaat. Weliswaar nog niet volledig hersteld want als de stroom uitgeschakeld wordt krijgen we de foutmelding weer. Maar methode 2 opnieuw toepassen en stroom aan laten staan houdt de printer operationeel.
    En dat is beter dan een nieuwe te moeten kopen!
    Bedankt.

  12. Peter schreef:

    supertip! na eerst van alles te hebben geprobeerd met 0 resultaat uw tip tegengekomen: de 2e methode werkte direct1 Hartelijk bedankt!

  13. Jef schreef:

    Hallo Ook ik had melding B200 op mijn canon mg 5450 na de stappen die jullie gegeven hebben een paar keer herhaald te hebben werkt alles weer Super bedankt!!! ben wel benieuwd voor hoelang maar nooit meer een Canon als hij het weer begeeft!!

  14. Rob schreef:

    Super! Had het bijna opgegeven, en dan met deze tip binnen een minuut weer functionerend. Best slecht dat Canon dat niet aangeeft.

    Thanx!

  15. Ernest schreef:

    Ik heb alles geprobeerd, niets hielp. En dan lees je dit bericht, simpeler kan het niet. Hij doet het gewoon weer, in 20 seconden. Wellicht hebben anderen hier ook wat aan. Lees het volgende:

    I have become fed up with the number of ‘broken’ Canon multifunction printers that I have come across that show the ‘B200’ error on the screen. I have communicated with Canon UK, Canon Europe and certain Canon engineers, all of whom can offer no credible reason for the error nor a definitive solution other than “…its possibly the power supply, buy a new one…” or “…its possibly the carriage, buy a new one…”

    I have established a workaround that has put trouble free life back into many supposedly ‘broken’ printers.

    1. Turn OFF Power
    2. Open the print head bay (as though you were about to change inks)
    3. Turn ON power
    4. Wait for print carriage to start moving to the left and let it go past half way
    5. Before print carriage reaches left hand side (but after going halfway across) shut the cover.
    6. Leave the Printer turned on
    7. Good to go.

    (Very occasionally I have had to do this twice in a row to get past the error)

  16. Patrick schreef:

    Bedankt voor de tip .Mijn Canon MP620 werkt gelijk weer.

  17. Jan Elfrink schreef:

    Hoera hij doet het weer gelijk na de eerste keer.
    Hartelijk bedankt voor het advies.

  18. Bob Bruyn schreef:

    Methode 1 werkt! Eerste keer. Heel erg bedankt!
    (Canon Pixma Ip4700)

  19. Daniel schreef:

    Na veel geduld heb ik mijn MX870 printer toch weer aan de praat. Bovenstaande truc was helft van de oplossing. Paar keer geprobeerd maar B200 error (ik had ook eens code u52, en daar hielp dit ook) kwam steeds terug. Nadat ik de printer ook nog heb gereset (zoek op ‘hard reset … printer’ op google). En vervolgens nog eens bovenstaande truc deed hij het weer. Ik had het al eens eerder geprobeerd en toen werkte het 10x niet, maar na vaak herhalen had ik toch een keer geluk. Vervolgens kwam er geen zwarte inkt op papier. Ik heb de printkop heel lang uitgespoeld onder de warme kraan (2 minuten ofzo aan beide kanten, reservoir en printopening. Kort uitspoelen was blijkbaar niet voldoende). Nu werkt hij weer als nieuw. Ik hoop dat jullie hem ook weer aan de praat krijgen, gewoon 10x proberen. En anders de volgende dag nog eens 10x, wonderbaarlijk werkte dit uiteindelijk bij mij. Daarna weet ik het ook niet meer. Succes!

  20. Bert van der Zwan schreef:

    Deze methode heeft bij mij gelijk geholpen klasse

  21. Neil schreef:

    Ik had ook weer het probleem met de Canon MX850 weer het B200 bericht, ik heb er inmiddels hier drie staan verschillende types van Canon die allemaal dit euvel hebben, na veel gegoogeld te hebben ben ik erachter gekomen dat zelfs de Canon technici het probleem niet kunnen verhelpen, vandaar dat je overal zo veel verschillende oplossingen op het web ziet die maar voor 25% of minder een helpende hand bieden, meestal lukt het niet meer om het apparaat aan de praat te krijgen en moet er een nieuwe dure printkop gekocht worden of Canon dit met opzet doet is voor mij een vraag wel heb ik een andere fout code gevonden die andere printers van Canon ook hebben en waar een USA consument een class action lawsuit heeft ingediend, het wordt tijd dat er aan de bel getrokken wordt daar bij Canon, want er is iets niet pluis, duizenden gevallen staan er op het internet omtrent dit probleem, ook bij het klachtenkompas van de Consumentenbond worden klachten naar Canon ingediend, zo gauw ik het kan zien zijn er 26 klachten en is er niets naar tevredenheid van de klagers opgelost, het tevredenheid percentage is daarom ook maar 16%, Canon reageert zelfs in de meeste gevallen niet, daaruit blijkt dat men het zelf ook niet weet en de klant het liefst een nieuw apparaat of een dure printkop laat kopen, dus wordt het nu hoog tijd dat ik er eens achter aan ga en vraag om commentaar en opheldering van hun kant omtrent deze foutcodes.

  22. Marc schreef:

    De eerste methode werkt prima. Ik kan weer printen. Super!

  23. Joop schreef:

    De 1e optie heeft geholpen. Bedank.

  24. m schreef:

    eerste poging gelukt!!!!

  25. Theo Nakken schreef:

    Hoi Bart. Jou methode werkt prima,na een paar keer de handelingen herhalen werkt alles weer naar behoren.
    Hartelijk dank voor de info.

  26. Arie schreef:

    Beste Bart, na enkele maanden stilstand ineens B200 error op mijn MP540. De tip voor schoonmaken gevolgd maar werkt niet; na het schoonmaken verscheen even het normale menu maar na kiezen voor reiniging is printer ineens helemaal uitgevallen. Niet meer aan te krijgen (alsof de stoom er af is). Weet niet meer wat ik nu nog kan doen…
    Groeten, Arie

  27. V. Nykl schreef:

    Ik stel voor om een actie tegen Canon te beginnen. Op een bepaalde plaats en tijdstip massaal de printers uit de hoogte te laten storten in aanwezigheid van de pers. Misschien wordt de arrogantie van Canon dan wat kleiner met hun opstelling voor jou tien anderen.

  28. Farzin schreef:

    Bedanktttttttttttttt Bart,

  29. Gericke schreef:

    Geen van de tot nu toe geprobeerde oplossingen hadden succes. De printkop ligt nu te weken in een scheutje water. Het is een schandaal hoe Canon dit flikt. Voor 70-80 euro ga je niet naar een reparateur. Dus weg met het ding. Het is altijd wat met Canon. Is de tweede printer binnen drie jaar die het niet meer doet.

  30. Ab schreef:

    Binnen vijf minuten en het juist uitvoeren van de aanwijzingen, een goed werkende printer.

  31. Jozef schreef:

    Beste Bart,

    Ik heb ook een ERROR B200 op mijn Canon MP540X zitten.En door je 2e advies te volgen is de storing verholpen.Bedankt,ik had de printer heel hard nodig voor mijn online training deze advies kwam net goed van pas.

    M vr gr Jozef

  32. Ton schreef:

    Als de printkop het echt niet meer doet hoef je je printer nog niet weg te gooien want bij aliexpress.com kan je gewoon een nieuwe printerkop kopen voor rond de € 12,- het type van de kop staat aan de zijkant ( QY6-???? ) en dat is goedkoper dan een nieuwe printer

    groet Ton

  33. Jos van den Tillart schreef:

    Canon printer MG5450 regelmatig B200 error gehad. Via jouw trucje kunnen oplossen. Uiteindelijk valt de voeding uit – Aan/Uit-knop werkt niet meer. Zit wel spanning op de verdeeldoos. Ook een andere voedingskabel werkt niet.
    Heb je hier al vaker mee te maken gehad?
    Hoe kan ik dit oplossen?
    Persoonlijk ben ik helemaal klaar met Canon printers.
    Ik heb deze 1 1/2 jaar geleden gekocht.
    Maar de garantie is vervallen omdat ik geen originele cartridges gebruik……….
    Inkt is vloeibaar GOUD !

    groeten Jos

    • Pascha schreef:

      Dat had ik net ook! Hij leek het weer te gaan doen ( ik had er alleen geen papier inzitten) en toen werd het scherm zwart er stopte hij ermee! Heel vreemd. Ik baal er zo van dat alles maar even meegaat!

  34. Ab Zwerver schreef:

    Helaas na alle opties zorgvuldig uitgevoerd te hebben kwam na c.a. 2 minuten de foutmelding B200 weer terug, dat is balen natuurlijk want uit de voorgaande reaktie’s had ik goeie hoop dat het op te lossen was.
    Ik heb een MP550 dus ik zal wel aan een nieuwe moeten geloven.
    bedankt voor de tips.

  35. Piet schreef:

    De storing melding B200 is weg.
    Voor hoelang??????????
    Bedankt voor de tip.

  36. HD schreef:

    TOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  37. Dik schreef:

    Geweldig, bedankt Bart.
    Bij de eerste poging werkte de printer weer.

  38. Hillie schreef:

    Hallo Bart,
    Ook ik had het probleem B200 en heb zoals jij had aangegeven de koppen schoongemaakt, maar de afdrukken waren niet erg duidelijk meer bv de ene regel goed en van de andere viel de helft weg dus ben het nog aan het uitlijnen en dan maar hopen dat het goed komt.
    In ieder geval is wel error code B200 weg.
    Bedankt voor deze tip want anders lag de printer in de “vuilnisbak” bij wijze van.

  39. Helga schreef:

    Hallo Bart,
    doe de dingen zoals jij ze beschrijft alleen komt de inkt”wagen” niet te voorschijn.
    Ook niet als ik eraan trek.
    Is het nu einde verhaal ???
    Heb een canon MP510.
    Had van voornemen om een nieuwe te kopen.
    Hoor het graag van jou.
    Vr gr Helga

  40. Sylvia schreef:

    Yes, mijn printer doet het weer.
    Bedankt voor de tip.

  41. Diedert schreef:

    Hallo Bart,

    ik heb een MP540 en na een paaar keer proberen werkte je oplossing en kon ik weer printen.
    Geweldig dat je dit soort dingen online zet!
    Ik neem aan dat het wat met resetten te maken heeft.
    I.i.g hartelijk dank

  42. Tineke schreef:

    Geweldig! Dank!

  43. Piet schreef:

    Na de melding B200 een uur geprutst.
    Na jouw advies (twee keer uitgevoerd) is de printer weer op gang gekomen!
    Bedankt.

  44. Margit schreef:

    Helaas geen resultaat alles geprobeerd!!!! Alleen uit het raam gooien nog niet dat word de volgende stap mooi balen!!

  45. SMeerding schreef:

    B200 code met cannon tips alles geprobeerd ,helaas gaf niets, uw eerste tip gaf direct resultaat.
    Super bedankt.

  46. WilW schreef:

    Gebruikte C630 het meeste om te scannen, ineens B200 behoorlijk pissig. Vele malen stekker eruit en opnieuw proberen, af en toe succes, meestal niet. Na dit artikel de printerkop met een penseel schoongemaakt, zat behoorlijk inkt op. Omdat ik niet zoveel print, mijn oude Hp(12j) is veel sneller, gaat waarschijnlijk de inkt plakken. Maar hij doet het weer, gescant nog niet geprint.
    Gr en bedankt.
    WilW

  47. Monique Boogaart schreef:

    En weer dezelfde melding helaas. Printerkop gereinigd en nog steeds :(

  48. Monique Boogaart schreef:

    De B200 oplossing hielp meteen de eerste keer al. Bedankt!

  49. john Nobbe schreef:

    Hallo,

    Ik heb een tijdje geleden ook de foutmelding B200 gehad met mijn Canon MG5250. En heb uw advies opgevolgd en inderdaad hij werkte weer. Echter bleef er een wel een probleempje over en dat was dat de printer geen inkt af geeft.

    Ik heb daarna het advies opgevolgd om de printerkop te reinigen in een bakje met lauw warm water. en dat heeft de hele nacht gestaan. Daarna een diepte reiniging gedaan en ook de printkop maar gelijk uitgelijnd.

    Vervolgens kwam er een test pagina uit en die was super qwa kleur. Dus daarna gelijk een document geprint maar daar kwam helaas geen inkt op het papier??

    Kunt u mij nog een advies geven hoe hij weer gaat printen met inkt?

    Alvast bedankt voor uw reactie.

    Met vriendelijke groet,

    John Nobbe

  50. Ko48 schreef:

    Hallo,
    De eerste methode onder de kop “Hoe kan ik zo snel mogelijk weer printen”,
    heeft bij mij prima resultaat gehad. ik kan weer printen! Bedankt voor de tip!

    M. vr. gr., Ko48