De Canon B200 error code. Hoe los ik deze op?

Door , donderdag 30 april 2020 om 12:57 - Tutorials

Zoals met veel apparatuur tegenwoordig krijg je weinig tot geen feedback over de status van het apparaat. Je telefoon gaat aan of uit zonder reden, Windows geeft een “Onverwachte fout” of “Fatal Error” zonder extra informatie en je Game Console heeft een knipperend geel of groen lampje. Met printers is dit precies hetzelfde, een simpele foutcode verschijnt op het scherm zonder informatie over hoe je dit kan oplossen. Daarom geven wij jou in dit artikel de informatie om de beruchte B200 foutcode van de Canon printers mogelijk op te lossen. Deze code wordt veroorzaakt door een probleem met de printkop; deze is mogelijk defect of wordt momenteel niet herkent door de printer.

De beruchte B200 foutmelding.

Hoe kan ik zo snel mogelijk weer printen?

“Een paar stappen kunnen ervoor zorgen dat je niet een nieuwe printer hoeft te kopen”

Er zijn vele vormen van error codes die je kunnen irriteren als je snel iets wil printen, maar de meest voorkomende is de B200 errorcode. De oplossing van dit probleem, volgens Canon zelf, is de printer even uit zetten of anders een nieuwe printer kopen. Voordat je dit doet kun je misschien beter de volgende paar stappen ondernemen:

  • Schakel de printer uit, maar haal de printer niet van de stroom af.
  • Open de printer, zoals je normaal doet met het vervangen van je inkt cartridges.
  • Schakel de printer aan zodat de printwagen tevoorschijn schuift.
  • De printwagen zal van rechts naar links schuiven. Zodra hij bezig is met dit proces, doe je de klep weer dicht.
  • Laat de printer aan staan en wacht tot deze volledig tot stilstand is gekomen.

Er bestaat een goede kans dat je nu weer kan printen. Zo simpel kan het zijn! Soms moet je de stappen twee of drie keer uitvoeren voordat het werkt, en dan garandeert dit nog steeds niet of het echt permanent het probleem oplost. Echter het is een goede stap om te ondernemen voordat je de printer wegdoet.

Alternatieve oplossingen

Mocht dit niet werken, dan kun je de volgende paar stappen proberen:

  • Reinig de printkop. Dit hebben wij hier in detail uitgelegd. Een printkop die niet goed communiceert met de printer kan elke willekeurige fout doorgeven.

De volgende methode is iets anders dan de eerste, maar kan er ook voor zorgen dat je printer net het duwtje in de rug krijgt dat het nodig heeft:

  • Schakel de printer uit, en haal deze van de stroom af.
  • Open de printer, zoals je normaal doet met het vervangen van je inkt cartridges.
  • Trek de printwagen zelf naar voren, je mag best een beetje kracht zetten.
  • Zodra je de printwagen naar het midden van de printer hebt verplaatst zet je de printer weer aan de stroom.
  • Schakel de printer weer aan, de printwagen gaat nu naar de linkerkant van de printer bewegen.
  • Zodra de printwagen beweegt sluit je de klep.
De Canon printwagen aan de binnenkant van de printer
Deze printwagen schuift over de metalen staaf van rechts naar links.

Tot slot

Wij hopen dat deze methodes je geholpen hebben om de B200 error code weg te werken. Dit betekent niet dat je printer volledig gerepareerd is, er is daadwerkelijk iets mis met de printer en de kans dat de code weer terugkomt is aanwezig. Deze oplossingen helpen je de printer weer werkend te krijgen maar het kan ook best voorkomen dat na een paar keer deze oplossingen ook niet meer werken. Als je niet in staat bent direct een nieuwe printer aan te schaffen dan zijn dit perfecte stappen om eerst te ondernemen.

Bespaar geld met FLWR huismerk cartridges
Bespaar geld met FLWR huismerk cartridges

Bekijk hier de scherp geprijsde Canon cartridges van Inktweb.nl

About Youp

Youp is via zijn marketing & communicatie opleiding bij Inktweb.nl terecht gekomen als stagiair, en werkt hedendaags part-time bij Inktweb.nl. Hij doet onder andere content-management werkzaamheden en andere marketing-gerelateerde opdrachten.

218 reacties

  1. Olaf schreef:

    Bedankt voor de tip
    Na 3 keer de 2e oplossing lukte het op mijn MX895
    Zal wel een nieuwe worden begint ook te reutelen.

  2. E.L. schreef:

    printer storing naar inktweb toe binnen een half uur opgelost toen thuis printer aan en lichtjes gingen aan printopdracht verzonden lang heen en weer gaan toen alles uit geen stroom meer, weten jullie een oplossing

  3. Dick schreef:

    Beide methodes werkten bij mij niet, ook niet na aantal malen proberen. Wat wel bleek te werken bij mij: de connectie tussen printer en pc verwijderen van de pc en de verbinding opnieuw maken

  4. jzmn schreef:

    Dank! De tip werkte gelijk!
    Heel erg blij mee

    Pixma MG5450

  5. Donné Schmidt schreef:

    Had hetzelfde probleem met onze Pixma 6350. Methode 1 werkte in één keer! Super, dank!

  6. KO VERAART schreef:

    Mijn printer ook een fout melding B200 en ik hem moest laten repareren
    Na de eerste keer jullie methoden toegepast kreeg ik een fout melding dat mijn print kop niet de juiste was.
    Na 3 X jullie methoden alles weer oké en print weer als van ouds.
    Top en bedankt voor de raad en oplossing.

  7. emmy raes schreef:

    mijn canon printer mg5350 werkt niet geeft fout b200 aan op scherm wat kan ik doen ? kunnen jullie mij helpen met dank emmy raes

  8. Marjon Gombo schreef:

    Bedankt! De printer doet het weer.

  9. Cornelis Numan schreef:

    Geweldig advies, methode 1 werkt perfect.
    Blijft wel een raar verhaaltje van Canon natuurlijk.

    Vr groet
    Cornelis

  10. r.b.gruwen schreef:

    plotseling was mijn fijne cannon hp550 printer niet meerr werkend: kwam boodschap B200 en wendt u zich naarde service dienst . heb bgeprobererd om binnenin dezaak schoon te maken. zat zwarte inkt

  11. Simon Jongkind schreef:

    Methode 1. Direct na de eerste keer. Bedankt voor de tip. Ik stond bijna op het punt een nieuwe printer te kopen!

  12. Peter C schreef:

    mn Canon mg 5450 niet meer aan te krijgen
    via een tip ( combinatie aanschakelaar EN 5x op de stopknop drukken ging hij weer aan( reset) ) nu de B200 melding nog :)

  13. Nico Smits schreef:

    Verdomd, het werkt !
    Bedankt voor de tip.

  14. Laatste optie werkte voor mij. Let erop dat je de stappen goed volgt. Laat je je klep open dan krijg je weer deze fout melding. Eerst een vel gekopieerd, print opdracht gaf dezelfde fout weer terug. Dit werkte gelukkig en hij herkend de 123 cartridges.
    Had de cartridge vervang melding genegeerd…totda alles te ver leeg was en zo kreeg ik deze melding.
    Weer wat geleerd.

  15. Anne schreef:

    Dank je voor de tip. Mijn canon MP560 doet het weer na de eerste poging van de alternatieve optie. De wagen bewoog helemaal niet meer dus moest hem zelf een zetje geven.

    Hopelijk kan ik toch nog even gebruik maken van de printer op deze manier. Ik vind de optie gooi maar weg en koop bij ons en nieuwe omdat we als bedrijf dit makkelijker vinden niet meer van deze tijd. Afval hebben we al genoeg.

  16. Trees Slijper schreef:

    Bedankt!!! het is gelukt mijn printer dankzij jouw hulp weer aan de praat te krijgen!! Super, super!!

  17. Nick de Vries schreef:

    Ik kon me niet voorstellen dat zoiets simpels zou werken, maar de tweede optie met het verschuiven van de printkop loste het probleem op. Thanks!

  18. Canon iP4700 nog wat… en wat dacht je wat..!? Het werkt! Geweldig… :-)

  19. Vistalaguna schreef:

    Methode 1 werkt nog steeds, na 2x opstarten werkte de printer weer.
    Bedankt!

  20. igor schreef:

    tip uitgeprobeerd. klep open gedaan en dan de printer aangezet. Het leek te werken. daarna echter ging de printer uit. en niet meer aan te krijgen.

  21. Werk al jaren met Canon printers mét alternatieve cartridges van “den Action” (die overigens in Nederland, of voor een Nederlandse firma vervaardigd worden), die dus voor een tiende van de prijs prachtig werk leveren;
    Fijne printers, totaal ondoorzichtig in hun werking. Eén constante : ze “krijgen” het allemaal.
    De truuk van “morrel er eens aan” werkte bij mij ook nu van de eerste keer !
    Ook het met water schoonmaken (zelfs gedeeeltelijk onderdompelen) van de printkop heeft mij reeds herhaaldelijk geholpen, en ik vraag me af of het ook niet de manipulatie is die het doet.
    Dergelijke problemen doen zich natuurlijk altijd voor nadat men zich nét een voorraadje inkt heeft aangeschaft, en denk maar niet dat er dan nog printers zijn die met dezelfde capsules werken…
    Ter gelegenheid van de vorige B200 (oid) kocht ik mij een (tweede, dus) laserprinter van een ander merk. Afwachten wat die doet. Bij de volgende “B200” gaat de Canon – enkele richting – de deur uit.

  22. Avni schreef:

    Het werkt. metode 1 bij de eerste keer al. bizaar.
    Hartelijk dank!

  23. Louis schreef:

    Zaterdagavond, grote paniek …
    Dringend enkele pagina’s ( voor een student ) af te drukken maar mijn Canon MG5550 met foutcode B200 deed niks meer …
    Snel het WWW op en zo hier terecht gekomen, als redmiddel de 2de oplossing ” de slede handmatig verplaatsen ” toegepast.
    Ik kreeg nog de melding dat de printer foutief uitgeschakeld was maar daar trok ik me niks van aan.
    De foutmelding was weg en het printen lukte weer.
    Vandaag deze pagina teruggevonden en nu wil ik hier mijn appreciatie niet af- maar wel UITDRUKKEN.
    Top, bedankt, we hebben ( voorlopig ) weer een werkende printer.

  24. Kees Dekker schreef:

    Prima tips. Mijn Canon IX6850 gaf de foutcode B200. Methode 1 werkte niet, maar een reiniging wel. Super bedankt.

  25. Jean-Paul schreef:

    Op YouTube een filmpje gekeken en filmpje opgevolgd.
    Cartridges eruit gehaald printkop verwijderd gereinigd en printkop en cartridges teruggeplaatst.
    En waarempel….de printer deed het weer.

  26. A. de Vries schreef:

    Het werkt inderdaad. Methode 1 wilde niet na 3 keer, maar methode 2 was in 1 keer raak. Ik kreeg de fout melding (er is een printfout opgetreden B200)

    Bedankt voorde uitleg van methode 2

  27. Berrie schreef:

    Mijn Canon MG 5250 met de B200 error stond klaar om in de kliko te verdwijnen. Met 2 man waren we al anderhalve dag bezig geweest het ding weer goed aan de praat te krijgen dankzij alle info die daarvoor op het internet staat, maar niets hielp, ook niet het reinigen van de printkop.
    Bij het laatste gebruik (2 maanden terug) werkte alles nog prima, waarbij ik vermeld dat mijn niet originele cartridges (in Spanje) slechts 5,50 euro kosten per set van 5.
    Ik had nog zo’n 2e set liggen, plaatste deze in de printer en was verbluft te zien dat alles weer werkte.
    Voor de volgende keren haal ik alvast 5 setjes in huis welke bij elkaar de helft kosten van 1 originele set.
    Een nieuwe set cartridges kan dus ook werken!

  28. Ed schreef:

    Het werkt inderdaad maar na regelmatig geklooi de overigens prima printer weggegooid. Voor mij nooit meer een CANON printer. Hopen dat mijn nieuwe Epson het langer volhoudt.

  29. Gijs schreef:

    Top
    De alternatieve oplossing waarbij je handmatig de printerkop plaats werkte bij mijn MP630

  30. Louis van Paassen schreef:

    Geweldig!

    Niet verwacht dat dit zou werken, maar het werkt echt.
    Dank voor de Tip!!

  31. Judith schreef:

    Hartelijk dank, na het schoonmaken van de kop gaf hij deze melding. Na 1 x methode 1 was de storing weg en hij print weer als een zonnetje.

  32. Arthur ten Wolde schreef:

    Geweldig, zeer veel dank :)

  33. Allessandro schreef:

    Perfect, optie 1 gebruikt.
    Die lieden van Canon zijn boefjes !

  34. Wim schreef:

    Bij mijn Pixma MG 5550 werkte het na 2 keer. Wel afwachten voor hoe lang, natuurlijk.Wat cartridges betreft: Ik gebruik al jaren de cartridges van ACTION € 9,95 per set en soms in de aanbieding voor € 7,95. Deze week voor het eerst problemen.

  35. Eva schreef:

    Methode 1 na de eerste keer raak!

  36. Femke schreef:

    Door de tweede tip kreeg ik mijn printer weer aan de praat en hoef ik niet meteen om een nieuwe. Hartelijk dank!

  37. Viola schreef:

    Yes, gelukt met tip 2 ! Bedankt !

  38. Mich schreef:

    TOP,

    Bedankt voor deze tips, ondanks al jaren het gebruik van Action inkt cassettes vandaag voor het eerst deze storing en mbv van jullie tips opgelost.

    Mag hopen dat de storing weg blijft

    DANK…!!!!

  39. Trees schreef:

    Geweldig!! De stap 1 hielp direct . Helemaal Top !!!

  40. condor schreef:

    werkte perfect hij doet het weer nu hopen dat ie het blijft doen al 10 jaar canon nog nooit gehad deze melding dit was een pixma 5100 bedankt dikke duim

  41. a. van dongen schreef:

    Bedankt, de tweede methode werkte meteen.

  42. Nelly Kramer gezegd Freher schreef:

    Ik heb de methode 1 en 2 verschillende keren geprobeerd maar niets hielp de printer ter reparatie weggebracht en weer op gehaald na een paar dagen met de melding dat de printkop is verbrand en niet te repareren is .Dus nu maar een nieuwe kopen . En geen Canon meer dit was al de 2e printer van Canon jammer want de kwaliteit van het printen en de foto,s zijn prima .

  43. Pieter Plaatsman schreef:

    Hartelijk dank voor de aanwijzing, na twee pogingen lukte het om de printer te resetten en hij functioneert al weer een aantal dagen.

  44. Frits schreef:

    Bij mijn MG5550 werkte methode 1 bij de 1e poging. Ben blij dat hij het weer doet. Moest wat printen en die B200 kwam op een heel ongelukkig moment. Kon nu mijn werk afmaken.

  45. WhoCares schreef:

    Canon MP640 Bedankt, het werkte in één keer. Mocht ik weer problemen ermee krijgen dan zal ik jullie tip om de printkop schoon te maken een proberen.

  46. Franciscus schreef:

    Dank! Het heeft gewerkt voor Canon Pixma MG6350.

  47. Rob Stolk schreef:

    Prima advies!!!

    Mijn Pixma MG 5250, van het merk Canon, waarvan je eigenlijk dit advies zou mogen verwachten, werkt weer PRIMA.
    Bedankt Bart Dekker. (en dus niet mijnheer Canon)

  48. egc schreef:

    Het werkte bedankt

  49. catharina brouwer schreef:

    geweldige tip voor code B200.
    totaal perfect ….

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*