De Canon B200 error code. Hoe los ik deze op?

Door , donderdag 30 april 2020 om 12:57 - Tutorials

Zoals met veel apparatuur tegenwoordig krijg je weinig tot geen feedback over de status van het apparaat. Je telefoon gaat aan of uit zonder reden, Windows geeft een “Onverwachte fout” of “Fatal Error” zonder extra informatie en je Game Console heeft een knipperend geel of groen lampje. Met printers is dit precies hetzelfde, een simpele foutcode verschijnt op het scherm zonder informatie over hoe je dit kan oplossen. Daarom geven wij jou in dit artikel de informatie om de beruchte B200 foutcode van de Canon printers mogelijk op te lossen. Deze code wordt veroorzaakt door een probleem met de printkop; deze is mogelijk defect of wordt momenteel niet herkent door de printer.

De beruchte B200 foutmelding.

Hoe kan ik zo snel mogelijk weer printen?

“Een paar stappen kunnen ervoor zorgen dat je niet een nieuwe printer hoeft te kopen”

Er zijn vele vormen van error codes die je kunnen irriteren als je snel iets wil printen, maar de meest voorkomende is de B200 errorcode. De oplossing van dit probleem, volgens Canon zelf, is de printer even uit zetten of anders een nieuwe printer kopen. Voordat je dit doet kun je misschien beter de volgende paar stappen ondernemen:

  • Schakel de printer uit, maar haal de printer niet van de stroom af.
  • Open de printer, zoals je normaal doet met het vervangen van je inkt cartridges.
  • Schakel de printer aan zodat de printwagen tevoorschijn schuift.
  • De printwagen zal van rechts naar links schuiven. Zodra hij bezig is met dit proces, doe je de klep weer dicht.
  • Laat de printer aan staan en wacht tot deze volledig tot stilstand is gekomen.

Er bestaat een goede kans dat je nu weer kan printen. Zo simpel kan het zijn! Soms moet je de stappen twee of drie keer uitvoeren voordat het werkt, en dan garandeert dit nog steeds niet of het echt permanent het probleem oplost. Echter het is een goede stap om te ondernemen voordat je de printer wegdoet.

Alternatieve oplossingen

Mocht dit niet werken, dan kun je de volgende paar stappen proberen:

  • Reinig de printkop. Dit hebben wij hier in detail uitgelegd. Een printkop die niet goed communiceert met de printer kan elke willekeurige fout doorgeven.

De volgende methode is iets anders dan de eerste, maar kan er ook voor zorgen dat je printer net het duwtje in de rug krijgt dat het nodig heeft:

  • Schakel de printer uit, en haal deze van de stroom af.
  • Open de printer, zoals je normaal doet met het vervangen van je inkt cartridges.
  • Trek de printwagen zelf naar voren, je mag best een beetje kracht zetten.
  • Zodra je de printwagen naar het midden van de printer hebt verplaatst zet je de printer weer aan de stroom.
  • Schakel de printer weer aan, de printwagen gaat nu naar de linkerkant van de printer bewegen.
  • Zodra de printwagen beweegt sluit je de klep.
De Canon printwagen aan de binnenkant van de printer
Deze printwagen schuift over de metalen staaf van rechts naar links.

Tot slot

Wij hopen dat deze methodes je geholpen hebben om de B200 error code weg te werken. Dit betekent niet dat je printer volledig gerepareerd is, er is daadwerkelijk iets mis met de printer en de kans dat de code weer terugkomt is aanwezig. Deze oplossingen helpen je de printer weer werkend te krijgen maar het kan ook best voorkomen dat na een paar keer deze oplossingen ook niet meer werken. Als je niet in staat bent direct een nieuwe printer aan te schaffen dan zijn dit perfecte stappen om eerst te ondernemen.

Bekijk hier de scherp geprijsde Canon cartridges van Inktweb.nl

About Youp

Youp is via zijn marketing & communicatie opleiding bij Inktweb.nl terecht gekomen als stagiair, en werkt hedendaags part-time bij Inktweb.nl. Hij doet onder andere content-management werkzaamheden en andere marketing-gerelateerde opdrachten.

216 reacties

  1. Gerard schreef:

    Bedankt het werkt goede informatie. het is een goede tip. super.
    ik ben erg tevreden over jullie tip

  2. Marga schreef:

    Foutcode B200 heb ik weg gekregen met de schoonmaakbeurt. Prima tip. Maar… zoals zo veel andere heb ik géén zwart meer van grote cartridge!! Heeft iemand hier een optie wat dit kan zijn?

  3. Ton schreef:

    Bij de MG 7150 werkt methode 2 ook goed alleen de printkop helemaal naar rechts duwen.

  4. Michiel schreef:

    Het werkt, eerste methode meteen raak!

    Bedankt!

  5. Yvette schreef:

    Mijn canon pixma MP 450 doet het niet meer , het alarm orange lampje brand altijd en krijg foute melding 6500 . De inkt cartridges gaan niet meer van links naar rechts .Er gebeurt niets .

  6. John Bouwmeester schreef:

    Oplossing 1 werkte in 1 keer !!! Gweldig bedankt !!!
    ik heb de Canon PIXMA MG 5250

  7. Nadia schreef:

    Methode 1 werkte na 1 keer proberen. Bedankt

  8. Klaas schreef:

    Dank voor de supertip! 2e optie werkte bij ons, kan weer printen :-)

  9. Bas schreef:

    Ha geweldig, zelfs 3 jaar na jullie advies werkt deze tip nog. Methode 1 lukte in één keer. Bedankt|!!

    Canon MP560

  10. Broens schreef:

    De wondere wereld der techniek.
    Gisteren deed mijn printer niets meer, vanmorgen (na de nacht van stroom gestaan te hebben) B200 error en dankzij tip 1 kan ik weer printen. Super !!

  11. Ingrid schreef:

    nog even een aanvulling: betrof een pixma MG5450S, die overigens al 4 jaar probleemloos heeft gewerkt. Niets te klagen wat dat betreft.

  12. Ingrid schreef:

    Briljant!!!! Optie 1 werkte bij mij direct de eerste keer. Bedankt!

  13. Eric schreef:

    Werkte perfect
    Thnx

  14. Marianne schreef:

    Laat dit nu toch helpen. Had ik bijna een nieuwe printer gekocht. Zo spaar weer geld uit. Dank je wel.

  15. Marc schreef:

    Mijn MG5350 startte terug na 2 van de beschreven pogingen. Was vóór het printen wel een dikke 2 minuten aan het “rommelen” vooraleer de pagina eruit kwam zonder problemen. De volgenden kwamen zonder problemen als vanouds. Ook hier “huismerk” cassettes gebruikt.
    Hartelijk dank voor de tip!

  16. N. Trip schreef:

    Zo te zien ben ik niet alleen met de b200 fout maar nu voor de zoveelste keer een printer die weigerd te doen waar die voor is aangeschaft. Nooit meer een canon de slogan moet dan ook zijn… ” you can not met canot” nooit meer een canon. Het was dan ook een genot om dat ding aan gort te gooien.
    Heeft iemand nog sugesties voor een merk wat wel kwaliteits printers maakt?

  17. Gijsbert Kamp schreef:

    Ook ik heb deze fout gehad. Ik deed een simpele handeling en wel deze. Open de klep en je krijgt de melding dat de klep open staat, laat de printer zijn ding doen en sluit de klep nadat de printer klaar is. Mijn probleem was opgelost en kwam niet meer terug.

  18. Eliane schreef:

    Wauw, wat een goede tip. Het heeft gewerkt en ik ben er blij mee!

  19. Rob Olgers schreef:

    Fantastische oplossing voor code B200. Veel dank!
    Wat me wel nog dwarszit bij Canon printers is het voortdurende geratel nadat iets geprint is en soms zelfs vóór het printen zodat je gedwongen wordt ruim een minuut te wachten voor je verder kunt.
    Is dit geratel uit te schakelen?
    Dank en groet.

  20. Rene schreef:

    Had ook B200 melding. Met oplossing 2 kon ik weer printen. Foutmelding komt na iedere printopdracht wel weer terug. Helpt het om toch weer originele cartridges te gaan gebruiken?

  21. Erik schreef:

    Fantastisch!! Mijn Pixma MG6450 gaf steeds code B200, ik had de hoop opgegeven maar weigerde eenzelfde nieuw toestel van €160,- te kopen. Met de simpele uitvoering van stap 2 ging hij meteen weer aan de slag…Bedankt voor deze waardevolle tip!

    • Doelie M. schreef:

      Ik heb een MX725. Heeft altijd gewerkt met cartridges van 123. Toen de prints strepen begonnen te vertonen de printkop gereinigd, alles terug gezet, gestart en een B200. Op YouTube gekeken voor oplossingen, gezien dat voor een paar enthousiaste gasten de hamer de oplossing bracht. Maar goed, de tweede methode uitgeprobeerd en warempel, het startte maar jammer genoeg kreeg ik bij het printen code B200 weer terug.

    • r van kampen schreef:

      Betreft Canon MG 6852 na vernieuwen van de inktpatronen verschillende keren gebruikt nu een melding van B205. Wat voor een goed advies heb jij gekregen??

  22. A.F. Kider schreef:

    wou…. bedankt voor de goede informatie. het is goed tip. super.
    ik ben erg tevreden over jullie tip

  23. Mario K schreef:

    Ik heb net nieuwe inktpatronen geplaatst en een printafdruk gemaakt omdat 2 patronen leeg waren.
    De afdrukken waren oke. Volgende dag weer willen printen meet een B200 storing. diverse oplossingen geprobeerd, zelfsd de oude patronen opnieuw in de machine gedaan maar storing blijft.. Heeft iemand toevallig een oplossing. Ik hoor het graag

  24. Willem D schreef:

    MG5250. Heb printerkop gereinigd zoals wordt aangegeven. Heeft helaas niet geholpen. Foutcode blijft terugkeren.

  25. luc schreef:

    Wat hierboven is aangehaald i.v.m huismerken voor inkt van bepaalde internetwinkels is zeker waar. Wij werken met een pro-1 en begingen de stomme fout om alternatieve inkt te gebruiken; het duurde nog geen 2 uur of wij kregen de B200 fout. De inktcassettes ( er zijn er 12) zitten achter 2 luiken die via een knop elektronisch geopend worden. We kunnen de inktcassettes niet vervangen omdat de printer niet meer aangezet kan worden. Bovendien werd de printerkop beschadigd en de kosten van de reparatie zijn duurder dan de restwaarde van de printer (3 jaar oud). Zo’n pro-1 kost nieuw maar eventjes een 1000 euro. Dus men weze gewaarschuwd.

  26. Anja schreef:

    Vandaag een nieuwe printer gekocht en daarna pas op internet gaan zoeken naar foutcodes. Mijn Canon MG5250 kreeg ik met de eerste oplossing meteen weer aan de praat. Nu kan ik gelukkig mijn inktvoorraad nog opmaken. En de nieuwe printer blijft nog maar even in de doos. Bedankt voor de tip!

  27. Paul Sermeus schreef:

    Dat werkt, nadat we al wat gewanhoopt hadden!

    Bedankt!

  28. Christiane De Rijck schreef:

    Super bedankt!

  29. Jasper schreef:

    Bij mijn MP640 hetzelfde probleem, na een paar keer tip 2 geprobeerd werkte hij weer, maar helaas daarna kan de printer niet meer worden aangezet. Dat probleem is hierboven ook al een paar keer vermeld. Weet iemand een oplossing?

  30. luc v schreef:

    MX715 werkte weer met 1ste tip !
    bedankt.

  31. Gijs schreef:

    Goedemorgen,
    Bij mijn MG5250 kwam de foutmelding. Paar keer gewerkt met de klep open maar telkens kwam de foutmelding terug . De laatste keer gingen alle lampjes uit en kan de printer ook niet meer aangezet worden. Ik krijg ook de printkop niet uit de rechterhoek ook niet handmatig. Wet iemand daar een oplossing voor, want ik wil de printkop proberen te reinigen en als dat niet lukt in ieder geval de nog volle cartridge verwijderen

  32. Carola schreef:

    Canon MG5350 Beide opties geprobeerd. En na vierde keer is de printer ‘dood’. Hij schakelde zichzelf uit. En kan niet meer worden aangezet. Bah. Dit is de tweede al.

  33. Rob Silvertand schreef:

    Geweldig, meteen goed Hartelijk bedankt voor de tip. Zo moesten er meer websites zijn. Was al bijna op weg naar de winkel om nieuwe printer te kopen.

  34. Philippe Mingels schreef:

    alles geprobeerd zoals voorgesteld. foutmelding bleef komen. Uiteindelijk printkop gereinigd met water. Toegegeven… ik was er niet gerust in – water en elektronica lijken me niet de beste maatjes – en toch was nadien de foutmelding verdwenen en kon ik weer aan de slag. hartelijk dank!!

  35. Herman Janssen schreef:

    Na 3 keer proberen ,is het me weer gelukt, Ik heb een iP3600

    Bedankt voor deze tip.

  36. Nuyts Leen schreef:

    Na elke methode uit te proberen wilde ik bijna de moed opgeven. De laatste methode (stroom afzetten, zelf naar voor trekken en terug opzetten) heeft geholpen !!
    Alvast bedankt!

  37. Ramon Legrand schreef:

    Het werkte de eerste keer nu een keer van stroom af geweest en doet niets meer, hebben jullie hier ook een oplossing voor zie alleen maar antwoord op de b200 vraag maar verder geen antwoorden mvg ramon

    • Ramon Legrand schreef:

      De adapter eraf gehaald waar de stekker inzat stekkertje los en er weer in nu doet hij het weer, maar de melding blijft terug komen. Zou dit door een action canon cardridge komen? Zal hem vervangen door een gelijke die er in zat je hoort nog

  38. Spaatje schreef:

    Ik heb de eerste tip geprobeerd, het werkte totdat ik iets wilde printen, sloeg meteen weer op de B200 foutmelding.
    Nog een keer gedaan, en meteen een printje geprobeerd uit te printen.
    Er stond voorbereiden, en op het moment dat hij wilde printen, ging de printer uit, en gaat dus niet meer aan.
    Is mijn printer nu helemaal kapot?
    Canon Mp 560

  39. Rogier schreef:

    Fantastisch! Met “printkop reinigen” kreeg ik uiteindelijk alles weer aan de praat. De foutmelding B200 lijkt nu definitief verdwenen. Fluitje van een cent zolang je de instructies maar exact opvolgt.

  40. Van Goethem-Verhelst schreef:

    foutmelding formaat of type van papier bij A4
    ondersteuningscode 2110
    wat is dit?

  41. Gobert schreef:

    Mijn Canon pixma mp560 is stuk gegaan bij het installeren van drivers van mac osx siërra 10.12.1

    Telkens ik de driver installeer gaat de printer stuk.

    Uw reparatie voorstel werkt. dank u

  42. Heerkens schreef:

    Thnx ! eerste tip was meteen raak bij onze MP620!! Heeft het nog zin om de verschillende reinigingsstappen te doorlopen?

  43. Paul schreef:

    Methode 1 werkte in één keer. Held!

  44. D. van Bruchem schreef:

    Mijn MP540 gaf aan dat er een verkeerd type printkop inzat(?) Jaren mee gewerkt, nooit veranderd dus vreemd. Kreeg printer niet meer aan de praat. Eerst genoemde methode nu gelezen en gebruikt en probleem opgelost!! Prima advies.

  45. ruth schreef:

    1e keer deze foutmelding. Het werkte half (maar ik kan nog steeds niet printen): opzijgeschoven en terug aangelegd en hij ging terug naar startpositie klaar om te printen. Helaas is deze startpositie ook de vastzitpositie en wilde hij dus niet aan zijn printopdracht beginnen. Ik zal hem moeten binnendragen bij een specialist vrees ik.

  46. Peter Lauwers schreef:

    Fantastisch! Ik was bijna een nieuwe printer gaan halen. Nu hopen dat het probleem wegblijft.

    Deze tips zijn goud waard. Ik vraag me af (gezien het vaak voorkomen van de b200 foutmelding) of Canon zijn printers niet programmeert om deze melding te geven in de hoop dat iedereen een nieuwe printer koopt.

    Dikke Merci,

    Peter

  47. Mia Lammers Vogel. schreef:

    Super….bedankt…tweede optie gedaan en hij werkt weer!!!
    Het was voor de Cannon MP560 fotmelding B200.

  48. k.blummel schreef:

    Bedankt, het werkt.

    Canon MX925

  49. Jan Dopma schreef:

    Ga nooit in op “eigen” inktcassettes-aanbiedingen, 123inkt.nl. is daar een voorbeeld van. We plaatsten deze in onze Canon-printer waarna de printer op storing ging. Geen enkele van genoemde oplossingen op diverse sites boden oplossingen. 123 bood aan om de inktcassettes gratis te vervangen.. We moeten onze printer vervangen… Eigen kosten…. ADVIES; KOOP MERKARTIKELEN…

    • Ad schreef:

      B200 geeft een storing aan tussen printer en printerkop. Naar mijn inzicht heeft dat helemaal niets met inkt te maken. Uw advies heeft naar mijn idee dan ook geen enkele waarde.

  50. Wim Rodenburg schreef:

    Het werkt !! Methode 1 wilde niet na 3 keer, maar methode 2 was in 1 keer raak. Ik kreeg de foutmelding na het wisselen van cartridges. ( van 123 inkt die altijd perfect werken ).

    Bedankt.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*