De Canon B200 error code. Hoe los ik deze op?

Door , donderdag 30 april 2020 om 12:57 - Tutorials

Zoals met veel apparatuur tegenwoordig krijg je weinig tot geen feedback over de status van het apparaat. Je telefoon gaat aan of uit zonder reden, Windows geeft een “Onverwachte fout” of “Fatal Error” zonder extra informatie en je Game Console heeft een knipperend geel of groen lampje. Met printers is dit precies hetzelfde, een simpele foutcode verschijnt op het scherm zonder informatie over hoe je dit kan oplossen. Daarom geven wij jou in dit artikel de informatie om de beruchte B200 foutcode van de Canon printers mogelijk op te lossen. Deze code wordt veroorzaakt door een probleem met de printkop; deze is mogelijk defect of wordt momenteel niet herkent door de printer.

De beruchte B200 foutmelding.

Hoe kan ik zo snel mogelijk weer printen?

“Een paar stappen kunnen ervoor zorgen dat je niet een nieuwe printer hoeft te kopen”

Er zijn vele vormen van error codes die je kunnen irriteren als je snel iets wil printen, maar de meest voorkomende is de B200 errorcode. De oplossing van dit probleem, volgens Canon zelf, is de printer even uit zetten of anders een nieuwe printer kopen. Voordat je dit doet kun je misschien beter de volgende paar stappen ondernemen:

  • Schakel de printer uit, maar haal de printer niet van de stroom af.
  • Open de printer, zoals je normaal doet met het vervangen van je inkt cartridges.
  • Schakel de printer aan zodat de printwagen tevoorschijn schuift.
  • De printwagen zal van rechts naar links schuiven. Zodra hij bezig is met dit proces, doe je de klep weer dicht.
  • Laat de printer aan staan en wacht tot deze volledig tot stilstand is gekomen.

Er bestaat een goede kans dat je nu weer kan printen. Zo simpel kan het zijn! Soms moet je de stappen twee of drie keer uitvoeren voordat het werkt, en dan garandeert dit nog steeds niet of het echt permanent het probleem oplost. Echter het is een goede stap om te ondernemen voordat je de printer wegdoet.

Alternatieve oplossingen

Mocht dit niet werken, dan kun je de volgende paar stappen proberen:

  • Reinig de printkop. Dit hebben wij hier in detail uitgelegd. Een printkop die niet goed communiceert met de printer kan elke willekeurige fout doorgeven.

De volgende methode is iets anders dan de eerste, maar kan er ook voor zorgen dat je printer net het duwtje in de rug krijgt dat het nodig heeft:

  • Schakel de printer uit, en haal deze van de stroom af.
  • Open de printer, zoals je normaal doet met het vervangen van je inkt cartridges.
  • Trek de printwagen zelf naar voren, je mag best een beetje kracht zetten.
  • Zodra je de printwagen naar het midden van de printer hebt verplaatst zet je de printer weer aan de stroom.
  • Schakel de printer weer aan, de printwagen gaat nu naar de linkerkant van de printer bewegen.
  • Zodra de printwagen beweegt sluit je de klep.
De Canon printwagen aan de binnenkant van de printer
Deze printwagen schuift over de metalen staaf van rechts naar links.

Tot slot

Wij hopen dat deze methodes je geholpen hebben om de B200 error code weg te werken. Dit betekent niet dat je printer volledig gerepareerd is, er is daadwerkelijk iets mis met de printer en de kans dat de code weer terugkomt is aanwezig. Deze oplossingen helpen je de printer weer werkend te krijgen maar het kan ook best voorkomen dat na een paar keer deze oplossingen ook niet meer werken. Als je niet in staat bent direct een nieuwe printer aan te schaffen dan zijn dit perfecte stappen om eerst te ondernemen.

Bespaar geld met FLWR huismerk cartridges
Bespaar geld met FLWR huismerk cartridges

Bekijk hier de scherp geprijsde Canon cartridges van Inktweb.nl

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

264 reacties

  1. M.Vogel schreef:

    Na een jaar ellende met de B200 foutmelding, (hij doet het wel hij doet het niet). Gewoon een nieuwe printerkop in China gekocht 80 euro, binnen een week in huis, werkt als nieuw. Canon verkoopt deze kop ook maar voor 250 euro. ik ben er blij mee

    • Youp | Inktweb.nl schreef:

      Bedankt voor uw reactie! Inderdaad, dit is een oplossing die ook werkt! Echter raden we dit vaak niet aan, omdat een nieuwe printer vaak niet veel duurder, of zelfs goedkoper is om aan te schaffen in plaats van een nieuwe printkop. Het siert u echter dat u kiest voor duurzaamheid en uw apparaat zelf repareert!

  2. Stella schreef:

    Het werkt! Bedankt! Ik gebuik mijn printer zooo weinig, hij kan gewoon niet kapot zijn. Ik dacht dat de melding B200 kwam doordat ik geen originele Canon cartridges gebruik. Zo’n setje kost 53 euro! Doodzonde voor een printer die ik 2x p/jgebruik. De cartridges zijn eerder uitgedroogd dan gebruikt.

  3. Langhendries schreef:

    canon printer mg8150, deze printer heeft heel goed gewerkt error B200 alle tips geprobeerd en heeft niet geholpen, heb mijn printer binnen gedaan bij C24 in dilbeek en wacht af, wat mag ik verwachten ne wat kost een nieuwe printerkop
    gr
    omer

    • Goedemiddag,

      Een nieuwe printkop kost rond de € 90,00 euro, maar het is moeilijk in te schatten aangezien ze niet allemaal compatible zijn of ze worden niet meer verkocht. U zal dus even moeten wachten om te horen wat het antwoord is van de reparatiewinkel en de kosten aan hun vragen. Ik verneem graag of het probleem met u printer verholpen is.

  4. guido schreef:

    Ik had de B200 foutcode op mijn Canon Pixma MG5150.
    Nadat ik jullie aanbevelingen verschillende malen uitvoerde is het gelukt om terug te printen, waarvoor dank.

  5. Anita Vink schreef:

    nou ook foutcode B200 maar na de stappen herhaaldelijk gedaan te hebben niets nade! Ook de pas ingestelde cartridges krijg ik er niet uit helaas, heb ook nog nieuwe op de plank voor type Canon MG 2555S. Nog geen 2 jaar in huis en weinig gebruikt huiselijke copieën! Wat een slecht apparaat is dit!!!!! Dus nieuwe kopen? jazeker maar geen Canon meer voor mij! Succes iedereen, fijne dag! Gr. Anita

  6. Na de tweede keer gelukt. Bedankt voor de tip.

  7. carlo schreef:

    bedankt !! jullie tip om de code b200 op te lossen heeft correct gewerkt ,top om dit te willen delen .

  8. Erwin schreef:

    Ik heb een Canon printer TS6151, met foutcode 140B
    Krijg deze niet weg….. HELP!?

    • Youp schreef:

      Dag Erwin, om dit probleem op te lossen kunt u de volgende stappen proberen:
      1. Verwijder alle cartridges uit de printer
      2. Herinstalleer nu alle cartridges opnieuw
      Mocht dit niet helpen, volg dan alle stappen in het stappenplan van dit blog artikel (B200 fout)
      Als deze stappen alsnog geen resultaat bieden, is helaas uw printkop defect, en zal deze vervangen moeten worden.

  9. Raaijmakers schreef:

    Hallo Werkt geweldig, na een maal proberen werkt printer weer.
    Had deze methode ook ergens anders gezien, maar werkte niet.
    Daar stond namelijk niet bij dat printer van de stroom af moest.
    Hartelijk dank, Hans

  10. Ro schreef:

    Hi leuk gedaan helaas doet mijn printer het nog steeds niet

    • Youp schreef:

      Dag Ro, hoewel dit stappenplan in sommige gevallen het probleem oplost, is dit lang niet altijd zo. Wanneer onze tips geen resultaat hebben gehad, moet u toch gaan kijken voor een nieuwe printkop, of printer.

  11. herbert schreef:

    helaas Youp, alles geprobeerd: snelle-, alternatieve oplossing na printkoppen schoonmaken… niets heeft geholpen. Printer blijft B200 code doorgeven…

    • Allon schreef:

      Bedankt voor uw reactie. Hoewel deze stappen in veel gevallen het B200 probleem tijdelijk oplossen garandeert dit niet altijd de oplossing. Waarschijnlijk is uw printkop defect. U kunt er voor kiezen om een nieuwe printkop te kopen, maar in veel gevallen bent u goedkoper uit met het aanschaffen van een nieuwe printer.

  12. Medic schreef:

    Hartelijk dank voor uw hulp. Ik was dagen bezig met b200 bij mijn mp640 canon.
    Het is uiteindelijk gelukt.
    Super bedankt!
    Mvg Luca Medic

  13. ludo schreef:

    B200 heb ik 3 keer gehad bij 3 dezelfde printers type MP640 . (marktplaats werkend gekocht)
    Deze printers habben ongeveer het zelfde bouwjaar .
    Ze houden er zomaar mee op en geven B200 melding.
    Niets hielp., schoonmaken printkop , nieuwe cartridges ,contacten van cartridges schoonmaken.
    Mijn vermoeden is dat Canon na een bepaalde levensduur de printer gewoon defect maakt.!!!!
    Dat zit in de software ingebouwd .
    Ik heb ook epson en HP printers en die blijven het maar doen .
    Ik koop iig geen Canon meer !!!

  14. Fred Rohdr schreef:

    Dank,dank. Een lege zwarte cartridge zorgde voor het probleem. Herhaalde malen het stappenplan herhaalt en ineens werkte de ip7250 weer. SUPER! De zwarte printkop was dus naar ik aanneem verstopt. Nogmaals dank.

  15. Willem Harting schreef:

    Hallo Youp,
    Ik heb mijn mx925 weer werkend gekregen dankzij jouw tips. Is een B200 altijd oorzaak printkop? Bij het weer optreden van de foutcode zou aanschaf van een nieuwe printkop dan te overwegen zijn.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Mvg,
    Willem Harting

    • Youp schreef:

      Bedankt voor uw reactie! Fijn om te horen dat uw printer weer werkt!
      B200 is inderdaad echt een printkop probleem, en zal mogelijk terugkeren als foutmelding op uw printer.
      Als u kiest om een nieuwe printkop aan te schaffen, is het vaak het geval dat een nieuwe printkop even duur, of duurder is dan een gloednieuwe printer, dus houdt dit in uw achterhoofd wanneer u dit besluit overweegt. :)

  16. Arjen De Ruyter schreef:

    Top! Ik hoef geen nieuwe printer te kopen. 2x proberen en het werkte!

  17. B.Bonnaerens schreef:

    Het lukt absoluut niet !

    • Youp schreef:

      Bedankt voor uw bericht. Wat vervelend dat het probleem nog niet opgelost is. Hoewel de stappen die beschreven zijn in dit artikel vaak wel werken, is het geen garantie. Mocht zelf troubleshooten geen resultaat bieden zult u toch naar een expert moeten stappen, of misschien overwegen om een nieuwe printer aan te schaffen.

  18. Mia Vaerman schreef:

    Goeiemorgen,

    Ik krijg een B200 support code voor mijn Canon MG5050… maar ik (dacht dat ik) heb helemaal geen printer! Wel een scanner. Of alleszins zo gebruik ik de machine. Er zitten geen cartridges in.
    Wat kan ik doen?
    Aardige groet,
    Mia vaerman

    • Youp schreef:

      Bedankt voor uw reactie! Vreemd dat uw printer deze foutmelding geeft, vooral omdat u de printer niet gebruikt voor afdrukken. Heeft u de stappen al geprobeerd die beschreven staan in deze blog? Het is helaas niet mogelijk om de “printer” functionaliteit uit te schakelen, dus deze foutmelding zal zich blijven voordoen zo nu en dan.

  19. Goeiemorgen! Ik had vanmorgen een B200 fout op mijn Canon MX925. “Stekker er uit en naar de technische ondersteuning brengen” Na intypen van deze code kwam ik op uw site terecht. Daarin werd aangegeven hoe simpel het zou kunnen zijn deze fout te verhelpen. Met een kleine aanvulling (twee cartridge vervangen) draait mijn printer weer als vanouds! BEDANKT voor uw goede advies!!

  20. Cor schreef:

    Het heeft inderdaad geholpen. Ik kon snel weer aan het werk.
    Bedankt voor de tip.

  21. mijn printer Pixma MG5350 heeft de code , ik had juist een tekst geprint en probeer een volgende en dan gaf hij die code. Heb geprobeerd de richtlijnen op te volgen maar het lukt nog niet !

    • Youp schreef:

      Bedankt voor uw reactie. Hoewel de stappen in dit artikel vaak helpen, is dit lang niet altijd zo. Zoals ook beschreven staat in de slotzin, lossen deze stappen de B200 error niet permanent op. Er is daadwerkelijk iets mis met de printer en u zult dus alsnog even langs moeten gaan bij een reparatiebedrijf om te kijken wat er mis is.

  22. Rogier schreef:

    Beste Youp,
    Dit loste het B200-probleem inderdaad bij mij op. Superbedankt!
    Nu kijken hoe lang hij het volhoudt…
    Groet, Rogier

  23. Fout B200
    Fantastisch goed geholpen.
    Rob

  24. Peet schreef:

    Ik heb mijn Canon MG5150 open gezet, toen printer aan, en er kwam weer beweging in de printkop. Foutmelding was weg. Maar kwam direct weer terug na opdracht vanaf PC om te printen.
    Procedure herhaald, nu niet gaan printen, maar gekozen voor reinigen, wat de printer toch altijd al doet. Vééél te vaak, naar mijn idee. maar halverwege het reinigen ging het licht van de printer uit.
    Heb printer niet meer aan de praat gekregen.
    Open maken dus, misschien een kapotte zekering of is er iets anders in gevallen, waardoor printer is overleden?

    • Youp schreef:

      Dag Peet,

      Wat vervelend dat uw printer niet meer werkt. Ik ga u zo goed mogelijk proberen te helpen.
      Het probleem aanwijzen is lastig bij een printer die niet meer aan gaat, maar in combinatie met de B200 foutmelding denk ik dat de defectieve printkop de boosdoener is. Er is mogelijkheid van een kortsluiting bijvoorbeeld.
      Om alles uit te sluiten raad ik aan dat u de volgende puntjes naloopt:
      1. Kijk goed of de stroomkabel goed is aangesloten aan de achterkant van de printer en in uw stopcontact.
      2. Zorg ervoor dat u de aan-knop goed indrukt aan de voorkant van de printer.
      3. Haal de stroomkabel uit uw printer, wacht 15 seconden en stop hem opnieuw in de printer.
      4. Probeer een ander stopcontact.

      Houd me op de hoogte en laat weten of deze stappen u verder hebben geholpen!

      Met vriendelijke groet,
      Youp
      Inktweb.nl

  25. Casper schreef:

    Fantastische tip! Werkte direct. Scheelt weer een uitgave.

  26. Eric schreef:

    Dank u voor de hulp. Mijn B200-probleem was onmiddellijk opgelost. Groetjes.

  27. H Guyt schreef:

    Als ik een nieuwe printer kop koopt zou dan de code B200 niet meer terug komen

    • Youp schreef:

      Goedendag,

      Dat is in de meeste gevallen wel zo! Echter is het vaak het geval dat een nieuwe printkop even duur, of duurder is dan een gloednieuwe printer. Wellicht is dat een beter alternatief!

      Met vriendelijke groet,
      Youp

  28. Wim schreef:

    Bedankt voor deze SUPER tips!🙏🏼
    (En raar dat Canon deze niet verschaft!)

  29. Helma schreef:

    Canon IP4850. Alles geprobeerd. Het hele lijstje van de voorkeursinstellingen geprobeerd. Krijg hem niet meer aan de gang. Kan dit aan alternatieve inkt liggen?

    • Youp schreef:

      Dag Helma,

      Alternatieve inkt zou gewoon moeten werken, en dit is niet de oorzaak van de B200 melding. Deze foutcode wordt veroorzaakt door een defecte/niet juist werkende printkop.
      Als u alles geprobeerd heeft, kan ik u aanraden om nogmaals de printkop grondig schoon te maken.

      Mocht dat niet baten, ben ik bang dat uw printkop het begeven heeft. Daarnaast is het model van uw printer is al 10 jaar oud. De meeste printers begeven het al na 5 jaar!
      Als u na een grondige printkop schoonmaak u geen resultaat heeft, raad ik u aan een nieuwe printer aan te schaffen.

      Ik hoop u hiermee genoeg geïnformeerd te hebben.
      We zien u graag terug op http://www.inktweb.nl!
      Met vriendelijke groet,
      Youp

  30. Marc schreef:

    Bedankt voor deze tip, het werkt en hoef geen nieuwe printer te kopen!

  31. Kees schreef:

    Bedankt voor de tip ! Werkte gelijk !

  32. Jaco schreef:

    Geweldig! Dank voor deze simpele maar doeltreffende oplossing!!

  33. Erik-Jan schreef:

    Met deze procedure kreeg ik de B200 wel weg, maar hij kwam bijna meteen weer terug.
    Het probleem was definitief weg toen ik na deze procedure ook een rasteruitlijn pagina printe.

  34. Quinten schreef:

    Canon MG6350

    Uitschakelen, klep open, klep dicht 3x gedaan. Melding ging wel weg maar zodra ik ging printen kwam die weer terug. Programma “Reinigen” gedaan, nu print die weer!

    Bedankt

  35. Lander schreef:

    geweldig advies! probleem was meteen opgelost.