Brother printer herkent cartridge niet

Door , Donderdag 21 november 2013 om 12:00 - Tutorials

brother-cartridge
Een van mijn favoriete printerfabrikanten is Brother. En dit is niet alleen omdat de cartridgeverpakkingen mooi ontworpen zijn. De cartridges van Brother zijn niet voorzien van een chip (lees ook: wat is een chip) wat vrij uniek is in de printwereld*. Dit zorgt ervoor dat de cartridges weinig problemen met het installeren geven en de compatible cartridges moeiteloos worden geaccepteerd.

* Het lijkt er helaas op dat Brother met haar nieuwe cartridges wel chips gebruikt; de LC-123, LC-125 en LC-127 bevatten allemaal een chip.

In plaats van chips om de cartridges te herkennen gebruikt Brother twee infraroodstralen. Deze detecteert of er cartridges zijn geïnstalleerd en hoeveel inkt deze hebben. Maar wat als je toch een melding krijgt dat de cartridges niet herkend worden?

Brother Printer “geen patroon” melding

Het nadeel aan de technologie welke Brother gebruikt is dat er aan de printer verteld moet worden dat de cartridges vervangen zijn. Dit is 9/10 keer ook de oorzaak van het probleem. Een andere oorzaak is dat de cartridges niet goed vastklikken of verkeerd zijn geïnstalleerd.

Er zijn meerdere methodes om deze error te verhelpen, maar ze zijn allemaal best tijdrovend. Het is niet in een paar seconden op te lossen met enkele drukken op wat knoppen.

Methode 1:

  1. Zet de printer aan
  2. Verwijder een voor een alle cartridges
  3. Installeer opnieuw elke cartridge een voor een
  4. Sluit na het installeren van één cartridge de klep van de printer.
  5. Na het installeren van een cartridge krijg je de vraag of deze goed is geïnstalleerd. Druk op “Ja” en installeer de volgende cartridge, herhaal stap 3 en 4.

Methode 2:

  1. Schakel de printer uit
  2. Haal de printer van het netstroom
  3. Laat deze 20 minuten zonder stroom uit staan
  4. Sluit de printer opnieuw aan en schakel deze in.

Beide methodes kunnen de error verhelpen, maar soms is het nodig om ze beide achter elkaar uit te voeren.

Hoe voorkom ik deze error?

Het voorkomen van dit probleem is vrij simpel. Indien je de cartridges hebt geïnstalleerd met de printer uitgeschakeld, zal deze error vaak tevoorschijn komen. Het is dus gewoonweg een kwestie van het aan laten van je printer terwijl je de cartridges een voor een installeert. Mocht de error blijven aanhouden, dan is het hoogstwaarschijnlijk daadwerkelijk een defecte cartridge die vervangen moet worden.

About Martijn Oud

Marketing manager en liefhebber van merchandise. Kan al je vragen beantwoorden over papier. Email: martijn@inktweb.nl.

14 reacties

  1. Pier Rienstra says:

    Inclusief de tweede methode was de oplossing.
    Dankjewel.

  2. kewal says:

    Ik ga het eens proberen optie 1 heeft tot nu toe niet gewerkt wel irritant zoiets hoort direct te werken

    • edmond says:

      beide methoden werken bij mij niet en ik ben niet blij.morgen verder zoeken…misschien wil de printer er een nachtje over slapen..

  3. Rob says:

    Beide methoden werkten bij mij niet. Ik heb de chip van de oude cartridge gewisseld met de nieuwe. Geen charmante oplossing maar het werkt.

  4. Harrie says:

    Methode 1 werkt bij mij!
    Het display gaf aan “geel’ op en rood “bijna op”, het euvel was dat juist blauw op was.
    Bedankt voor de tip.

  5. It is important to know what you are paying for comes up to your standards prom limousine
    service. Among the many services being introduced, the airport limo service is
    one that is fast trending among people all around the world.
    The unparalleled comfort and convenience of being driven in a limousine is
    hard to surpass, as well as enabling the occupant to arrive at the destination with a strong presence.

  6. Karel Stromph says:

    Bij ons gaat het om een nieuwe machine en originele VOLLE Brother cartridges (dus niet de startercartridges). Hoe krijgen we deze aan de praat?

  7. wim Jansink says:

    beide geprobeerd, geen succes. Ook niet de melding nadat ik alle cartridges heb vervangen. Geeft dit alleen aan bij BLACK. Heb de oude ook weer geinstalleerd ( welke dus werkte maar alleen bijna leeg was) en deze herkent hij ook niet meer.

  8. Jan Portengen says:

    ik heb eerst ciaan (nieuw) getracht geaccepteerd te krijgen en na veel commentaar van de printer alle drie de kleuren maar vernieuwd LC229XL/LC225XL. Het blijft een probleem. Ik ben het gezeur met de pinter meer dan zat en sta op het punt het bijna nieuwe apparaat maar in de vuilnisbak te gooien

  9. Frans Jansen says:

    Nooit een Brother meer voor mij. Waardeloze junk.

  10. Ger says:

    Dank je wel Martijn voor de zeer bruikbare tip. Misschien ietsje tijdrovend, maar ik had het er graag voor over, want het kostte me al meer tijd om van alles en nog wat te proberen om het probleem (zelf) op te lossen zonder resultaat.
    Voor mij werkte optie 1 direct.

  11. Meinders says:

    Waarom moet ik steeds om de twee weken ,en soms om de week weer het wachtwoord invoeren van het internet om draadloos te kunnen printen ?

  12. Dribbo66 says:

    Eerst deed alleen margenta moeilijk, dus stap 1 geprobeerd en wat denk je nu herkent mijn brother alleen nog maar zwart

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*