Een van onze favoriete printerfabrikanten is Brother. En dit is niet alleen omdat de cartridgeverpakkingen mooi ontworpen zijn. En in de meeste gevallen gebruikt Brother in plaats van chips om de cartridges te herkennen twee infraroodstralen. Deze detecteert of er cartridges zijn geïnstalleerd en hoeveel inkt deze hebben. Maar wat als je toch een melding krijgt dat de cartridges niet herkend worden?

Brother Printer “geen patroon” melding
Het nadeel aan de technologie welke Brother gebruikt is dat er aan de printer verteld moet worden dat de cartridges vervangen zijn. Dit is 9/10 keer ook de oorzaak van het probleem. Een andere oorzaak is dat de cartridges niet goed vastklikken of verkeerd zijn geïnstalleerd.
Er zijn meerdere methodes om deze error te verhelpen, maar ze zijn allemaal best tijdrovend. Het is niet in een paar seconden op te lossen met enkele drukken op wat knoppen.
Methode 1:
- Zet de printer aan
- Verwijder een voor een alle cartridges
- Installeer opnieuw elke cartridge een voor een
- Sluit na het installeren van één cartridge de klep van de printer.
- Na het installeren van een cartridge krijg je de vraag of deze goed is geïnstalleerd. Druk op “Ja” en installeer de volgende cartridge, herhaal stap 3 en 4.
Methode 2:
- Schakel de printer uit
- Haal de printer van het netstroom
- Laat deze 20 minuten zonder stroom uit staan
- Sluit de printer opnieuw aan en schakel deze in.
Beide methodes kunnen de error verhelpen, maar soms is het nodig om ze beide achter elkaar uit te voeren.
Hoe voorkom ik deze error?
Het voorkomen van dit probleem is vrij simpel. Indien je de cartridges hebt geïnstalleerd met de printer uitgeschakeld, zal deze error vaak tevoorschijn komen. Het is dus gewoonweg een kwestie van het aan laten van je printer terwijl je de cartridges een voor een installeert. Mocht de error blijven aanhouden, dan is het hoogstwaarschijnlijk daadwerkelijk een defecte cartridge die vervangen moet worden. En je kan de nieuwe cartridge natuurlijk kopen bij Inktweb.nl.
Dag John,
Hoe heb je dit opgelost? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Er werden mij al nieuwe cartridges opgestuurd, heb zelfs een originele toner van Brother geprobeerd, maar blijf de foutmelding krijgen van ‘geen toner’
ik heb een brother LC1280XL de gele cartridge wordt niet meer gedetecteerd. De melding bovenaan blijft steeds staan: Kan niet detect! wat ik ook doe, ik heb dit meermalen gedaan, zelfs met twee verschillende echte BROTHER cartridges, krijg ik nog steeds dezelfde meldingen.
als ik de inktpatroon erin zit: bovenaan staat Langzaam herinstalleren Gele inkt. Druk de inktontgrendelhandel omlaag, verwijder inktpatroon.
en als ik het patroon eruit heb, staat bovenaan Geen inktpatroon!: verwijder paneel, pak inktpatroon uit: draai aan knop. plaats inktpatroon in juiste positie, duw cartridge aan tot hij vastklikt,
vooral de melding DRAAI aan KNOP snap ik niet.
zelfs de meldingen methode 1 en 2 heb ik uitgevoerd op
https://www.inktweb.nl/help/probleemoplossing/brother-printer-herkent-cartridge-niet/
ik lees dat ik bij mijn verkoper niet meer weet, hoe dan???
Alles gedaan, maar de melding blijft: Cannot detect. Brother gebeld: Ja, als u een 123 inkt gebruikt kunnen we u niet verder helpen. Raadpleeg 123 inkt voor instructies. Die heb ik gebeld en kreeg onmiddellijk een nieuwe cartridge toegestuurd. Maar het probleem met de nieuwe cartridge blijft. Ook wil de printer niet meer bij het opstarten alle stappen doorlopen. Begint meteen bij: cannot detect .
Beste
Heb de richtlijnen gevolgd om de inkpatronen opnieuw in te brengen
doch nu is het een ander kleur dat hij niet kan detecteren.
Wat nu?
Annie
Dag Annie. Als de cartridge na het volgen van onze stappen nog steeds niet herkend wordt, raden wij aan dat u een melding doet bij het aanschafpunt van de cartridge. Zij kunnen de cartridge omruilen voor een werkend exemplaar.
Niets dan problemen met de inktpatronen bij Brother! Met de regelmaat van de klok kan de printer een nieuwe cartridge niet detecteren… Alle mogelijke tips & tricks van het internet geprobeerd. Altijd originele inkt gebruikt. Een ware ramp en vooral een dure affaire. Voor mij nooit nog een Brother printer.
Steeds dezelfde problemen met de inkt 123,nl. bij de printer Brother MFC-J6930DW.
-Geen inktcartridge (geen dure Brother inkt ?)
Bedankt voor uw reactie. Als u de stappen heeft geprobeerd die hier staan beschreven, maar dit nog geen resultaat heeft mogen bieden, dan raden we aan dat u contact opneemt met de verkopende partij.
MFC-JD96930 zelfde probleem 123 inkt ook alleen inkt miserie ten top rotprinter ofwel wil die cartridge niet herkennen niet een epson ecotank 4856 wereld van verschil
Printer print al ruim een jaar met 123inkt, van de een op andere dag; cannot detect.
methode 1 geprobeerd, niks
methode 2 geprobeerd, niks
nieuwe toner erin, weer niks
conclusie:
gratis printer en nieuwe toners, op te vangen als hij via de voorruit naar buiten komt
gvdgvr!!!!!
Ik heb zowel optie 1 als 2 geprobeerd maar jammer genoeg blijft hij zeggen dat alle inktcartridges leeg zijn.
Kan ik deze boodschap omzeilen en de printkoppen reinigen? Welke knoppen moet ik dan indrukken?
Beste Inge,
Wat vervelend dat uw Brother printer de cartridges niet accepteert. U weet zeker dat de cartridges nog inkt bevatten?
Zo ja, neem dan eens een kijkje naar dit artikel: https://www.inktweb.nl/blog/printer-herkent-cartridge-niet-volg-dit-stappenplan/
Wellicht werkt een van die stappen wel.
Houd ons op de hoogte!
Met vriendelijke groet,
Youp
Inktweb.nl
Het is de eerste keer dat mijn printer All in one dit probleem geeft. Bij het verwijderen van al de cardridges en het een voor een terug plaatsen van de cardridges was het alleen bij de zwarte cardridge dat ik op OK moest drukken. Daarna kwam de gele aan de beurt maar de printer gaf meteen de foutmeldng dat ik de gele cardridge moest aandrukken tot het einde!! Ik heb dus beide oplossingen toegepast maar de fout van de gele cardridge blijft terug komen.
Wat kan ik nog proberen?
Bedankt voor de hulp.
misschien zit je opvang bak wel vol kan je zelf verschonen wel plastic hand schoenen gebruiken zoeken op you tube
Problemen met het vervagen van black cartridge. Geen detectie ondanks het uitvoeren van de stappen 1 & 2!
Eerst deed alleen margenta moeilijk, dus stap 1 geprobeerd en wat denk je nu herkent mijn brother alleen nog maar zwart
Waarom moet ik steeds om de twee weken ,en soms om de week weer het wachtwoord invoeren van het internet om draadloos te kunnen printen ?
Dank je wel Martijn voor de zeer bruikbare tip. Misschien ietsje tijdrovend, maar ik had het er graag voor over, want het kostte me al meer tijd om van alles en nog wat te proberen om het probleem (zelf) op te lossen zonder resultaat.
Voor mij werkte optie 1 direct.
ik heb eerst ciaan (nieuw) getracht geaccepteerd te krijgen en na veel commentaar van de printer alle drie de kleuren maar vernieuwd LC229XL/LC225XL. Het blijft een probleem. Ik ben het gezeur met de pinter meer dan zat en sta op het punt het bijna nieuwe apparaat maar in de vuilnisbak te gooien
beide geprobeerd, geen succes. Ook niet de melding nadat ik alle cartridges heb vervangen. Geeft dit alleen aan bij BLACK. Heb de oude ook weer geinstalleerd ( welke dus werkte maar alleen bijna leeg was) en deze herkent hij ook niet meer.
Bij ons gaat het om een nieuwe machine en originele VOLLE Brother cartridges (dus niet de startercartridges). Hoe krijgen we deze aan de praat?
Dag Karel, ik ben benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt opgelost. Wij hebben hetzelfde probleem….
It is important to know what you are paying for comes up to your standards prom limousine
service. Among the many services being introduced, the airport limo service is
one that is fast trending among people all around the world.
The unparalleled comfort and convenience of being driven in a limousine is
hard to surpass, as well as enabling the occupant to arrive at the destination with a strong presence.
Methode 1 werkt bij mij!
Het display gaf aan “geel’ op en rood “bijna op”, het euvel was dat juist blauw op was.
Bedankt voor de tip.
Beide methoden werkten bij mij niet. Ik heb de chip van de oude cartridge gewisseld met de nieuwe. Geen charmante oplossing maar het werkt.
Ik ga het eens proberen optie 1 heeft tot nu toe niet gewerkt wel irritant zoiets hoort direct te werken
beide methoden werken bij mij niet en ik ben niet blij.morgen verder zoeken…misschien wil de printer er een nachtje over slapen..
Inclusief de tweede methode was de oplossing.
Dankjewel.