Brother printer herkent cartridge niet! Volg dit stappenplan!

Door , dinsdag 13 september 2022 om 12:53 - Tutorials


Een van onze favoriete printerfabrikanten is Brother. En dit is niet alleen omdat de cartridgeverpakkingen mooi ontworpen zijn. En in de meeste gevallen gebruikt Brother in plaats van chips om de cartridges te herkennen twee infraroodstralen. Deze detecteert of er cartridges zijn geïnstalleerd en hoeveel inkt deze hebben. Maar wat als je toch een melding krijgt dat de cartridges niet herkend worden?

Herkenningsfout melding van je cartridges bij je Brother printer

Brother Printer “geen patroon” melding

Het nadeel aan de technologie welke Brother gebruikt is dat er aan de printer verteld moet worden dat de cartridges vervangen zijn. Dit is 9/10 keer ook de oorzaak van het probleem. Een andere oorzaak is dat de cartridges niet goed vastklikken of verkeerd zijn geïnstalleerd.

Er zijn meerdere methodes om deze error te verhelpen, maar ze zijn allemaal best tijdrovend. Het is niet in een paar seconden op te lossen met enkele drukken op wat knoppen.

Methode 1:

  1. Zet de printer aan
  2. Verwijder een voor een alle cartridges
  3. Installeer opnieuw elke cartridge een voor een
  4. Sluit na het installeren van één cartridge de klep van de printer.
  5. Na het installeren van een cartridge krijg je de vraag of deze goed is geïnstalleerd. Druk op “Ja” en installeer de volgende cartridge, herhaal stap 3 en 4.

Methode 2:

  1. Schakel de printer uit
  2. Haal de printer van het netstroom
  3. Laat deze 20 minuten zonder stroom uit staan
  4. Sluit de printer opnieuw aan en schakel deze in.

Beide methodes kunnen de error verhelpen, maar soms is het nodig om ze beide achter elkaar uit te voeren.

Hoe voorkom ik deze error?

Het voorkomen van dit probleem is vrij simpel. Indien je de cartridges hebt geïnstalleerd met de printer uitgeschakeld, zal deze error vaak tevoorschijn komen. Het is dus gewoonweg een kwestie van het aan laten van je printer terwijl je de cartridges een voor een installeert. Mocht de error blijven aanhouden, dan is het hoogstwaarschijnlijk daadwerkelijk een defecte cartridge die vervangen moet worden. En je kan de nieuwe cartridge natuurlijk kopen bij Inktweb.nl.

Hoe maak je de chip schoon?

Als jouw Brother cartridge wel een chip bevat kan het zijn dat deze vies is en daarom niet gedetecteerd wordt. Daarom is het mogelijk om de chip schoon te maken en dat kan er soms voor zorgen dat de cartridge weer zal gaan werken!

Stappenplan:

  1. Haal de cartridge voorzichtig uit de printer (zonder de chip aan te raken).
  2. Na het verwijderen van de cartridge pak je een licht vochtig doekje en maak je de chip voorzichtig schoon.
  3. Na het schoonmaken van de cartridge doet u deze weer in de printer en als dit gewerkt heeft zal u weer zorgeloos kunnen printen!

Wat kan dit probleem veroorzaken?

De juiste inkt?:

Het kan natuurlijk zo zijn dat je de verkeerde inkt hebt besteld. Kijk daarom altijd even of de juiste inkt geleverd is voordat je de cartridge opent. Wanneer de cartridge geopend wordt gaat de garantie er vaak af en dat is natuurlijk niet gewenst.

Niet volledig geopend?:

Als je een cartridge uitpakt zitten er altijd verschillende stickers en kapjes op de inkt. Als deze niet weggehaald worden kan het zijn dat de inkt niet goed gelezen wordt door de printer en zal daarom niet werken. Check dit daarom goed voordat u de inkt installeert (de sticker van de cartridge soort hoeft niet weg).

Geen firmware-updates uitvoeren!:

Een van de meest voorkomende redenen dat een printer geen cartridges herkent is, omdat er een firmware-update is uitgevoerd. Deze updates zorgen wel voor kleine verbeteringen van de printer, maar ze zijn er voornamelijk om het gebruik van huismerk cartridges te stoppen. Daarom raden wij iedereen altijd aan om de automatische firmware-updates uit te schakelen.

Is je inkt op?

In het geval dat je inkt op is kan je natuurlijk altijd nieuwe bestellen bij ons! Wij bieden namelijk een groot assortiment aan huismerk (FLWR) en originele inkt voor de meest voordelige prijzen. Zo bespaar je geld op je inkt en daarnaast hebben wij een zeer snelle levering! Ga dus snel naar Inktweb.nl en bestel de benodigde inkt.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

34 reacties

  1. Wessel schreef:

    Dit is een probleem met de niet-brother cartridges dat eenvoudig is op te lossen door een chip wissel. Dat is eenvoudiger te doen dan het klinkt:
    – Neem de lege, werkende cartridge en zoek het groene printje met de goudkleurige kontaktjes op
    – Dat zit op een grijs stukje plastic, met twee pijltjes aan de zijkant. Je kunt het plasticje met het printje erop losklikken in de richting van de pijltjes.
    – Doe dat ook met de volle cartridge.
    – Wissel ze om en klik het oude printje op de nieuwe cartridge.
    – Stop hem in de printer, en als het goed is vraagt de printer of je de cartridge gewisseld hebt. Klik op Ja/Yes.
    – Klaar is Kees.
    Ofwel, de oude, werkende cartridges bewaren als ze leeg zijn, of gebruik de printjes van de originele Brother cartridges.
    Printer: Brother MFC-J6530DW.

  2. theo schreef:

    alles uitgevoerd, maar helaas, rood doet het niet.
    geen foutmeldingen.

    gr Theo

    • Dag Theo, heeft al al geprobeerd een reinigingsprogramma uit te voeren op uw printer? En als u dat wel gedaan heeft kunt u nog proberen om de cartridge handmatig te reinigen. Ik verneem graag of het probleem verholpen is.

  3. Luc schreef:

    Mijn BROTHER Printer aanvaard geen andere dan zijn eigen merk cartridges.
    Ik had er al een aantal andere gekocht.
    Wat kan ik daar aan doen ?

    • Dag Luc, in dit geval heeft de printer waarschijnlijk een firmware-update gehad en die zorgen er vaak voor dat huismerk cartridges niet meer geaccepteerd worden. Dit doen ze, omdat mensen dan verplicht worden om originele cartridges te kopen. In dit geval is de firmware-update al uitgevoerd en deze zijn helaas niet terug te draaien.

  4. ineke schreef:

    Ik heb het probleem al regelmatig meegemaakt. Kocht dan een brother cartridge waarna het probleem opgelost was.
    Gisteren 10 vellen A4 met foto’s geprint; nummer 11 kwam niet: geen van de carttridges werd gedetecteerd. 3 van Inktweb, 1 van 1,2,3 inkt. Alle intructies opgevolgd, ook nog modem opnieuw opgestart, terug naar fabrieksinstellingen….
    En ik heb nog 4 cartridges van inktweb liggen :-(

    De vraag of de cartridge er goed in zit, krijg ik trouwens niet

  5. Tessa schreef:

    Dag John,

    Hoe heb je dit opgelost? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Er werden mij al nieuwe cartridges opgestuurd, heb zelfs een originele toner van Brother geprobeerd, maar blijf de foutmelding krijgen van ‘geen toner’

  6. dick sybenga schreef:

    ik heb een brother LC1280XL de gele cartridge wordt niet meer gedetecteerd. De melding bovenaan blijft steeds staan: Kan niet detect! wat ik ook doe, ik heb dit meermalen gedaan, zelfs met twee verschillende echte BROTHER cartridges, krijg ik nog steeds dezelfde meldingen.
    als ik de inktpatroon erin zit: bovenaan staat Langzaam herinstalleren Gele inkt. Druk de inktontgrendelhandel omlaag, verwijder inktpatroon.
    en als ik het patroon eruit heb, staat bovenaan Geen inktpatroon!: verwijder paneel, pak inktpatroon uit: draai aan knop. plaats inktpatroon in juiste positie, duw cartridge aan tot hij vastklikt,
    vooral de melding DRAAI aan KNOP snap ik niet.
    zelfs de meldingen methode 1 en 2 heb ik uitgevoerd op
    https://www.inktweb.nl/help/probleemoplossing/brother-printer-herkent-cartridge-niet/

    ik lees dat ik bij mijn verkoper niet meer weet, hoe dan???

  7. John Lejewaan schreef:

    Alles gedaan, maar de melding blijft: Cannot detect. Brother gebeld: Ja, als u een 123 inkt gebruikt kunnen we u niet verder helpen. Raadpleeg 123 inkt voor instructies. Die heb ik gebeld en kreeg onmiddellijk een nieuwe cartridge toegestuurd. Maar het probleem met de nieuwe cartridge blijft. Ook wil de printer niet meer bij het opstarten alle stappen doorlopen. Begint meteen bij: cannot detect .

  8. Annie schreef:

    Beste

    Heb de richtlijnen gevolgd om de inkpatronen opnieuw in te brengen
    doch nu is het een ander kleur dat hij niet kan detecteren.

    Wat nu?

    Annie

    • Youp | Inktweb.nl schreef:

      Dag Annie. Als de cartridge na het volgen van onze stappen nog steeds niet herkend wordt, raden wij aan dat u een melding doet bij het aanschafpunt van de cartridge. Zij kunnen de cartridge omruilen voor een werkend exemplaar.

  9. Lil schreef:

    Niets dan problemen met de inktpatronen bij Brother! Met de regelmaat van de klok kan de printer een nieuwe cartridge niet detecteren… Alle mogelijke tips & tricks van het internet geprobeerd. Altijd originele inkt gebruikt. Een ware ramp en vooral een dure affaire. Voor mij nooit nog een Brother printer.

  10. Guido Claeyé schreef:

    Steeds dezelfde problemen met de inkt 123,nl. bij de printer Brother MFC-J6930DW.
    -Geen inktcartridge (geen dure Brother inkt ?)

    • Youp schreef:

      Bedankt voor uw reactie. Als u de stappen heeft geprobeerd die hier staan beschreven, maar dit nog geen resultaat heeft mogen bieden, dan raden we aan dat u contact opneemt met de verkopende partij.

    • dieter schreef:

      MFC-JD96930 zelfde probleem 123 inkt ook alleen inkt miserie ten top rotprinter ofwel wil die cartridge niet herkennen niet een epson ecotank 4856 wereld van verschil

  11. A schreef:

    Printer print al ruim een jaar met 123inkt, van de een op andere dag; cannot detect.
    methode 1 geprobeerd, niks
    methode 2 geprobeerd, niks
    nieuwe toner erin, weer niks
    conclusie:
    gratis printer en nieuwe toners, op te vangen als hij via de voorruit naar buiten komt
    gvdgvr!!!!!

  12. Inge schreef:

    Ik heb zowel optie 1 als 2 geprobeerd maar jammer genoeg blijft hij zeggen dat alle inktcartridges leeg zijn.
    Kan ik deze boodschap omzeilen en de printkoppen reinigen? Welke knoppen moet ik dan indrukken?

  13. Tony schreef:

    Het is de eerste keer dat mijn printer All in one dit probleem geeft. Bij het verwijderen van al de cardridges en het een voor een terug plaatsen van de cardridges was het alleen bij de zwarte cardridge dat ik op OK moest drukken. Daarna kwam de gele aan de beurt maar de printer gaf meteen de foutmeldng dat ik de gele cardridge moest aandrukken tot het einde!! Ik heb dus beide oplossingen toegepast maar de fout van de gele cardridge blijft terug komen.
    Wat kan ik nog proberen?
    Bedankt voor de hulp.

  14. melgert jan schreef:

    misschien zit je opvang bak wel vol kan je zelf verschonen wel plastic hand schoenen gebruiken zoeken op you tube

  15. Sven Kockelkorn schreef:

    Problemen met het vervagen van black cartridge. Geen detectie ondanks het uitvoeren van de stappen 1 & 2!

  16. Dribbo66 schreef:

    Eerst deed alleen margenta moeilijk, dus stap 1 geprobeerd en wat denk je nu herkent mijn brother alleen nog maar zwart

  17. Meinders schreef:

    Waarom moet ik steeds om de twee weken ,en soms om de week weer het wachtwoord invoeren van het internet om draadloos te kunnen printen ?

  18. Ger schreef:

    Dank je wel Martijn voor de zeer bruikbare tip. Misschien ietsje tijdrovend, maar ik had het er graag voor over, want het kostte me al meer tijd om van alles en nog wat te proberen om het probleem (zelf) op te lossen zonder resultaat.
    Voor mij werkte optie 1 direct.

  19. Jan Portengen schreef:

    ik heb eerst ciaan (nieuw) getracht geaccepteerd te krijgen en na veel commentaar van de printer alle drie de kleuren maar vernieuwd LC229XL/LC225XL. Het blijft een probleem. Ik ben het gezeur met de pinter meer dan zat en sta op het punt het bijna nieuwe apparaat maar in de vuilnisbak te gooien

  20. wim Jansink schreef:

    beide geprobeerd, geen succes. Ook niet de melding nadat ik alle cartridges heb vervangen. Geeft dit alleen aan bij BLACK. Heb de oude ook weer geinstalleerd ( welke dus werkte maar alleen bijna leeg was) en deze herkent hij ook niet meer.

  21. Karel Stromph schreef:

    Bij ons gaat het om een nieuwe machine en originele VOLLE Brother cartridges (dus niet de startercartridges). Hoe krijgen we deze aan de praat?

  22. It is important to know what you are paying for comes up to your standards prom limousine
    service. Among the many services being introduced, the airport limo service is
    one that is fast trending among people all around the world.
    The unparalleled comfort and convenience of being driven in a limousine is
    hard to surpass, as well as enabling the occupant to arrive at the destination with a strong presence.

  23. Harrie schreef:

    Methode 1 werkt bij mij!
    Het display gaf aan “geel’ op en rood “bijna op”, het euvel was dat juist blauw op was.
    Bedankt voor de tip.

  24. Rob schreef:

    Beide methoden werkten bij mij niet. Ik heb de chip van de oude cartridge gewisseld met de nieuwe. Geen charmante oplossing maar het werkt.

  25. kewal schreef:

    Ik ga het eens proberen optie 1 heeft tot nu toe niet gewerkt wel irritant zoiets hoort direct te werken

    • edmond schreef:

      beide methoden werken bij mij niet en ik ben niet blij.morgen verder zoeken…misschien wil de printer er een nachtje over slapen..

  26. Pier Rienstra schreef:

    Inclusief de tweede methode was de oplossing.
    Dankjewel.