Printkop van Canon schoonmaken? Zo doe je dat!

Door , maandag 19 september 2022 om 17:36 - Algemeen | Doe-het-zelf | Tutorials

In ons vorige artikel hebben we uitgelegd hoe je de printkop van HP cartridges kunt schoonmaken, om zo te kijken of het problemen in slechte printkwaliteit kan oplossen. Ook hebben we hierbij verteld dat het alleen geldt voor de HP cartridges, omdat Canon, Epson, Brother etc. andere soort printsystemen en cartridges gebruiken.

In dit artikel leggen we uit hoe je de Canon printkoppen kunt schoonmaken. Dit is wel een wat moeilijker klusje, omdat bij veel Canon’s de printkoppen niet op de cartridge zelf zitten maar in de printer. Maar het is goed te doen als je de stappen in dit artikel volgt.

Het voordeel van het zelf reinigen is dat het minder inkt verbruikt en veel grondiger is. Hetzelfde resultaat zou in theorie ook bereikt kunnen worden door meerdere keren de reiniging via de software uit te voeren, dit gebruikt alleen veel inkt en zal echte opstoppingen niet verhelpen.

Let op:

Hoewel er niets mis kan gaan als je onze stappen netjes opvolgt – is dit alles wel op eigen risico!

Stap 1) Open de printer

Open de printer. Je kunt de inkt cartridges bij Canon makkelijk bereiken door de bovenste plaat op te tillen. Indien de printer aan staat, komt de wagen met de cartridges, na even wachten, vanzelf naar voren.

Stap 2) Verwijder de cartridges

In de wagen zie je de 5 cartridges zitten. Pigment zwart, zwart, geel, magenta en cyaan. Verwijder deze voorzichtig uit de printer. Ze kunnen gemakkelijk verwijderd worden door het lipje aan de voorkant tegen de cartridge aan te duwen. Hierdoor schieten ze vanzelf los. De cartridges kunnen inkt lekken die moeilijk uit kleding te wassen is, dus zorg ervoor dat de spuitmondjes van de cartridges nergens tegen aan komen.

Als er inkt op je handen belandt is het moeilijk om dit er af te krijgen. Je kan met behulp van dit artikel je handen schoonmaken.

Stap 3) Verwijder de printkop

Hier zie je de printkop. Deze kun je loshalen door de klem naar achter te trekken. Na deze stap kun je de printkop uit de wagen halen. Kantel de printkop naar voren en trek hem dan naar je toe. Dit moet met een vloeiende beweging gaan. Indien je weerstand voelt, controleer of de vergrendeling goed los is.

Een Canon printkop (intern in de printer)
Een Canon printkop.

Stap 4) Maak de printkop schoon

Bovenkant van een Canon printkop. Omcirkeld: Rubbertjes.

Trek één voor één de rubbertjes er af. Zie bovenstaande foto. Nu is het tijd om de printkop schoon te maken. Zet de kraan aan op heet water, en spoel de printkop schoon onder het water. Draai de printkop om en spoel deze kant ook goed schoon. Dit duurt een tijdje maar zodra er geen inkt meer met het spoelen mee komt, dan is de printkop schoon.

Laat de printkop drogen, of dep deze voorzichtig droog met een doekje. Indien je een föhn gebruikt, zet deze dan niet op de hete stand! Als je met links de printkop vasthoudt en met rechts de föhn bedient, dan merk je dat je de juiste temperatuur hebt als je linkerhand niet te warm of zelfs heet wordt.  Zorg ervoor dat er geen stof of papierresten blijven hangen aan. Dit is juist wat je nu probeert weg te krijgen! Plaats daarna weer de rubbers terug.

Stap 5) Plaats de printkop terug

Maak de printkop goed droog met een handdoek en keukenpapier. Plaats de printkop terug in de printer, en klik de cartridges terug in de printkop. Als je de printer weer dicht doet, hoor je de wagen weer teruggaan in de printer.

Stap 6) Draai een reinigingsprogramma in de software

In de Canon printer software kun je een reinigingsproces uitvoeren, en de printkoppen opnieuw uitlijnen. Voer deze processen uit zodat de inkt weer goed door de printkop stroomt. Het kan namelijk zo zijn dat er wat vocht in de printkop overblijft na het reinigen.

Na deze stappen heb je handmatig de inkt- en papierresten kunnen verwijderen uit de printer. Dit is iets wat niet gedaan kan worden met het reinigingsprogramma voor de printkoppen. Draai nu een testafdruk uit en bekijk het resultaat!

Krijg je een foutmelding op je printer? Lees dan ons artikel over Veelvoorkomende Canon foutmeldingen.

Als je na deze stappen het toch nog niet helemaal snapt, kun je de onderstaande video bekijken voor verdere uitleg met beeld:

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

415 reacties

  1. ilse schreef:

    Ik heb een MP560. Helaas na de reiniging nog steeds geen zwart ruitjes raster. Alle andere kleuren plus de kleine zwarte is oké. Ik weet echt niet meer wat te doen. Heb ook dat van die knoppen met service geprobeerd zoals eerder werd omschreven. Nog iemand tips? Zou het misschien een verkeerde instelling kunnen zijn? En zo ja hoe los ik dat eventueel op. Ben echt ten einde raad.

  2. Yvonsa schreef:

    Wat ben jij een kanjer. Had bijna mijn printer opgegeven en een nieuwe gekocht. Zelfs bij Canon zeiden ze dat hij naar de reparateur moest. Maar dank zij jouw artikel kan ik weer verder met mijn vertrouwde printer. Super bedankt. Ben er erg blij mee.

  3. Thijs Teeling schreef:

    Wat een perfecte oplossing en uitleg. Ik kreeg geen zwart meer geprint, maar nu is alles weer fantastisch.
    Overigens hele kop gewoon 24 uu laten weken en regelmatig heen en weer bewegen en 3 keer water verschoond.
    Op de verwarming laten drogen.

    Dank, dank, dank

  4. Frans schreef:

    De spuitgaatjes van de grote zwarte inkttank van mijn Canon Pixma MG5350 zaten zodanig verstopt dat ik ze d.m.v. een reinigingscassette ook niet ontstopt kreeg. Kwam gelukkig alsnog jouw artikel tegen. Ben hier ontzettend blij mee, want alles werkt weer als nieuw. Ik heb de cassette, inclusief de kussentjes, onder stromend LAUW water net zo lang uitgespoeld totdat er alleen nog schoon water te zien was. Daarna alsnog de kussentjes er voorzichtig uitgehaald en apart nagespoeld. Er moet wel goed opgelet worden dat de kussentjes op de juiste manier terug geplaatst worden. De gladde kant moet boven. Voor het terug plaatsen moeten de printkop en de kussentjes uiteraard goed droog zijn. Daarvoor heb ik alles eerst gedept met keukenpapier en droog geblazen met LAUWE lucht uit de föhn. De föhn heb ik daarna nog gebruikt om de gehele printkop droog te blazen. Wel met LAUWE lucht!!!! Voor de duidelijkheid moet ik nog vermelden dat ik de printplaatjes of contactpuntjes met geen vinger heb aangeraakt. Nogmaals mijn dank!!!

  5. Judith schreef:

    Wow, super blij met je duidelijke uitleg. Als pas gescheiden vrouw kwam dit helemaal goed en ook nog gelukt!

  6. Yvo schreef:

    Na mg5250 error U052 onjuist printkop toch nieuwe printkop geplaatst 80€. Nieuwe inktpatronen en 20x reinigen. geeft geen enkel fout maar niks op papier alles blijft blank en wit. Kan nergens een reden vinden op forums misschien hier een uitleg?.

  7. Louis Krook schreef:

    Ik heb heb IP4300. Heeft lang goed gefunctioneerd. Geeft nu plotseling over de gehele tekst horizontale grijze strepen. Ik heb (na alle reinigingsstappen en uitlijningsstappen) het wasprogramma zoals in dit artikel beschreven, uitgevoerd, maar geen resultaat. Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik er aan doen?

    Louis Krook

  8. Hans schreef:

    Ik heb drie jaar terug een Canon MG5250 gekocht, print veel, ook op CD, wat zo handig is bij deze printer.
    Printkop ging een jaar mee en was toen verstopt. Wel heel veel geprint. Was niet met diverse reinigingsmethodes meer aan de praat te krijgen.
    Ik gebruik vervangende inktpatronen van Realjet, omdat je daarbij de chip in een apart houdertje heel makkelijk over kan zetten op een nieuwe patroon (zonder chip).
    Na een jaar een nieuwe printer gekocht, ook na een jaar zelfde probleem. Ben toch wel heel blij met dit type printer en afgelopen voorjaar aanbieding bij Scheer & Foppe (HHW) opnieuw maar twee MG5250’s gekocht, aanbiedingsprijs € 79,- per stuk.
    Mijn advies: neem het maar voor lief, dat de kop soms niet meer te reinigen is en koop gewoon een nieuwe printer.
    Vraagje aan Inktweb: kunnen jullie niet aan goedkope printkoppen komen?
    Deze kosten vaak meer dan een nieuwe printer en dat zou toch een stuk goedkoper moeten kunnen.
    Voor de MG5250 is dit de printkop QY6-0080

  9. Patrick DW schreef:

    FANTASTISCH resultaat ! Geweldige dank voor deze tips !

  10. Mike schreef:

    Canon MG6150 printte niet meer. PGBK probleem. Reinigingsprogramma’s gebruikt zonder resultaat. Nadien gereinigd zoals hierboven beschreven zonder dat de contactpunten nat werden.
    Had net twee volledige cartridges sets gekocht hetgeen toch nogal wat geld kost. Gelukkig werkt de printer nu weer als vanouds. Thnx,

  11. Marizia schreef:

    Hallo ik heb een canon mp610 die print niet meer heb alles geprobeerd ook de printerkop gereinigd maar hij doet nog steeds helemaal niets de vellen komen blanco terug.. Kan iemand mij hiermee helpen… Alvast bedankt!!

  12. C schreef:

    Ik heb een canon MP640
    deze geeft aan absorptiekussen bijna vol.
    wat moet ik hiermee?
    als ik dit bij bij canon laat vervangen, kan ik beter een nieuwe printer halen.
    wie geeft me advies?

  13. Wim schreef:

    Ik had ook printproblemen met mijn Canon 5200 serie.
    Het bleek dat de filtertjes waar de inkt vanuit de inkttanks wordt aangevoerd dichtgeslibt waren en alle pogingen tot reiniging niet werkten, heb ik een klein gaatje in de filterplaatjes geprikt met een naald.
    Nu werkt de printer weer prima.

  14. Frns schreef:

    Hoi mijn probleem met de Canon MP550;
    Als ik de grijze klem van de printerkop omhoog doe wordt de magenta inktpatroon wel herkend, als ik de klem omlaag doe niet meer, heb al 3 inktpatronen geprobeert. Wie heeft hier ervaring mee?

  15. Marc schreef:

    Het uitspoelen van de printerkop met water werkt echt! Ik heb het net gedaan voor die van mijn MP560 nadat die de melding gaf dat hij een verkeerde kop had zitten. Na 20 min onder de kraan en drogen kon ik een dieptereiniging doen en nu werkt hij weer als nieuw.
    Leuke besparing: ik stond op het punt om na minder dan twee jaar een nieuwe kop te bestellen (meer dan 50€).
    Hartelijk dank.

  16. Nicole schreef:

    Ik heb een IP4600 na reiniging van de printkop bleef het oranje lampje branden. Na een weekendje de printer met rust te hebben gelaten doet hij het nu weer !
    Super bedankt !!

  17. Jaap Stolk schreef:

    hoi bedankt bij mijn MP 640 heeft het gewerkt na een foutmelding B200. Na 7 spoelingen bleef het water schoon en de printer werkt weer super.

    grt Jaap

  18. Anne from Belgium schreef:

    Dank je dank je dank je om zoveel tijd te steken in je hulp en feedback. Bij mij is het gewoon (deep) cleanen en bijlijnen via de printer genoeg geweest maar ik heb veel bijgeleerd, komt ooit van pas, die grote wasbeurt. Ik wil er gewoon bij zeggen (in reactie op enkele inzendingen, dat ik merk dat mijn PIXMA eeuwen op voorhand doet alsof de inkt op is ;-) als ik al die dramatische alarmbellen zie dan weet ik dat ik nog een paar weken kan printen hihi. Evengoed foute praktijken.

  19. Geertha schreef:

    Mijn afdrukken waren allen paars getint. Door het schoonmaken van de Printkop zijn ze weer als vanouds.
    Heel hartelijke dank voor deze tip!! Super!!!

    Geertha

  20. petra schreef:

    de printerkop helemaal gereinigd zoals beschreven.
    geeft ie nog steeds aan dat de printerkop niet geplaatst is.
    ik heb een ip 6000.
    heb je een tip hoe ik hem aan de praat krijg.

    petra

  21. Frans schreef:

    Hele goede tip, kwam wel als mosterd na de maaltijd.
    Mijn MP 560 van Canon was verstopt, heeft van de zomer waarschijnlijk te warm gestaan. Deze kreeg ik met geen mogelijkheid weer aan de praat.
    Teneinde raad een nieuwe aangeschaft, MG5350.
    De oude printer heb ik nog staan. Deze ga ik alsnog reinigen volgens de door jullie geadviseerde methode.

    Frans

  22. Mevr Cremers schreef:

    Ls
    Ik heb een canon printer gekocht.
    De prxma 3255,
    Ik vraag mijn af of een goede keuze heb gemaakt.
    Daar ik wel boven de 70 jaar ben.
    Ik weet niet of deze printer veel problemen geeft.
    Bij voorbaat kartelijk dank.
    Met vriendelijke groet
    Mevr Cremers

  23. Johanonymous schreef:

    Ik heb ook een canon mp640. Al eens een nieuwe inktkop besteld. Waarschijnlijk was een contactje niet goed meer. Nieuwe inktkop heeft even gewerkt. Nu, een jaar later, zat blauw verstopt. Ik ben wat ongeduldig, dus ik heb iets nieuws geprobeerd.
    De methode in het artiekel (badje lauw water) heb ik kunnen versnellen door het water door de cartridge heen te zuigen en blazen. Methode: een frisdrankrietje van Albert Hein/Hema past precies op het zeefje van de printkop. Rustig (!) zuigen en blazen levert bij mij binnen 2 minuten een schone inktkop. Bij mij kwam er geen lucht mee, omdat het rietje precies aansluit. Als er wel lucht meekomt, loop je risico’s op spetters in je mond. Wil je niet.

  24. C. Zwaan schreef:

    Canon printer i 865 gekocht feb. 2004. Weinig maar wel regelmatig gebruikt met klooncartridges. print haarscherp maar laatste jaren alleen zwart vanwege hoge kosten. Na laatste vakantie melding groen plus 5 oranje flitsen. Dus printkop verstopt. Printkop eruit en een poos met heetwater in een bakje en bewegen maar. Nacht laten drogen, printkop uitgelijnd en 4 prima test pagins waren resultaat. En toen plotseling weer groen plus 5 oranje flitsen. Mijn conclusie: de tank waarin spoelinkt wordt opgeslagen is vol . Dat is logisch na 9 jaar gebruik. Wie geeft advies om die tank te legen. Moet nog uitvogelen waar hij zit.

  25. gerard bleeker schreef:

    ik heb volgens deze tip de printkop van mijn canon MP 600 gereinigd maar nu krijg ik de error code 5010. de slee beweegt niet meer. hoe krijg ik dat nu voor mekaar?
    vriendelijk bedankt,
    Gerard.

  26. henk bril schreef:

    Hallo, ik heb met mijn canon ineens een melding”: type printkop is onjuist, installeer de juiste printkop” wat kan ik daaraan doen?

  27. Marthy schreef:

    Ik heb een Canon MG5250. Een prima printer die tot deze week voor 100% zijn werk deed.Deze week printte hij een pdf niet goed, maar ik dacht dat het probleem elders lag. Nu wijst alles er op dat de printkop het probleem is. Van de 5 cartidges doet alleen de (bredere) zwarte cartridge 525, het niet. er komt geen druppel op papier. Als ik dec cartridge eruit haal, ligt er nog wel inkt op het kussentje.
    Zit de kop nu gewoon helemaal verstopt? Kan dat in eens komen? (De ene pdf ging prima en 5 min later de andere niet meer)
    Ik hoop op op goede adviezen.

  28. bert schreef:

    helaas, na een grondige reiniging zoals bovenvermeld knippert her oranje lampje nog steeds. Ik weet dus nu niet meer waar het aan ligt en ik koop ook geen nieuwe printer want misschien is het een kleinigheid.
    Omdat ik niet zo vaak print ga ik maar naar de bieb om iets uit te laten printen.
    Toch grote waardering voor mensen die dit soort uitvoerige en duidelijke uitleg

  29. Jolanda schreef:

    En reinigen met remreiniger?
    Van water zal het toch gaan ‘roesten’? (ook al maak je het goed droog)

  30. Willem-Siebe schreef:

    Goedemorgen,

    Op mijn Canon MP640 heb ik een B200 foutmelding. Op Youtube vind ik alleen maar filmpjes van mensen die de printer kapot gooien vanwege deze melding, geen goed teken. Is jouw instructie nog iets wat ik kan proberen?
    Ik heb de printkop er uit gehaald, ziet er volgens mij exact uit zoals die van jou. Aan de achterkant zie ik echter een groen plaatje met allemaal gouden vierkantjes erop, kan dit wel in het water? Aan de onderkant zit een wit gedeelte, en die is aan de voorkant en onderkant wel degelijk vies. Hoor graag van je.

    Groet Willem-Siebe

    • Bart Dekker schreef:

      Willem-Siebe

      Aan de achterkant van de printkop zit inderdaad een groen plaatje met gouden vierkantjes. Dit zijn de connectoren die zorgt dat de printkop kan communiceren met de printer. Deze kan in het water, maar moet je goed droog maken achteraf.
      Het witte gedeelte is de locatie waar de spuitkoppen zich bevinden die verstopt kunnen raken. Deze moet onder water komen om de inkt los te laten weken. Doe niet teveel water in een bakje, zodat alleen dit witte plaatje onder water komt te staan. Maak het achteraf goed droog met een droge doek en plaats de printkop opnieuw in de printer.

      De B200 error kan hierdoor verholpen worden maar er is een goede kans datt deze foutmelding zich voor blijft doen zelfs na het schoonmaken. Dit betekend dat er toch een nieuwe printkop in de printer moet, of dat je een nieuwe printer zal moeten aanschaffen. Indien je printer nog niet zo oud is kun je altijd contact opnemen met canon om te zien of ze hier een garantie regeling voor hebben.

    • Arnoud schreef:

      ik heb dit geprobeerd http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1963504/workaround-b200-error-canon-printers.html en de printer werkt weer prima.

      nadat hij het weer deed heb ik nog eens een keer een dieptereiniging gedaan omdat de printer een tijd droog heeft gestaan en ik strepen in mijn print kreeg. Hierna printte het weer zoals het hoort

  31. J.Th schreef:

    Dank Bart voor deze uitleg. Mijn printer is een Canon Pixma iP4300 uit 2006. Een prima printer die nog steeds naar behoren werkt. Alleen kon ik de laatste tijd een mindere kwaliteit printen. De prints waren gelig (blauw drukte niet meer goed af) en er liepen strepen door. Dieptereiniging leverde niet het gewenste resultaat op.
    Dan maar googlen en dus kwam ik op deze pagina terecht.

    Ik heb de stappen die je beschrijft opgevolgd.
    Ik heb de printkop uit de printer gehaald en het eerste wat mij opviel was het cyaan kussentje/spuitmondje. Hiervan was de blauwe kleur duidelijk zichtbaar (de anderen zagen er zilverkleurig uit). Ik heb de cyaan cartridge omgedraaid en zag dat het inktkussentje er erg droog uitzag.
    Ik heb de printkop in lauwwarm water afgespoeld en er kwam wel rotzooi los aan kleine losse deeltjes, maar ik had het inktwater veel zwarter verwacht. Dat viel nog wel mee.
    Ik heb vervolgens aan het lauwe water wat stempelreiniger (zuurvrij) toegevoegd, en van dit water heel voorzichtig telkens een beetje over de kussentjes/spuitmondjes heen gespoeld. Daarna heb ik in een nieuw schoon badje aceton (!) en beetje alcohol (96%) (beiden bij Kruidvat de te koop) toegevoegd. Weer opnieuw alles uitspoelen.
    Daarna alles met water uitgespoeld. Vervolgens een beetje water in een bakje en daarin de printkop gezet. Wat mij opviel was dat bij mij het water telkens weer cyaan kleurde. Blijkbaar zat dit mondje verstopt.
    Het laatste heb ik herhaald totdat het water niet meer blauw kleurde.
    De printkop vervolgens op keukenpapier gezet. Dit kleurde toch nog weer wat blauw. Nogmaals spoelen….totdat ook het keukenpapier geen kleurig meer gaf.
    Daarna de printkop een avond/nacht laten drogen (geen föhn gebruikt!) Ik lees dat sommigen dat wel hebben gedaan. Een föhn is erg warm en zou voor een beschadiging kunnen zorgen, ik zou dan liever de kussentjes doorblazen met een compressor (zie hiervoor dit YouTube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=FL8QaFVwsEs )

    De volgende morgen de printer weer aangezet. Cartridges erin en gekozen bij ONDERHOUD voor PRINTKOP UITLIJNEN. Het was even spannend wat er zou gebeuren. En jawel: een mooi raster werd afgedrukt!
    Vervolgens prints geprobeerd. Resultaat: UITSTEKEND!!!!!
    In eerste instantie dacht ik dat de inktpatronen een rol speelden. Ik gebruik nu de goedkopere variant cartridges. Ze bevallen prima, fijn geprijsd!
    Maar na deze reiniging loopt het allemaal weer als een zonnetje.
    Ik hoop dat hij het nog lang mag doen….!!!!

    PS: ik heb ervoor gezorgd dat de groene printplaat/contactplaat NIET vochtig is geworden! Maar ik heb wel de KUSSENTJES/SPUITMONDJES onder water gehad met het (af)spoelen. Maar ze hebben bij het weken NIET onder water gestaan.

    Bedankt voor je instructie. Ik heb er echt wat aan gehad.

    • Bart Dekker schreef:

      Enorm bedankt voor je reactie. Je hebt inderdaad een goed punt over de föhn. Je kan het droog blazen maar dan wel op een zo koud mogelijk stand. Tevens is het niet echt nodig als je de printkop zelf goed laat drogen of even met een wattenstaafje of keukenpapiertje tussen de kiertjes de druppels weg haalt.

      Het klopt dat het cyaan kussentje verstopt zit, als de andere kussens er zilver kleurig uit zien zit er bijna geen overtollige inkt in. Dit verklaart ook waardoor het water alleen blauw kleurt, het wordt pas zwart als er van alle kleuren inkt uit komt.

      Tevens ben ik blij om te horen dat ook bij jou deze methode geholpen heeft om de printer weer aan de praat te krijgen. Er gaat een beetje tijd en geduld in zitten, maar het spaart je wel de aanschaf van een nieuwe printer.

      Nogmaals bedankt voor je reactie!

  32. Jan schreef:

    Ik heb een Canon MG5250 en heb de printkop er nu uit. Maar moet je de “kussens” nu wel/niet onder water zetten?

    Mvg Jan

    • Bart Dekker schreef:

      Jan

      De kussens moeten niet onder water.
      Zorg dat alleen de onderste plaat van de printkop onder water staat, zoals in de foto te zien is.
      Het water moet niet in de wagen zelf komen.

      Ik hoop dat het zo lukt, indien je nog vragen hebt kun je deze altijd stellen.

      • Jan schreef:

        Bart, dan heb ik het al fout gedaan. De kussens hebben wel onder water gestaan. Ik heb e.e.a. met de fohn gedroogd, in de printer geplaatst en reinigingscyclus doorlopen en er komt nog steeds geen druppel op papier. Zie je nog een gaatje of is het advies gewoon bij het grof vuil?

        • Jan schreef:

          Ik heb inmiddels de printkop nu wel op de juiste wijze een hele nacht in het water gezet nadat ik eerst de printkop had drooggeblazen met een fohn.
          Vanochtend alles weer drooggemaakt en de printkop teruggeplaatst en vervolgens zowel “reinigen”als “diepte reinigen” uitgevoerd en nog steeds geen druppel inkt op papier. Ik beschouw de printer maar als overleden en ga op zoek naar iets nieuws. Het was mijn eerste Canon en tevens laatste. 2 jaar en dan al wegkunnen gooien. Schande. Zal waarschijnlijk een Epson gaan worden.

          • Bart Dekker schreef:

            Jan

            Je hebt de reiniging goed uitgevoerd, het is inderdaad mogelijk dat de printer zelf gewoon niet meer functioneert. Epson maakt hele degelijke printers die goed functioneren. Indien je nog verdere vragen hebt mag je ze altijd stellen.

          • Jan D schreef:

            de mg 6150 zelfde gedaan als Jan, ook kussens onderwater, de kleuren printte hij nog wel, alleen zwart niet.
            Na de reiniging op advies van Bart Dekker nog hetzelfde resultaat, toen via ‘home’ ( op de printer zelf) naar menu ‘instellen’ , dan ‘onderhoud’ , dan ” controle raster spuitopening afdrukken’. Het resultaat was verbluffend, in tijden niet zulke mooie afdrukken (bladmuziek) gehad.
            Dankzij de diverse tips is de Canon nog niet op de vuilnisbelt belandt, die neiging hadden we wel, maar het is tegen onze principes.

  33. AMW59 schreef:

    pixma 610 geeft error 5100 , wat houd dat precies in ? de lampjes van de cartridges wagen branden ineens niet meer en wagen parkeert zich niet meer in start stand.Ewig zonde van de mooie printer en de volle cartridges die ik nog heb liggen.
    Iemand die een oplossing weet ?

    mvg AMW59

  34. joyce schreef:

    Ik heb minstens 9 jaar met de Canon Pixma IP4000 gedaan, zonder problemen en er is heeeel veel geprint. Altijd originele cartridges gebruikt. Eergister deed ik er cartridges in van 123inkt huismerk en prompt liep hij vast. Van alles geprobeerd, maar hij blijft dit doen: 5x oranje knipperen en dan 1x 2 seconden groen, dan weer 5x oranje etc. Bij zoeken op internet wordt gemeld dat de printerkop dan ws. stuk is. Ik vraag me af of dit zo is. Voordat hij definitief vastliep had ik uitlijnen, dieptereiniging etc. gedaan, ging redelijk en hij printte weer, behalve de kleur rood (echt lelijk). Toen liep hij echt vast en kwam het geknipper. Koppen eruit gehaald, uitgespoeld tot er geen gekleurd water meer af kwam en laten drogen. Hoopvol terug in de printer. Zelfde resultaat voor wat betreft het knipperen. Iemand een suggestie voor hij er definitief uitgaat?

    • Roy schreef:

      Hier hetzelfde probleem.
      Joyce, wat heb je uiteindelijk gedaan?

      • Gie schreef:

        HP Photosmart printte niet meer, alles geprobeerd wat ik er over vond. Instellingen aangepast, proper gemaakt, originele inktpatronen…maar dan ook alles geprobeerd….niets hielp, tekst bleef weg tijdens het afprinten. Voor ik hem naar het recyclagepark zou doen, nog één wondermiddel geprobeerd… nl. WD40 op de spintkoppen gespoten. Resultaat, hij doet het ineens prima.

  35. jdwit schreef:

    Zo, nu staat er naast de 4700 en 4900 ook nog een mooie MG5200, ik had met canon contact opgenomen en raad eens wat!? de printkop is een accessoire en valt niet onder de garantie, leuke helpdesk, nu staat de Type MG3255 te reutelen, ik denk dat ik er nog een bijbestel want ik weet zeker dat de pret over 3 mnd. over is. nogmaals, schoonmaken met water en sopjes helpt niet!, het bubllejetsysteem is onherstelbaar kapot, einde wedstrijd, verder geen woord meer hier van mij, veel succes met de printertjes en vriendelijke groet….
    J.

  36. rini schreef:

    geel komt niet door

  37. rini schreef:

    heb hem gereinigd en nu moet ik papier in de asf achterkant doen maar die pakt niet papierlade niet goed zegt de printer ik heb een mp750

  38. Jdwit schreef:

    Toch nog even dit, ik kocht een ip 4900 waarvan de papierinvoer achterste lade weigerde, Canon beantwoorde mijn klacht met het gebruikelijke lijstje werkplaatsen in provinciestadjes waar de pr. nagezien zou worden, de winkelier was zo vriendelijk de pr. naar canon retour te sturen waarna ik een mailtje kreeg dat ze d twijfelde aan de
    originaliteit van de cartr. garantie vervallen, (het waren dus de cartr. die er bij aankoop inzaten,) komt u hem halen of moeten wij hem weggooien, na veel moeite kon ik hem terug krijgen, maar 2 maanden later was alles verstopt, strelen met water helpt niks, badjes met dreft ookn iet etc. etc. na 3 printjes zit de hele boel weer dicht,
    ik heb in de kelderbox nog een 4700 en een 4900 wie ze wil mag ze hebben, mooie foto’s maak ik met HP8250, hoesjes met een Lexmark brieven en scan met een Epson, en labels met de canon 4600 en MG 5250 (nu dus ook kapot) morgen naar het Kruidvat om canon nr.7 te kopen.. Goed he..

  39. Patrick schreef:

    @Jdwit Wij zijn grote fans van Canon printers. Vandaar onze ode aan de Pixma printers http://www.inktweb.nl/blog/10-jaar-canon-cli-cartridges-pixma-een-gedetailleerd-overzicht/ .

    Zo zie je maar weer hoe verschillend de ervaringen kunnen zijn. Iedereen staat natuurlijk vrij in zijn keuze Printermerk, wij ondersteunen alle grote merken :)

    @andrewb47 dat is super om te horen! Veel HP 364 gebruikers kunnen uw tip zeker waarderen.

  40. andrewb47 schreef:

    Ik had ook succes met deze aanpak op de printkop van mijn HP Photosmart Plus B210a.

    Zwart deed het niet meer, ook niet met een nieuwe cartridge. Uren doorlopen van HP Help heeft het ook niet opgelost. Geïnspireerd door de ontdekking dat printkoppen zijn aangeboden tussen de 70 en 100 euro heb deze pagina gevonden. Mijn HP heeft een soortgelijk uitneembare printkop.

    Printkop ondergedompeld in lauw water en gestreeld met een straal lauw water, zoals aanbevolen boven, tot dat geen zwart of andere kleuren in met het water vrijkwam. Droog geschud. Voorzichtig met de föhn drogen.

    Toen ik de kop en patronen in de printer terugplaatste kreeg ik een melding dat er iets met de printkop was. Ik heb de printer uit gezet en weer aan en hij ging vrolijk verder.

  41. Jdwit schreef:

    Het is alom bekend dat canon printers baggerprinters zijn, 2 jaar heel zuinig printen is het hoogst haalbare, photozwart is het eerste onherstelbaar verstopt, nieuwe (dure) cartr. worden altijd eerst grondig gereinigd en bij elk printwissewasje weer razendsnel zijn ze leeg (canon staat daarom bekend en geeft dat zelfs toe) nieuwe cartr. worden vaak niet herkent . kortom het hangt van slappe trucjes en ellende aan elkaar, ik weet het want ik ben helaas alweer met de zesde bezig in nog geen 5 jaar en deze (mg5250) is na 3 maanden al verstopt, maar ik heb ze nodig om labels te printen! dus niks meer schoonmaken, mik die canon in de vuilcontainer en koop een echte printer, (Epson of HP)

  42. Ed schreef:

    Hallo,
    Ik kan op de MP 640 geen zwarte meer uitgeprint krijgen, ik heb de printkop gereinigd, alleen met lauwe waterstraal erop en met warme (geen hete) lucht afgeföhnd, teruggestopt en nog steeds hetzelfde probleem: alle kleuren worden geprint, behalve zwart. dit is ook het geval met uitprinten van het raster na reiniging.
    Heeft iemand ook dit probleem?
    Bij voorbaat dank voor een reactie.

    • Martijn Oud schreef:

      Ik neem aan dat u al uitgesloten heeft dat het probleem bij de cartridge(s) ligt (pigment of normaal zwart)?

      Als ik dit zo lees klinkt het inderdaad alsof het probleem ergens bij de printkop zit. Ik zou adviseren (nogmaals) de printkop te reinigen — via de software — zoek voor nozzle check (spuitmondje reinigen) en herhaal deze reiniging meerdere malen. Hopelijk geeft dit een verbetering.

    • Ditz schreef:

      Ed, ik heb precies hetzelfde probleem en ben alweer anderhalve dag bezig. Is het bij jou opgelost en zo ja, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
      @Martijn Oud Cartridges waren voor de vakantie werkend.

  43. Patrick schreef:

    @Debbydehaan Als jouw printer nog in de garantietermijn valt dan wordt je printer meestal omgeruild voor een gloednieuw exemplaar. Mocht je printer helaas ouder zijn dan zullen hier kosten voor worden gerekend. Uiteraard bestaat er wel een truc om je printer aan de praat te houden. In het kort zijn dit de 4 stappen:
    1. Jouw printer uitzetten.
    2. Deze vervolgens in Service-mode zetten
    3. printer-teller resetten (is mogelijk in Service-mode)
    4. En weer terugzetten in Printer-mode

    Het vervelende is dat de Service-mode handeling per printer kan verschillen. Probeer te googlen hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.

    @H de Roeck. Heb je voor je Canon printer inmiddels de handelingen verricht zoals vermeld in in deze post?

  44. H de Roeck schreef:

    Ik ben al aan het kijken naar een andere printer , ik heb al verschillende merken gehad . Ik vind nu de Epson Expression Photo XP-750 wel mooi , ik weet niet of hij goed is , heb printer nog nergens in de winkel zien staan.
    Heeft er iemand ervaring met deze of een andere Epson??
    Bedankt

  45. H de Roeck schreef:

    MP 640 kan geen tekst meer uitprinten , heb cartridge PGI-520 BK er een week in zitten. Alle reinigingen al uitgevoerd en printkop en chippen schoongemaakt met alcohol. Helpt niet, alle andere doen doen het wel. Bij Canon weten ze het ook niet, moet hem maar opsturen zeggen ze. Ik wil er niet hoge kosten aan maken, omdat printer al 3 jaar is.
    Is er misschien iemand die hier iets vanaf weet??
    Bij voorbaat dank

  46. Peter schreef:

    Voor mijn graveer hobby print ik erg veel. Ik heb er daarom voor gekozen om zelf de cartridges te vullen.
    Ik heb een MP 540 en die werkt hetzelfde als hier boven
    Na elke vulling laat ik de reinigings sotware draaien maar Ik heb me altijd afgevraagd waar de verbruikte inkt blijft.
    Ik heb de reiniging nu zoals hierboven gedaanen schrok van de kleur van het water.
    Bedankt voor de tip, dit weerkt super

  47. debbydehaan schreef:

    Wat een goede tip zeg, die reiniging van de printkop!
    Alleen nu krijg ik sinds gisteren de melding absorptiekussen bijna vol. Kan je hier ook zelf iets aan doen? De printer geeft aan contact opnemen met het Servicecentrum…….
    Bedankt voor het meedenken!

  48. Henk schreef:

    Hallo,
    Ik heb ook een Canon MP640 printer. Kan ik de gehele printkop onderdompelen?
    Ik vraag dit omdat er contactjes op zitten.
    Kun je aan een printkop zien of die stuk is na een B200 melding?

    • Martijn Oud schreef:

      Ik weet niet hoe de printkop van de MP640 er uit ziet maar de contactpunten inderdaad niet onderdompelen.

      Fysiek aan de printkop zal het waarschijnlijk niet te zien zijn als deze defect is. Tenzij het afgebroken of verbrand is natuurlijk.

  49. DJ schreef:

    Perfecte tip. Canon MP 830 meldde: foute printkop.
    Procedure uitgevoerd, printkop goed droog laten worden-
    en weer lopen als een zonnetje.

    Petje af voor de uitleg!

  50. Jacco schreef:

    Top, dit artikel! Na diverse dieptereinigingen etc stond ik op het punt mijn nog geen 2 jaar oude Canon MP640 te vervangen door een nieuwe. Dit tot mijn grote irritatie want ik vind dat zo’n printer toch minimaal 2 a 3 jaar moet meegaan.
    Ik heb de printerkop reiniging uitgevoerd zoals uitgelegd hierboven en hij doet het weer perfect!

    Bedankt!

    • Henk schreef:

      Hallo, ik reageer even op de reactie van Jacco met een vraag. Ik heb ook een Canon MP640.
      Nu vraag ik me af of de hele printkop inclusief het contactplaatje zomaar in water kan.
      Kun je uiterlijk iets zien aan een printkop die naar de filipijnen is?
      Graag uw reactie.

      • Jacco schreef:

        Sorry Henk, ik had je vraag niet gezien. Maar omdat ik zie dat meerdere mensen vragen hebben over de contactpunten en of je die nou wel of niet nat mag maken …
        De eerste keer dat ik de reiniging uitvoerde heb ik gelijk de hele printkop ondergedompeld in warm water. Inclusief de contactpunten. En om alles te versnellen heb ik de printkop niet laten staan in warm water, maar heb ik hem flink heen en weer bewogen. Daarna water verschoond (wordt inderdaad heel erg donker door de inkt) en keer op keer opnieuw gedaan. Tot het moment dat het water schoon blijft.
        Daarna de printkop goed drooggeschud, voorzichtig afgedept met een doek en een half uurtje extra laten droger. Toen hij op het oog droog was gewoon weer teruggeplaatst en voila – weer mooie kleuren uit de printer!

    • Jack Forest schreef:

      Ook ik heb de gehele procedure uitgevoerd bij een Canon 5250, maar geen enkel resultaat dan nog steeds de melding U052. Toen maar 3 sets cartridges gekocht en daarbij een nieuwe 5250 gratis ontvangen. Ik had nl. nog 2 sets liggen die ook een waarde vertegenwoordigen, anders was ik misschien op een ander merk overgestapt.

    • Cordula schreef:

      Wat goed uitgelegd!! Hartelijk dank daarvoor.Morgenochtend zie ik het resultaat.

    • dorothe holland schreef:

      beste Bart Dekker,
      Wij gebruiken de canon mp 600, klacht: zwarte wazige banen in tekstdelen, kleuren onecht.
      We hebben je uitleg terhand genomen. Deze is uitermate helder, kort en bondig en bij ons zeer effectief gebleken. Ook al duurde het een aantal printjes (uren) voordat de inkt weer op papier kwam.
      prachtig resultaat.
      mijn dank is groot.
      Dorothé

    • Jan Post schreef:

      Waarde heer B. Dekker
      ik ben jan post vanuit Monnickendam.
      Betreft canonprinter pixmaip4700 foutmelding B200
      geheel volgens Uw instuktie printkop als een Apotheker gereinigd, minitiues, (2dagen mee zoet geweest) .
      Na herplaatsen wilde ik dus een dieptereiniging uit doen voeren, edoch het oranje en ook het gele knopje blijft branden,en de printer geeft geen teken van leven.
      Hoe Nu Heer !

    • Joke schreef:

      Alle stappen uitgevoerd, maar nog steeds zijn de pagina’s die uit onze Canon NG 5350 S geheel blanco….. Wat nu?