10 meest voorkomende printer problemen opgelost (1-5)

Door , dinsdag 17 november 2020 om 13:30 - Tutorials

Printers kunnen een scala aan problemen veroorzaken. Ze verbruiken de inkt van je cartridge te snel, de kwaliteit van de uitdraai is niet goed, ze drukken af met een slakkengang of het papier loopt regelmatig vast. Sommige weigeren soms zelfs helemaal om af te drukken.

Een hamer lost printerproblemen meestal NIET op..

Gelukkig zijn veel van deze situaties oplosbaar. Hier op Inktweb.nl beschrijven we de 10 meest voorkomende problemen die je met de printer kunt hebben. We geven je tips hoe je deze problemen oplost en laten je weten wanneer het tijd is om de handdoek in de ring te gooien en de helpdesk van de fabrikant te bellen. Vandaag ontdek je tips 1 t/m 4.

1)     Printer problemen: Mijn printer wil niet printen

Als je printer geen foutmeldingen aangeeft, controleer dan eerst of je printer nog steeds is aangesloten is via USB of kabel. Heb je een draadloos model? Check dan of de WiFi is ingeschakeld en je verbonden bent met het juiste netwerk.

De printer driver en software moeten op de computer waarmee je af wilt drukken worden geïnstalleerd. Vaak doet je computer dit automatisch bij het aansluiten van een printer, maar soms is dit niet het geval. Je zal de software moeten installeren of een update moeten uitvoeren voor je weer kan printen. Controleer de downloadpagina van de printerfabrikant voor de nieuwste versie. Als het dan nog niet werkt, controleer dan de sectie probleemoplossing in de gebruikershandleiding van je printer. Indien nodig bel je de helpdesk van de printer fabrikant.

2)     Mijn printer zegt dat de cartridge bijna leeg is, maar ik kan nog steeds afdrukken. Hoe kan dat?

Je hoeft je niet te haasten met het vervangen van je cartridges als je een laag inktniveau waarschuwing ziet. Bijna alle nieuwe printers hebben een inktniveau indicator en deze zal een waarschuwing geven wanneer je inkt bijna op is. De nauwkeurigheid van deze waarschuwingen varieert sterk tussen fabrikanten en modellen.

De enige manier om te bepalen of je inkt echt op is, is door te blijven afdrukken na het zien van de waarschuwing. De afdrukkwaliteit zal vanzelf minder worden. Zodra je geen goede afdrukken meer krijgt, weet je dat het tijd is om de inktcartridges te vervangen.

Mocht je een grote print opdracht van vele pagina’s gaan afdrukken, verwissel dan wel alvast de cartridges bij de low-inkt waarschuwing. Dan weet je zeker dat de afdrukken er allemaal mooi uitrollen.

3)     Ik krijg een inkt-low melding, maar mijn cartridge zit nog vol

Een ink-low melding kan heel vervelend zijn vooral als je cartridge nog vol zit. Gelukkig is het niet moeilijk om dit probleem op te lossen. Het enige wat u nodig heeft is een zwarte marker of stift. Zie onderstaande video voor uitleg.

4)     Ik kan niet afdrukken vanaf mijn mobiele apparaat naar mijn printer

Zelfs als je printer al wat ouder is of niet over netwerk-functionaliteiten beschikt, kan je waarschijnlijk wel vanaf een telefoon of tablet printen. Wat je er precies mee af kunt drukken hangt van de situatie af.

De meeste wifiprinters ondersteunen AirPrint, waarmee gebruikers van iOS-apparaten kunnen afdrukken (op voorwaarde dat zowel de iPhone, iPad of iPod en de printer op hetzelfde wifinetwerk aangesloten zijn). Bijna alle grote printermerken hebben apps uitgebracht zodat de iPhone, iPad, Android toestellen kunnen afdrukken vanaf hun mobiele apparaten.

Lijst met print-apps voor de meeste merken:

Je kunt afdrukken naar een printer zonder WIFI zolang je netwerk een draadloos toegangspunt heeft. Dit doe je met behulp van het installeren van een programma op een computer in het netwerk.

Sommige nieuwe draadloze printers ondersteunen afdrukken via WIFI direct, een protocol waarmee twee compatibele apparaten een directe draadloze verbinding maken zonder een draadloos toegangspunt. Veel nieuwe Android apparaten ondersteunen WIFI direct, iOS apparaten meestal niet.

Sommige HP en Kodak printers ondersteunen afdrukken via de e-mail. In beide gevallen krijgt de printer een e-mailadres toegewezen en kun je bijlages vanuit je email direct afdrukken.

5)     WIFI afdrukken duurt te lang

Wanneer je je printer heel dicht bij je router plaatst dan versnelt dit de print tijd. Maar er zijn ook andere manier om de wifiprestaties te verbeteren. Zorg ervoor dat je router geschikt is. Deze moet de firmware up-to-date hebben en voldoende kracht hebben. Je kunt een draadloze versterker toevoegen om de prestaties van het afdrukken via WIFI te versnellen. De Ziggo Wifibooster en KPN SuperWifi zijn hier goede voorbeelden van.

Het kan ook zijn dat je Wi-Fi traag is door externe factoren, zoals slechte dekking in jouw woongebied of omdat je router verouderd is. Om dit te verhelpen zal je contact op moeten nemen met jouw internetprovider.

Zat jouw probleem er niet tussen?

Bekijk hier 10 meest voorkomende printer problemen opgelost tips 5 t/m 10.

About Youp

Youp is via zijn marketing & communicatie opleiding bij Inktweb.nl terecht gekomen als stagiair, en werkt hedendaags full-time als content manager, grafisch designer en marketeer.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

59 reacties

  1. Dianne schreef:

    Alle cartridges zijn nog vol en toch is alles onleesbaar bij het afprinten, iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

  2. albert schreef:

    Als ik een excel blad wil printen krijg ik steeds dezelfde tekst
    print 1 van 3496. wat betekend dat en kan ik dat ergens wijzigen

    • Allon schreef:

      Bedankt voor uw reactie. Waarschijnlijk denkt Excel dat u elke cel individueel wilt uitprinten. Om dit te verhelpen moet u instellen dat u maar 1 (of meer) pagina’s wilt printen onder “pagina bereik.”
      Dit moet u doen om het afdrukbereik te bepalen:
      1. Selecteer het deel van het werkblad dat u wilt afdrukken.
      2. Klik onder ‘Pagina-instelling’ op Afdrukbereik.
      3. Klik vervolgens op Afdrukbereik bepalen.
      4. Om het gedeelte dat u heeft geselecteerd, ziet u nu een groene lijn staan. Alles binnen deze groene lijn wordt afgedrukt.

  3. DIERCKX schreef:

    Beste,
    Afprinten via de pc is onduidelijk , print ik via de laptop gaat het wel ???
    Wat kan ik doen

  4. Linda vergeylen schreef:

    Hallo
    Ik heb nieuwe cardousse ingestoken in mijn hpprinter 6000
    Nu verspringt da lichtje op o en e en blijft zo pinken
    Kan u mij helpen aub
    Dank u

  5. Nadia schreef:

    Beste. Ik heb net mijn cartridges van een huismerk in mijn HP-printer vervangen door echte HP-inktpatronen omdat ik de melding kreeg Cartridges ontbreken of zijn beschadigd. De melding blijft er echter opstaan, ook al heb ik snoeren even uitgetrokken, de pc heropgestart en de leeskoppen in de printer gereinigd. Wat kan ik nog proberen? Dank voor antwoord. Nadia

  6. Tonnie schreef:

    Mijn printer HP Photosmart 5515 accepteert geen 123 cartridges – van alles al geprobeerd. Alles verwijderd, weer geinstalleerd, chips schoongeveegd ….. meerdere keren.
    Radeloos! Wie helpt?

  7. wim van hoof schreef:

    printer dcp1610wblijft melden geen papier

  8. Tonny schreef:

    Ik heb sinds deze week een probleem met printen. Het betreft een canon printer MG5250. Altijd kunnen printen maar als ik nu een document wil printen kom ik wel bij het afdrukscherm en druk op de button afdrukken maar dan vraagt hij het docment om op te slaan. Er is iets ongewild gewijzigd in de instellingen maar ik weet niet wat. Kun u mij helpen

  9. Nathalie schreef:

    ik heb een canon TS3351 en hij wil geen A4 meer afprinten. Ik zie er niks inzitten van papier of vuil. Ik heb een test-print gedaan op een 10x15cm en die doet het wel, maar het A4 dus niet. Enig idee wat ik hier aan kan doen?

    • Youp schreef:

      Bedankt voor uw reactie. Als ik uw probleem zo lees denk ik dat de printerinstellingen niet goed staan. Deze staan hoogstwaarschijnlijk nog ingesteld op 10x15cm.
      Om dit op te lossen moet u in de afdrukinstellingen duiken op uw computer. Dat doet u zo:
      1. Open Word
      2. Open een willekeurig document of maak een nieuw document aan
      3. Zodra u een document voor u heeft, klikt u rechtsboven op ‘Bestand’
      4. Klik links op ‘Afdrukken’
      5. Selecteer uw Canon TS3351 in de lijst van printers
      6. Onder dit vakje ziet u de tekst “Printereigenschappen” staan. Klik hier op.
      7. Zorg dat de printerinstelling voor papierformaat op ‘A4’ staat.
      8. Klik op OK en probeer nogmaals te printen.

    • Piet schreef:

      Ik kan niet afdrukken omdat mijn printer niet bovenaan staat

  10. Rick Israel schreef:

    Wanneer ik via WiFi vanaf mijn telefoon (of willekeurig elk andere telefoon) iets wil printen, wordt dit tegenwoordig altijd wat te laag afgedrukt waardoor het onderste deel van een document wegvalt. Print ik dit zelfde document via de desktop, is er geen probleem!
    Wat is er aan de hand?

    • Youp schreef:

      Bedankt voor uw reactie. Op welke manier probeert u te printen vanaf uw telefoon? Gebruikt u bijvoorbeeld de ingebouwde printfunctie van uw telefoon of de app van de fabrikant? In sommige gevallen kan printen via de ingebouwde printfuncite niet de juiste resultaten geven wanneer u een afdruk wil maken. Dit is meestal gemakkelijk op te lossen door de print-app van uw printerfabrikant te downloaden. Voor meer informatie kunt u ons blogartikel teruglezen: https://www.inktweb.nl/blog/hoe-print-ik-vanaf-mijn-smartphone/

      Hierin staat exact beschreven welke app bij uw printer past.

      • Rick Israel schreef:

        Dank voor uw reactie.
        Daar ga ik zeker naar kijken.
        Het rare is wel dat het al geruime tijd (jaren?) wel gewoon goed is gegaan. Dit probleem is pas sinds enige maanden aan de orde.

  11. Satens charles schreef:

    Als ik foto’s afdruk zijn deze onduidelijk. Je ziet de foto duidelijk,maar als je ze afprint is die onduidelijk.wat kan ik er aan doen

  12. kitty struijs schreef:

    hallo, mijn brother printer mfc-j4620dw print alles aan de linker kant van een liggende pagina. graag uw oplossing alvast bedankt

    • Youp schreef:

      Vanuit wel programma probeert u te printen? Binnen Word heeft u bijvoorbeeld de mogelijkheid om de paginamarges in the stellen. Op deze manier kiest u precies op welk deel van de pagina wordt afgedrukt.

    • Henk Smits schreef:

      Ik heb het zelfde probleem. Vanuit Windows. Vanuit mijn MAc print hij wel goed.
      Waar kan dat aan liggen, is hier al een oplossing voor?

  13. Bourgois Delfin schreef:

    mijn printer wil plots niet meer af drukken(papier en inkt ok).

    • Youp schreef:

      Om u beter te kunnen helpen heb ik iets meer informatie nodig. Welke printer heeft u, en geeft de printer een foutmelding aan?

      Ik hoor graag van u terug.

  14. Verbaeys schreef:

    mijn printer drukt maar er zijn strepen in de tekst

  15. Helene schreef:

    Mijn printer drukt altijd op het laatst nog een bladzijde af met docu gegevens … dat heb ik niet nodig.

    • Youp schreef:

      Bedankt voor uw reactie. Waarschijnlijk staat er een printerinstelling niet helemaal goed. Welke printer heeft u? In de instellingen van de printer zou er een optie moeten staan om het printen van documentgegevens uit te schakelen.

  16. Anton Vd Smissen schreef:

    Hallo, heb n vraag. Heb sinds kort n 2de hands printer, maak kan geen verbinding krijgen met Wi-Fi, Epson XP-422, hoe download ik stuur programma? Anton

  17. eric wind schreef:

    hallo,
    mijn printer doet het niet via de laptop, maar wel via de telefoon.
    we hebben een HP Deskjet 3632
    wat kan ik hier aan doen?

  18. frans keijbets schreef:

    Vandaag wil ik printen en bij opdracht geven,afdrukken, print hij de opdrachten van gisteren en niet de nieuwe opdracht.En telkens weer.

    • Youp schreef:

      Dit klinkt als een probleem met de printerdriver waardoor de opdrachten niet goed door worden gestuurd naar de printer. Ik raad aan dat u deze updatet of opnieuw installeert. Als u een Windows computer gebruikt kunt u rechtsonderin uw scherm (vlakbij de klok/datum) uw print-wachtrij vinden. Daar ziet u de status van een doorgestuurd document, en waarom hij blijft hangen.

  19. Cornelia schreef:

    Mijn printer geeft aan dat ik de papierlade moet vullen maar er zit voldoende papier in.
    In de fotocamera geen papier maar die heb ik niet nodig.
    Hoe los ik dat op.?

    • Youp schreef:

      Dit is meestal op te lossen door de lade even goed schoon te maken en te kijken of er geen papier resten binnenin de printer zitten die het signaal misschien blokkeren.

  20. R. Van raemdonck schreef:

    Wat te doen.?
    Printer canon. MG 7750 (ik noteer nummer uit het hoofd, printer elders.

    Deel tekst valt weg als ik iets typ.
    Bijv. Ik typ overstroming en er
    Komt te staan ov ersmi g,
    Dank bij voorbaat

    • Youp schreef:

      Vreemd dat dit gebeurt! Heeft u al geprobeerd om de printkop opnieuw uit te lijnen en eventueel een reinigingsprogramma uit te voeren? Veelal lost dit dat soort problemen op.

  21. Isabelle schreef:

    Mijn printer HP envy 5530 print uitzonderlijk traag. Slechts 1 blad op een ganse dag. Ik heb de printer al gereset. Hopelijk kan jij me helpen

  22. Gerard Vrieling schreef:

    De afdrukken van mijn Canon MG4250 geven geen normale afdruk. DE afdruk is dubbel en de letters staan doorelkaar. Hoe los ik dit op?

  23. Eddy schreef:

    Ik moet steeds de printer aan en uit zetten alvorens te kunnen printen

    • Youp schreef:

      Goedendag Eddy,

      Heeft u al geprobeerd om een complete reset van de printer uit te voeren? (terugzetten naar fabrieksinstellingen). De kans is groot dat uw printer dan weer goed werkt.

      Met vriendelijke groet,
      Youp
      Inktweb.nl

  24. Diny schreef:

    Mijn printer doet het niet meer de zwarte inkt was op nieuwe zwarte inkt
    Bij gevuld nu doet de printer het niet meer de kleuren zijn niet bij
    Gevuld kan het daar aan liggen die waren niet gebruikt kunnen die toch
    Leeg lopen?.

    Bij voorbaat dank Diny.

    • Youp schreef:

      Goedendag Diny,

      Ook bij zwart printen gebruikt de printer toch een klein beetje kleureninkt. Geeft de printer “cartridges leeg” melding o.i.d? Let hier goed op. Mocht dit niet het geval zijn raden we ons stappenplan aan waarin we in detail uitleggen hoe u dit probleem kan verhelpen: https://www.inktweb.nl/blog/cartridge-geeft-geen-inkt/

      Ik hoop u hiermee genoeg geïnformeerd te hebben! Zo niet hoor ik graag van u terug.
      Met vriendelijke groet,
      Youp – Inktweb.nl

  25. Gerda schreef:

    mijn printer een HP envy 5530 drukt in het klein af vanaf mijn laptop, als ik vanuit mijn iPad afprint is het goed.
    graag HULP
    Gerda

    • Youp schreef:

      Goedendag Gerda,

      Dit klinkt als een zeer frustrerend probleem! Om dit op te lossen moet u in de afdrukinstellingen duiken op uw laptop. Dat doet u zo:
      1. Open Word
      2. Open een willekeurig document of maak een nieuw document aan
      3. Zodra u een document voor u heeft, klikt u rechtsboven op ‘Bestand’
      4. Klik links op ‘Afdrukken’
      5. Selecteer uw HP Envy 5530 in de lijst van printers
      6. Onder dit vakje ziet u de tekst “Printereigenschappen” staan. Klik hier op.
      7. Zorg dat alle printinstellingen op hun standaardwaarden worden teruggezet. Waarschijnlijk is hier een knopje voor.
      8. Klik op OK en probeer nogmaals te printen.

      Ik hoor graag van u terug of het probleem verholpen is.
      Met vriendelijke groet,
      Youp – Inktweb.nl

    • Marjon schreef:

      Ik heb hetzelfde probleem. Heb een nieuwe laptop gekocht en daarmee print de printer een gevraagde printopdracht op A4-formaat af als A5. Vanaf mijn mobiel doet de printer het wel goed. Ik heb al van alles bekeken en zeker de reactie van Youp – Inktweb.nl gevolgd, maar niets helpt tot nog toe. Zijn er nog andere mogelijkheden?

      • Youp schreef:

        Wat u nog kan proberen is het juiste stuurprogramma installeren voor uw printer. Dit doet u door in Google uw printertype in the typen, met daarachter het woord “driver”. Volg de link naar de officiële website van uw printermerk en installeer het stuurprogramma/driver. Ik hoor graag of dit uw probleem opgelost heeft!

  26. Mijn printer print niet. En staat brandende knop knipperen boven op de kleuren knop. Wat kan dit betekenen?

    Met vriendelijke groet,
    Zhuleta

    • Youp schreef:

      Dag Zhuleta,

      Welke printer heeft u, en wat is de kleur van de knipperende knop? Ik ontvang graag van u het merk en het model zodat ik u beter kan helpen.

      Met vriendelijke groet,
      Youp

  27. Stefan Gulyas schreef:

    Geeft een printer met een USB-kabel minder storingen dan één die via de wifi werkt?

    • Youp schreef:

      Goedendag Stefan,

      Uiteraard is een printer verbonden via USB betrouwbaarder dan draadloos printen, maar de moderne printer zal niet snel het probleem zijn bij wi-fi printen;
      Dit ligt geheel aan het netwerk waarop u print. Als uw netwerkverbinding het vaak begeeft of traag is, zult u vaker storingen ondervinden bij het draadloos printen.
      Echter als uw internet verbinding goed werkt en verder geen problemen toont, zult u weinig storingen ondervinden.

      Wij hopen u genoeg geïnformeerd te hebben, en we zien u graag terug op http://inktweb.nl/

      Met vriendelijke groet
      Youp

  28. wil molenaar schreef:

    Printer geeft aan de kleur bijna op is en zwart nog niet.
    Bij afdrukken wordt echter alleen het gekleurde deel. afgedrukt.
    Hoe kan dat?