10 meest voorkomende printer problemen opgelost (1-5)

Door , dinsdag 17 november 2020 om 13:30 - Tutorials

Printers kunnen een scala aan problemen veroorzaken. Ze verbruiken de inkt van je cartridge te snel, de kwaliteit van de uitdraai is niet goed, ze drukken af met een slakkengang of het papier loopt regelmatig vast. Sommige weigeren soms zelfs helemaal om af te drukken.

Een hamer lost printerproblemen meestal NIET op..

Gelukkig zijn veel van deze situaties oplosbaar. Hier op Inktweb.nl beschrijven we de 10 meest voorkomende problemen die je met de printer kunt hebben. We geven je tips hoe je deze problemen oplost en laten je weten wanneer het tijd is om de handdoek in de ring te gooien en de helpdesk van de fabrikant te bellen. Vandaag ontdek je tips 1 t/m 4.

1)     Printer problemen: Mijn printer wil niet printen

Als je printer geen foutmeldingen aangeeft, controleer dan eerst of je printer nog steeds is aangesloten is via USB of kabel. Heb je een draadloos model? Check dan of de WiFi is ingeschakeld en je verbonden bent met het juiste netwerk.

De printer driver en software moeten op de computer waarmee je af wilt drukken worden geïnstalleerd. Vaak doet je computer dit automatisch bij het aansluiten van een printer, maar soms is dit niet het geval. Je zal de software moeten installeren of een update moeten uitvoeren voor je weer kan printen. Controleer de downloadpagina van de printerfabrikant voor de nieuwste versie. Als het dan nog niet werkt, controleer dan de sectie probleemoplossing in de gebruikershandleiding van je printer. Indien nodig bel je de helpdesk van de printer fabrikant.

2)     Mijn printer zegt dat de cartridge bijna leeg is, maar ik kan nog steeds afdrukken. Hoe kan dat?

Je hoeft je niet te haasten met het vervangen van je cartridges als je een laag inktniveau waarschuwing ziet. Bijna alle nieuwe printers hebben een inktniveau indicator en deze zal een waarschuwing geven wanneer je inkt bijna op is. De nauwkeurigheid van deze waarschuwingen varieert sterk tussen fabrikanten en modellen.

De enige manier om te bepalen of je inkt echt op is, is door te blijven afdrukken na het zien van de waarschuwing. De afdrukkwaliteit zal vanzelf minder worden. Zodra je geen goede afdrukken meer krijgt, weet je dat het tijd is om de inktcartridges te vervangen.

Mocht je een grote print opdracht van vele pagina’s gaan afdrukken, verwissel dan wel alvast de cartridges bij de low-inkt waarschuwing. Dan weet je zeker dat de afdrukken er allemaal mooi uitrollen.

3)     Ik krijg een inkt-low melding, maar mijn cartridge zit nog vol

Een ink-low melding kan heel vervelend zijn vooral als je cartridge nog vol zit. Gelukkig is het niet moeilijk om dit probleem op te lossen. Het enige wat u nodig heeft is een zwarte marker of stift. Zie onderstaande video voor uitleg.

4)     Ik kan niet afdrukken vanaf mijn mobiele apparaat naar mijn printer

Zelfs als je printer al wat ouder is of niet over netwerk-functionaliteiten beschikt, kan je waarschijnlijk wel vanaf een telefoon of tablet printen. Wat je er precies mee af kunt drukken hangt van de situatie af.

De meeste wifiprinters ondersteunen AirPrint, waarmee gebruikers van iOS-apparaten kunnen afdrukken (op voorwaarde dat zowel de iPhone, iPad of iPod en de printer op hetzelfde wifinetwerk aangesloten zijn). Bijna alle grote printermerken hebben apps uitgebracht zodat de iPhone, iPad, Android toestellen kunnen afdrukken vanaf hun mobiele apparaten.

Lijst met print-apps voor de meeste merken:

Je kunt afdrukken naar een printer zonder WIFI zolang je netwerk een draadloos toegangspunt heeft. Dit doe je met behulp van het installeren van een programma op een computer in het netwerk.

Sommige nieuwe draadloze printers ondersteunen afdrukken via WIFI direct, een protocol waarmee twee compatibele apparaten een directe draadloze verbinding maken zonder een draadloos toegangspunt. Veel nieuwe Android apparaten ondersteunen WIFI direct, iOS apparaten meestal niet.

Sommige HP en Kodak printers ondersteunen afdrukken via de e-mail. In beide gevallen krijgt de printer een e-mailadres toegewezen en kun je bijlages vanuit je email direct afdrukken.

5)     WIFI afdrukken duurt te lang

Wanneer je je printer heel dicht bij je router plaatst dan versnelt dit de print tijd. Maar er zijn ook andere manier om de wifiprestaties te verbeteren. Zorg ervoor dat je router geschikt is. Deze moet de firmware up-to-date hebben en voldoende kracht hebben. Je kunt een draadloze versterker toevoegen om de prestaties van het afdrukken via WIFI te versnellen. De Ziggo Wifibooster en KPN SuperWifi zijn hier goede voorbeelden van.

Het kan ook zijn dat je Wi-Fi traag is door externe factoren, zoals slechte dekking in jouw woongebied of omdat je router verouderd is. Om dit te verhelpen zal je contact op moeten nemen met jouw internetprovider.

Zat jouw probleem er niet tussen?

Bekijk hier 10 meest voorkomende printer problemen opgelost tips 5 t/m 10.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

226 reacties

  1. Frans schreef:

    Outlook mail niet uit te printen, iets v internet wel. Grt. Frans

  2. serge schreef:

    Beste ,

    Mijn printer (Dell 2150cn) print zijn tekst in zeer licht grijs , ik heb alle instellingen al overlopen , een nieuwe zwarte toner geplaatst maar het probleem blijft .
    Ik kleur print hij wel zoals het moet behalve de zwarttonen.
    Enig idee wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn?
    mvg
    Serge

  3. Ray Hermes schreef:

    Goedemorgen,

    Ik heb al jaren een Canon IP4500 inkjet printer. De laatste tijd print hij onwillekeurig tekstregels maar half. Andere regels zijn echter wel weer volledig leesbaar.

    Ik heb de printer helemaal gereinigd: inktptronen verwijderd, inkthouder helemaal schoongespoeld met warm water en volledig laten drogen enz.
    Echter, het probleem blijft…

    Weet u een oplossing?

    Met vriendelijke groet,
    Ray Hermes

  4. Jolanda schreef:

    Mijn printer knippert,samen met het driehoekje, dus hij print niet,wat doe ik hieraan??

  5. Jolanda schreef:

    Mijn printer knippert,samen met het driehoekje, dus hij print niet

  6. Herman Driessens schreef:

    printer HP officejet 8014
    De printer print alleen staand.
    Bij een liggende instelling draait hij zelf om naar staand.
    Ik kan wel via veilige Word modus werken. Maar dat is niet de bedoeling.

    Hoe herstellen.?
    Herman

  7. Lies schreef:

    Mijn HP Envy 5030 is gisteren niet goed afgesloten/verkeerd uitgeschakeld. Nu melding dat de cartridgewagen is vastgelopen. HP probleem support is onvoldoende in deze. Als ik google vind ik:
    De printer uitschakelen Druk op (de Aan/uit-knop) om de printer uit te zetten. Wacht tot het lampje uitgaat voor u de stekker loskoppelt of een wandschakelaar omzet. VOORZICHTIG: Als u de printer verkeerd uitschakelt, wordt de wagen met de printcartridges mogelijk niet op de juiste positie teruggezet. Dit kan problemen met de printcartridges en de afdrukkwaliteit veroorzaken.

    Is dit nog op te lossen? Heeft u hier een oplossing voor ?

    groet Lies

    • Youp | Inktweb.nl schreef:

      Dag Lies, u kunt inderdaad die stappen volgen om het probleem proberen op te lossen, maar mocht dat geen uitkomst bieden, kunt u ook met uw vinger de printwagen even naar het open vak to schuiven om zo mogelijk de printwagen weer los te krijgen. U kunt voorzichtig kracht zetten om er beweging in te krijgen.

  8. Depraetere schreef:

    Het papierformaat dat de printersensor detecteert komt niet overeen met papierformaat dat in de software is geselecteerd nog altijd het zelfde papierformaat

  9. Pieter Kooij schreef:

    Goedendag.
    Ik heb een nieuw notebook gekocht. Ik wil mijn printer “overzetten” op dit apparaat.
    Deze printer staat niet op de lijst. Het is een Canon Pixma MP140. Heeft u de oplossing?
    Bij voorbaat mijn dank!

    • Dag Pieter, de printer zou gewoon vindbaar moeten zijn op uw Notebook. Misschien is het mogelijk om de printer handmatig op te zoeken of met een kabel op uw Notebook aan te sluiten. Als dit niet werkt raad ik u aan om even contact op te nemen met de leverancier van de printer. Ik verneem graag of dit gelukt is.

  10. Brigitte schreef:

    printer: canon MG5150
    inkt: totaal ok
    printpapier: helemaal gevuld
    print het blad af…maar er komt geen letter op het papier??? en ik krijg geen foutmelding.
    hoe kan dit opgelost worden aub?

  11. Leerdam Ronald schreef:

    Ik krijg een info dat de printer bezet is HP 5520
    Scannen gaat ook niet
    Help mij s.v.p.
    Mvg. Ronald

  12. Vlig schreef:

    ik heb mijn printer Brother MFC-J5330DW de aan/uitknop ingedrukt en gelijktijdig de spanning uit geschakeld,
    Als ik nu de spanning weer inschakel krijg ik een scherm met een verticale zwarte balk in de midden.
    Wat ik ook orobeer zoals de aan/uit indruk en de spanning er weer opzet werkt niet het probleem blijft
    Is hier een oplossing voor?
    printer MFC-J5330DW serie nr.E76888C8F166619
    vr. gr Jaap Vlig

  13. valcke schreef:

    laptop en printer hp wireless 4130E GAAT NIET

  14. R van der Zalm schreef:

    Mijn printer duurt lang voor afsluiten blijf lang op afsluiten staan.
    En hij geef telkens een fout aan

  15. Hans Otten schreef:

    goededag,

    Ik merk nu dat bij afdrukken te weinig kleur op het blaadje komt. Wat kan ik er aan doen?
    Het is Samsung type C460W. Er zitten nog genoeg kleuren in.

  16. DE RUDDER schreef:

    ik krijg het bericht “de HP Envy 5530 series is niet gevonden” terwijl ik normaal kan printen met kabel.

    • Youp | Inktweb.nl schreef:

      Goedendag, mogelijk moet uw printer opnieuw aan uw printer worden verbonden via uw computer. Op Windows 10/11: Zorg dat uw printer verbonden is aan uw computer via USB. Klik op de Windows-knop linksonderaan uw scherm. Dan typt u “Printer” en klikt u op het eerste resultaat. Klik dan op “Printer of scanner toevoegen” bovenaan uw scherm. De printer zou nu herkent moeten worden.

  17. Leonie schreef:

    Ik had een vraag heb gisteren een nieuwe printer gekocht van de merk Epson heb het geïnstalleerd maar hij doet helemaal niks ook niet printen

    • Youp | Inktweb.nl schreef:

      Dag Leonie, we raden aan dat u het juiste stuurprogramma voor uw printer installeert. Normaliter doet uw computer dit automatisch, echter wil dit wel eens misgaan. We raden aan dat u de het juiste stuurprogramma installeert met de inbegrepen CD in de doos, en indien dat niet mogelijk is, via de officiële website van Epson: https://www.epson.nl/nl_NL/support

  18. MLB schreef:

    Geeft volgend bericht:
    printer is niet goed afgesloten
    ben zeker van wel!!

  19. J.Kielstra schreef:

    Wanneer krijgen jullie huismerk cardrigges voor de HP Office Jet Pro 8022e Printer ??????

  20. iris robrecht schreef:

    Hoi, ik print regelmatig foto’s af via pages. Een tijdje geleden zat er echter papier vast. Papier werd verwijderd maar telkens ik nu via pages een foto wil afprinten, neemt de printer de opdracht aan maar gebeurt er niets. Tekst print hij vlot af, foto’s niet… . Hij slaat aan, dan hoor ik een zacht geluidje (2x) en dan niets meer. In de takenbalk, alsook op het scherm van de printer zelf, komt op dat hij bezig is. Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt!