Printer herkent cartridge niet? Volg dit stappenplan!

Door , dinsdag 13 september 2022 om 15:46 - Tutorials

Dit stappenplan is voor wanneer je problemen hebt met het installeren van de cartridges. En de printer de cartridge niet herkent. Foutmeldingen als “Incompatibel cartridge” of “Cartridge ontbreekt” zijn op te lossen met de volgende handleiding. Problemen met de afdrukkwaliteit behandelen we in een volgend artikel.

(Als je een wat technischer persoon bent, heb je waarschijnlijk enkele van onderstaande stappen al geprobeerd. Voor de volledigheid adviseren wij elke stap te volgen. Het kan wat vervelend/saai zijn, maar dit is de enige manier om alle problemen uit te sluiten.) En hopelijk herkent je printer de cartridge dan weer.

Stappenplan voor inkt cartridges

1) Is het daadwerkelijk de cartridge die geleverd/besteld is?

Controleer of je de inktcartridges hebt ontvangen die je besteld hebt. Vergelijk het artikelnummer van het product met het nummer op de pakbon of in je emailbevestiging.

2) Is de cartridge geschikt voor deze printer?

Staat je printer op het doosje? Of staat je printer onder “Geschikte printers” op onze website? Het kan voor komen dat er verkeerd besteld of geleverd is.

3) Zijn alle stickers verwijderd van de cartridge?

Voorbeeld hoe HP sticker/tape verwijderen als printer de cartridge niet herkent
HP sticker/tape verwijderen

Bij veel inktpatronen moet een sticker en soms ook een plastic beschermschel verwijderd worden. Voor de zekerheid adviseren wij om alle stickers van de cartridge te verwijderen. Zie onderstaande video voor meer uitleg.

4) Is de cartridge op de juiste plek geïnstalleerd?

Het is belangrijk dat de cartridge wordt geïnstalleerd op de juiste plek in de printer. Een zwarte cartridge kan enkel geplaatst worden op de plek voor zwarte cartridges en cyaan enkel op cyaan. Veel printers hebben een sticker op de printer staan met welke cartridge waar moet. Bij twijfel kan je de website van de fabrikant raadplegen.

5) Controleer of de printkop contact maakt met de printer.

Als je cartridge een printkop bevat, controleer dan of de koperen contactpunten contact maken met de printer. Controleer ook direct of er vuil op deze contactpunten zitten en maak dit, indien nodig, voorzichtig schoon met een droog doekje.

6) Maak de contactpunten van de cartridge schoon

De contactpunten schoonmaken want printer herkent cartridge niet
(1) De koperen contactpunten
(2) Spuitmondje

Maak met een licht vochtig wattenstaafje (of lintvrij doekje) de koperen contactpunten (1) of de chip van de cartridge schoon. Maak ook het koperen spuitmondje van het inktpatroon schoon (2). Er is ook kans dat er een laagje oxidatie op de cartridge zit. Dit kan verwijderd worden met de gum uit de verpakking van de cartridge. Zie de onderstaande video voor uitleg.

Het is belangrijk dat de cartridge droog is voordat je deze opnieuw installeert. Laat deze dan ook minimaal 10 minuten drogen.

7) Moeten andere cartridges vervangen worden?

Het kan voor komen dat andere (lege) cartridges problemen geven. Zijn alle andere cartridges herkend en vol? Zo niet, vervang dit waar nodig.

8) Chip van de cartridge schoonmaken

Het kan voorkomen dat de chip een beetje vies is. Dit is zeker niet moeilijk om op te lossen. U hoeft alleen een paar keer uw vinger over de chip te halen. Zie onderstaande video voor uitleg.

9) Alles geprobeerd? Probeer dit!

Het zal u verbazen hoeveel problemen zijn op te lossen door de cartridges (nogmaals) opnieuw te installeren. Hoewel het overbodig klinkt, volg deze stappen volledig!

  1. Haal uw cartridge uit de printer
  2. Sluit uw PC af
  3. Koppel de printer los van de PC
  4. Verwijder de netspanningskabel van de printer
  5. Verwijder de USB-kabel

Na enkele tellen gewacht te hebben, kan je alles weer aansluiten en de cartridge opnieuw installeren. Controleer of de cartridge goed vast zit (je moet een “klik” horen). Indien uw printer een reset functie heeft, is dit ook het juiste moment om dit uit te voeren. Al herkent je printer hem nog niet neem dan contact met ons op.

Stappenplan voor toner cartridges

1) Zijn alle stickers verwijderd?

Net als bij inkt cartridges, zorg ervoor dat de sticker/tape volledig verwijderd is van de toner.

2) Weet de printer dat de toner vervangen is?

Bij veel laser printers is het nodig om via de software op de computer aan te geven dat de toner cartridge vervangen is. Wanneer de sticker verwijderd wordt is het mogelijk voor de toner om overgezet te worden naar het papier tijdens het printen.

Bij tonercartridges kan weinig verkeerd gaan. Als je nog steeds problemen ondervindt met het installeren en herkennen van de toner, dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de chip.

Wees niet gealarmeerd als uw printer een melding geeft dat er “niet originele” of “compatible” cartridges zijn geïnstalleerd. Deze melding is op de computer vaak weg te klikken. En als de stappen goed zijn uitgevoerd herkent de printer hem nu en kan je beginnen met printen.

Meer informatie

Een nieuwe cartridge kopen?

Al werkt de cartridge helemaal niet met printen en heb je alles geprobeerd kan je er altijd nog een kopen op Inktweb.nl. En het beste is dan om er een van ons huismerk (FLWR) te kopen, zodat je voordeliger uit bent voor dezelfde prijs en kwaliteit.

Laat een reactie achter

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, we waarderen het zeer! Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd en

rel="nofollow"
in gebruik is. Dus, gebruik géén spammy trefwoord of domeinnaam als uw 'naam' — dit zal verwijderd worden. Laten we in plaats daarvan een persoonlijk en zinvol gesprek houden. Bedankt!

*

162 reacties

  1. Paul K schreef:

    Heb HEMA cartridges gebruikt in de ENVY 5404 en nu krijg ik een bericht dat de cartridges incompatible zijn. Ze blijven dus gewoon de gebruikers pesten met dit geval zodat iedereen originele HP cartridges wel moet gebruiken.
    Heel kleinzielig en eigenlijk schofterig.

  2. Efdri schreef:

    Gewoon doorgeven dat je lege ?? patronen als afval weggooit, wordt het een wereld wijd probleem van de printerfabrikanten.
    E.

  3. edwin schreef:

    Ik heb een inkt patroon van hp 301 maar er hoort 350 in kan ook de 301 er in hoor graag iets van jullie

  4. Jeanet van der Steen schreef:

    je hebt mij geholpen nadat ik een uur heb zitten tobben.
    ik heb de handel uitgezet en de cartridge opnieuw geinstalleerd.
    dank

  5. matthijssen schreef:

    vragen zat maar antwoorden helaas weinig!

  6. J,C.Draijer schreef:

    Beste Gijjs

    Ik zal de stappenplannen met mijn zoon doornemen. U hoort nog van ons

    Met vriendelijke groeten
    Jaap Draiijer

  7. Joost Dewaele schreef:

    Blijkbaar heeft iedereen hier ongeveer hetzelfde probleem: nieuwe cartridges gekocht van een ‘huismerk’ bij een webleverancier of in een winkel (vb hema), en die werken vervolgens niet op de merk-printer.
    Gezien het uitblijven van een oplossing op deze webwinkel (ontgoochelend) lijkt het me ten stelligste af te raden om huismerken aan te schaffen… back to HP cartridges, ook al zijn die veel duurder

  8. Mian schreef:

    Zelfde probleem als Evelyne hierboven.
    HP Envy printer weigert andere cartridge te gebruiken. Hoe is dit op te lossen?

  9. Ad Verlouw schreef:

    Inktcartridge was leeg. Vervangen door nieuwe. Exact dezelfde die er in zat. Geeft aan: de volgende inktcartridge moeten worden vervangen. Ook als ik er de oude cartridge instop geeft hij dit aan. Alle adviezen geprobeerd maar de opmerking blijft staan. Wat te doen? Hp envy 4508. 301 XL

  10. T. van Ooijen schreef:

    Alle suggesties uitgevoerd.
    Geen resultaat aangezien ik alleen 2 nieuwe cartridges geplaatst heb welke ik heb ontvangen en op juiste wijze geinstalleerd blijft de printer volhouden dat een van de cartridges niet juist functioneert en na eerst gedacht te hebben dat de printer stuk was heb ik een nieuwe printer gekocht maar later dacht ik dit kan niet na cartridges vervangen dus ben ik met HP solutons er achter gekomen dat de HP21XL zwart niet goed werkt.
    Ik ben er nu 1 maand mee bezig en wil dit graag afronden want ik wordt er niet vrolijk van.

  11. piet schreef:

    HP Photosmart C5280. Eerder een geëigende Hemacartridge gekocht (350XL): niet herkend. Nu via Inktweb FLWR 350XL: niet herkend (ook niet na al uw geadviseerde stappen!). Stop in er weer een originele HP in: perfect!
    En nu??????

  12. evelyne schreef:

    Ik heb een HP Envy 4502; altijd al cartridges gebruikt van inkt123.nl, altijd goed gegaan en nu ineens wil de printer m’n nieuwe patroon niet meer aannemen. Heb al alles gedaan wat hier geschreven werd, printer blijft weigeren. Wat moet ik doen?

  13. Diana schreef:

    Ik heb een nieuwe hp cartridge 300 geplaatst. Via computer geeft hij aan dat deze vol is. Maar alles geprobeerd, maar hij geeft geen zwarte inkt af. Ik zou online hulp aanvragen via hp. Maar de licentieovereenkomst is mij te onduidelijk en lijkt invloed te hebben op mijn totale o.c. En dat voor een printer, dus dat durf ik niet aan. Vandaar mijn vraag weet u een oplossing voor mijn probleem.

    alvast bedankt

  14. jo schreef:

    ik heb 2x inktpatronen gekocht
    1x bij winter ceintuurbaan amsterdam
    1x bij 123 inkt nederhorst ter berg
    beiden worden niet herkend door de printer
    geen klik bij installeren 4 rode kruisen
    vanjeschneider alles geprobeert, niks helpt

    jeschneider@hetnet.nl

  15. marco schreef:

    Tegelijk stopknop en startknop ingedrukt houden voor minimaal 10 seconden. Daarna printer aanzetten. Bij mij werkte het weer!

  16. Dirk schreef:

    Heb net een H1, ter vervanging van een HP15 black cartridge gekocht bij Hema. Mijn printer HP PSC 760 erkent deze niet.
    Iemand tips ?

  17. Anonymous schreef:

    Bij mij scant-ie ook niet eens!

  18. gekkehenkie schreef:

    Weet je wat pas echt erg is?
    Als je ORIGINELE DURE HP toners koopt, vervolgens zijn je zakken weer eens door die lui geleegd, en vervolgens word er zoals we gewend zijn van HP prut geleverd die steeds korter meegaat voor steeds meer. Of ze worden niet geaccepteerd ondanks dat je officiële HP toners gebruikt. Waarom gunnen ICT’ers hun (of hun medemens) elkaar het licht in de ogen niet. Wanneer leveren jullie nou eens kwaliteit? Oh ja, dat is waar dat kan geen enkel ict bedrijf, alleen maar rechts zakken legen, liegen, bedriegen, alles duur maken, naaien, te veel betalen voor een slecht product, nee ik heb geen fijne ervaring met ICT. Laat mij aub niks met automatisering doen, ik frustreer me al als ik een probleem niet opgelost krijg.

    Ik ben blij dat ik met Windows werk, anders zat iedereen nu met IBM OS/2 RAP te werken. Zie je het al voor je? Presentation Manager, dubbele printers, of nog erger:

    NETSTAT *CNN, WRKACTJOB, de QSPOOL en de QBATCH, BIBLIOTHEEK, OPTIE 21 BACKUP, INSERT INTO qbase VALUES ( 1, ‘sdfsdfsdfsdfsdfsdfsdfsdfsdfsdfsdf’, 32441, ‘2001/12/31’, NULL);
    Error??!?! WTF?

    NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE. NEE NEE NEE NEE NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

  19. Moniek schreef:

    ik kocht een zwarte cartridge en ineens gaf de printer aan dat alles was beschadigd. Door de testjes kwam ik erachter dat het puur alleen met de zwarte cartridge te maken had, maar leek me geen product fout, met schoonmaken van de contactpuntjes kwam ik erachter dat er 1 scheef zit in de printer. Dat veroorzaakt nu het probleem. Kan ik er iets aan doen of kan ik dan beter een nieuwe printer kopen? ik heb de c310 serie van HP. 3 in 1.

  20. debbie schreef:

    Ik gebruik mijn epson enkel om te kopiëren en krijg nu ook cartridge niet herkend. Heb je daarvoor een specifieke oplossing vermits die niet aangesloten is op een pc. ….

  21. armando schreef:

    wie kan mij helpen mij canon mf8080 wijgerd te printen om dat de gele toner leeg is (zecht de printer dan ) wil helemaal geen kleur printen
    print alleen wzart en die zit er nieuw in
    weet iemand hoe ik dit kan verhelpen ??

    canon weet het niet moet nieuwe gele toner kopen die ik nooit gebruik en nooit gebruikt hebt

    veel dank alvast

    groeten armando

  22. Ruud schreef:

    Heb HP 2544 en ook problemen met bijgevulde cartridges. Door de chip in nieuwe cartridges kan hij cartridges die niet eigen merk zijn of zij nagevuld niet herkennen.
    Wie weet hoe te resetten?

  23. Claudia schreef:

    Ik heb een HP Photosmart C5280 all in one printer.
    Heb alles geprobeerd, er zitten nieuwe cartridges in en hebben ook gewoon gewerkt.
    Nu herkent hij ze niet meer.heb ook alles geprobeerd maar hij blijft ze niet herkennen.
    Wat kan ik nog doen?

    Groet claudia

  24. Hilde schreef:

    Printer HP ENVY 5640 blijft bericht geven dat (originele HR)cartridges ontbrekeken. Heb ze al meermaals teruggestoken,maar bericht blijft!

  25. Hilde schreef:

    Ik kocht een nieuwe printer HP5640 en plaatste de bijgeleverde cartridges. Printer geeft aan dat
    cartridges lijken te ontbreken of het plastic moet verwijderd worden.. Ik herplaatste ze verschillende keren maar het bericht blijft komen. Het zijn nochtans de ECHTE HP62 cartridges. Plastic werd ook verwijderd.

  26. salih schreef:

    Ik heb een hp 6500 office jet. de printer herkende geen cartridges al had ik alles hierboven geprobeerd. op YouTube zag ik dat je ook de contact punten kan schoonmaken. Hiervoor moet wel eerste printerkop eruit. Na dit deed ie het weer.

    Misschien helpt dit jullie.

  27. GW schreef:

    Hp deskjet D1560, gaf eerst een foutmelding (printerkop leeg, dacht ik), maar hij werkte dan nog wel, nu herkent die hem niet meer, en is het verder ook uit met de pret,. alles loskoppelen al geprobeerd, schoonmaken contacten ook.

    ps zie weinig antwoorden hier staan, maar ‘ké!

  28. Jan schreef:

    Ik heb een hp2540 all in ons printer en zo ineens print en kopieert hij niet meer terwijl er geen lampjes branden. Alles getest inktniveau is goed, wat kan ik nog meer doen?

  29. Joost schreef:

    HP 1510 series accepteert nieuwe tonercartridge niet.

    HP gebeld. Volgens helpdesk is het een hardware probleem, en is de support periode voorbij. M.a.w. zoek het zelf maar uit.

    Een nieuwe printer willen ze wel verkopen, maar dat spel gaat mooi niet door jongens en meisjes van HP.
    2e HP printer die voortijdig kuren heeft dus geen HP als het een nieuwe wordt.

    Hier de oplossing gevonden ..

  30. John schreef:

    Via uw aanbieding een set 364 XL aangeschaft voor een HP 5520 na vervanging van lege orginele zwarte cartridge met een nieuwe van inktweb geeft printer aan dat alle cartridges vervangen moeten worden?

    Alles inmiddels vervangen door inktweb cartridges werkt het nog steeds niet.
    Zo is een duplikaat set ook veel te duur!

    Zeer irritant als je veel moet printen voor je eigen bedrijf.
    Dit is geen service?

    Is hiervoor een passende oplossing?

  31. Chef13 schreef:

    Hallo,

    Ik heb een HP deskjet 2540 en heb nieuwe cartridges gekocht (geen HP originals) en krijg nu de melding dat deze niet compatibel zijn. Moet volgens mij niet zo zijn dat je altijd originele cartridges moet gebruiken.

  32. EMile schreef:

    ik heb een HP photo smart C3180, met een nieuwe cardrige van een huismerk, hij print wel goed. maar als ik een opdracht geef print hij eerst de test print , de blokken en blokjes, die altijd eerst komt na het plaatsen van een nieuwe cardrige. En daarna pas de print die ik wil hebben
    wat moet ik hier aan doen,.

  33. yolanda schreef:

    ik heb een epson SX125 printer heb nieuwe cartridges bij een winkel gekocht voor deze printer,alle cartridges worden herkend,alleen de zwarte niet hoe kan dit? heb schoongemaakt met doekje er werd mij geadviseerd om het plastic op de plaats waarhetinkt uitkomt op de cartridge te verwijdern,maar ik krijg dat er niet af

  34. linda schreef:

    Hallo Martijn,
    Ik heb mijn printer gekocht op Curacao. Canon Pixma mp 250 er moet 210 en 211 in. Deze kun je niet in Nederland kopen! In Nederland is het 510 en 511 voor de Pixma.
    Nu wil de printer deze niet herkennen.
    Is hier ook een truc voor?
    groetjes Linda

  35. C. schreef:

    Helaas ook inktcartridges voor mijn nieuwe HP photosmart 5522 gekocht (maar die worden niet herkend door de printer. Er is ook geen optie om op “ok’ te drukken en verder te gaan zoals de sticker op de inktpatronen aangeeft. Alle bovenstaande mogelijkheden uitgeprobeerd.
    Ligt het misschien aan de nieuwe chip op de inkt cartridge? Ben ik opgelicht? Dan wil ik graag mijn geld terug.

    Volgende keer maar gewoon bij HP bestellen. Goedkoop is duurkoop.

  36. caroline schreef:

    Hallo,
    Ik probeer nieuwe cartridges te installeren maar krijg de volgende foutmelding:
    Non HP Ink Cartridges installed. Ik heb een HP photosmart B010a en heb cartridges via de inktweb website besteld (hp364xl multipack).
    Martijn, heb jij hier een oplossing voor?

    Alvast heel veel dank!

  37. Evelyn schreef:

    Hey Martijn

    Ik heb hier een nieuwe HP 4500 envy printer. Als ik een niet orignele cartridge erin stop, blokkeert de printer en zegt dat de cartridge oud is. Leuk geintje van HP maar ik heb geen zin om iedere keer van die duren cartridges te halen…heb jij hier nog een truucje voor?

  38. Ilse schreef:

    Wij krijgen een foutmelding over de kleurencartridge.. ‘ Rechts, HP 22 Driekleuren inktcartridge’
    Al nieuwe inktpatroon ingedaan, maar nog steeds geen beweging in de printer te krijgen.. Het lampje knippert ook op de printer van de cartridge.. Heeft u nog tips?

  39. Groenewold schreef:

    Ik heb een HP C 5380, na elke print gaat hij onderhoud plegen en duurt het weer een tijd voordat een print komt. ik heb originele cartridges, wat kan ik doen om dit te voorkomen

  40. Henry schreef:

    Heb dus hetzelfde probleem!
    Heb een HP C5380 All-in-One, nieuwe inktpratronen zijn NIET de originele HP patronen.
    Krijg foutmelding op printer dat deze niet de echte zijn. Kan vervolgens niet verder!
    Graag hulp hoe dit op te lossen is?

  41. Mari schreef:

    Ik heb bij de Hema kleurencartridges gekocht voor mijn Canon printer.
    De geplaatste Yellow accepteerd mijn printer wel, alleen bij de Magenta geeft hij een error UO30 dat hij die niet herkent.

    Ook heb ik de hierboven aangegeven knoppen 15 seconden ingedrukt gehouden + meteen de groene, toen weer die driehoekknop 15 sec. + meteen erna de grijze.

    Wat kan ik nu nog doen?

  42. Claartje schreef:

    Ik heb een HP Photosmart C4380 All-in-One series.
    Plotseling geeft hij aan dat de inktcartriges niet worden gededecteerd ,..vreemd want eergisteren deed hij het nog wel en goed..
    Mogelijk dat ik eerst de stroom eruit heb getrokken en daarna pas het knopje van de printer heb uit gedaan of,…helemaal vergeten het knopje van de printer uit te zetten dat weet ik niet meer,ik heb er verder geen verstand van en kan het ook niet oplossen kan iemand mij uit de brand helpen?

  43. Nuri schreef:

    Beste Martijn,
    Bedankt voor de tips, ik was zo lang bezig geweest, maar zonder succes, nu met de tips van u doet de printer wel.
    Bedankt

  44. J schreef:

    Epson printer geeft aan dat de cartridge niet wordt herkend. Printer uitgezet cartridge er uit en weer aan maar helaas. Iemand een idee ?

  45. G.Philip schreef:

    HP Deskjetprinter 2200
    Bij inktniveau van cartdridges staat boven aan een X
    de printer geeft een error en drkt niet meer af
    Wat is er fout ?

    • Patrick schreef:

      Helaas werkt het inkt niveau niet altijd bij hervulde (remanufactured) cartridges.

      Er is dus niets fout, het inktniveau kan alleen niet weergegeven worden.

  46. G.Hoorn schreef:

    De originele HP cartridge301 wou na eenmaal vullen niet meer functioneren. Not compatible. Drie oude merkloze cartridges geprobeerd en deden het wel, maar uiteraard geen mooie kleuren. Waren al zo’n 6 keer door mij gevuld. Nieuwe cartridge gekocht en oeps die doet het weer.
    Deze zal ik naderhand ook weer gaan vullen, doe ik al 15 jaar. Met vriendelijke groet.

  47. Mirjam schreef:

    Vanochtend een cartridge gekocht bij de Hema. Eenmaal uitgepakt, zit er een stikker op waarop( vrij vertaald ) staat; Het kan zijn dat uw printer aangeeft dat deze cartridge leeg is, negeer dit bericht en blijf printen.

    Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn printer print in plaats van een foutmelding te geven over een lege cartridge. De enige opties die ik bij die melding krijg, zijn; afdrukken annuleren en online cartridge bestellen.

    Hoop dat je een idee hebt, bvd

  48. John verkuijten schreef:

    Heb een nieuwe hp printer, kan ik deze op mijn laptop installeren met niet orginele cardridges ? Of moet ik voor de eerste keer orginele cardridges gebruiken?

  49. Des schreef:

    Mijn hp printer herkent geen nieuwe inktpatronen. Kan dat zijn omdat ik deze bij de Hema heb gekocht. Is er een manier om dit te omzeilen?

    • Martijn Oud schreef:

      Nee dat hoeft niets uit te maken maar het kan uiteraard wel dat het product defect is. Ik zou adviseren om de cartridges los van elkaar te testen; zo kan je zien of het aan één van de cartridges ligt of beiden.

  50. C.brokling schreef:

    Alles reeds meerdere malen geprobeerd zit in de software van hp die detecteerd dat het geen hp is en geeft dan aan dat hij niet werkt als ik de lege hp erin doet werkt alles gewoon ook met een volle nieuwe hp inkt vulling
    Vind. Het wel vreemd dat ik geen orginele hp cartridge heb gekregen via de webside is dit niet goed aangegeven jammer